Näin paljon hallituksen suunnittelema sähköautolaki maksaisi kiinteistölle – yksi maakunta jäämässä ulkopuolelle

Julkaistu:

Pakkolaki
Lausuntokierroksella oleva lakiehdotus pakottaisi lisäämään sähköajoneuvojen latausvalmiuksia ja latauspisteitä sekä vaikuttaisi myös rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmiin.
Eilen julkisuuteen tulleessa lakiluonnoksessa esitetään, että kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, täytyisi jatkossa rakentaa jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius.

Rakennuksen omistajan tulisi lisäksi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.

Ilta-Sanomat löysi lain taustamateriaaleista myös Motiva Oy:n selvityksen, jonka mukaan suunniteltujen pakkoasennusten ja -remonttien yksikkökustannukset ilman arvonlisäveroa ovat putkituksen osalta 60–80 euroa per metri, peruslatauspisteelle 1 100–2 300 euroa per kappale ja pikalatauspisteelle 25 000–50 000 euroa kappale.
Lain kustannusarviossa arvellaan, että yhteensä putkituksia tehtäisiin lain myötä vuoteen 2030 mennessä satoja tuhansia tai jopa lähes miljoona. Uusia latauspisteitä asennettaisiin puolestaan lain myötä kymmeniä tuhansia.

Putkien, kaapeleiden ja latauslaitteiden pakollinen asentaminen lisäisi selvityksen mukaan työllisyyttä erityisesti sähköasennusyrityksissä. Bisnestä olisi lisäksi luvassa myös latauspisteiden valmistajille sekä erilaisia lataamiseen liittyviä palveluja tarjoaville yrityksille eli lähinnä operaattoreille.

Lakiluonnoksen mukaan sähköajoneuvojen pakkolatauspisteitä koskeva uusi laki ei koskisi Ahvenanmaata, jossa maakuntahallinto päättää kiinteistöjä koskevista sähköautopykälistään itse.

Ota kantaa

Onko uusien pakollisten putkitusten ja kaapelointien vaatiminen mielestäsi kohtuullista?

On 19% Ei ole 81%
Ääniä yhteensä 11263

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt