Mazdan ”ihmemoottori” yhdistää kahden maailman parhaat ominaisuudet – ”polttomoottori ei katoa ihan hetkessä”

Julkaistu:

Ensitesti
Mazda pidensi polttomoottorin elinkaarta yhdistämällä bensiini- ja dieselmoottorin parhaat ominaisuudet.
Mainosmiehet rakastavat ylisanoja ja viime aikoina ihmemoottorin käsite on liitetty sekä Fordin 1,0-litraiseen EcoBoostiin että PSA:n 1,2-litraiseen Puretechiin. Molemmat ovat pieniä, taloudellisia turbomoottoreita ja sarjassaan eteviä. Silti aivan tavallisia, sillä ihmemoottorin mainesana on niiden yhteydessä yliampuva.

Sen sijaan Mazdan uusi Skyactiv-X ansaitsee paremmin oikeuden ihmemoottori-termin käyttöön.

Tohtori James Turner on professorina Bathin yliopistossa Institute of Advanced Automotive Propulsion Systems -yksikössä. Hän myöntää suoraan, ettei uskonut Mazdan uuden Skyactiv-X -moottorin kaltaisen voimanlähteen kehittyvän koskaan tuotantoon saakka.

Turner muistuttaa, että polttomoottori ei katoa ihan hetkessä, sillä se sisältää halpoja materiaaleja ja se on edullinen valmistaa, minkä lisäksi energian eli polttoaineen varastointi on helppoa.

Mazda on kehittänyt bensiinimoottoriaan jo pitkään, ja ensimmäinen vaihe oli Skyactiv-G, joka on ollut tähän saakka ainoa vaihtoehto Mazda3:een. Uusi Sky­activ-X on siitä edelleen kehitetty versio, jossa sylinteriin suihkutetaan erittäin laihaa ilman ja polttoaineen seosta.


Puristustahdissa sytytystulpan ympärille ruiskutetaan vielä pieni annos polttoainetta, joka sytytetään normaalisti sytytystulpalla, minkä jälkeen koko seos saadaan räjähtämään puristussytytyksellä dieselmoottorin tapaan.

Normaalisti bensiinimoottorissa polttoaineen ja ilman optimaalinen seos on 14,7:1, mutta Mazdan ihmemoottori toimii jopa 50:1 seoksella. Lisäksi moottorissa on mekaanisen ahtimen tyylinen ilmakompressori sekä vielä hihnakäyttöinen kuuden kilowatin tehoinen käynnistingeneraattori, minkä myötä autoa voidaan pitää kevythybridinä.

Edistyksellisillä teknisillä ratkaisuilla ei ole mitään arvoa, elleivät ne toimi käytännössä. Mazda3:n suhteen ei ole syytä huoleen, sillä uusi moottori ilahduttaa ensimetreistä alkaen. Vaihdeopastin pyytää siirtämään valitsimen suuremmalle heti kun käyntinopeusmittarin neula ylittää 1 000 r/min rajan eli melkein tyhjäkäynnillä. Tällä pyritään parhaaseen mahdolliseen taloudellisuuteen.

Ajamamme yksilön yhdistetty kulutus on uuden varsin realistisen WLTP-mittaustavan mukaan 5,6 litraa sadalla kilometrillä. Parinsadan kilometrin lenkillä liikuttiin kaupungin ruuhkassa, kiivettiin reippaasti mutkaista vuoristotietä ja ajettiin moottoritiellä sallittua 140 km/h nopeutta. Silti kulutus jäi ajotietokoneen mukaan vain 5,3 litraan sataa kilometriä kohden. Kollega tuli alamäkivoittoisen puolikkaan hotellille litraa pienemmällä kulutuksella: dieselmäinen kulutuslukema, kuten luvattiin.

Suorituskykyä löytyy, mutta mitään turbomoottorin kaltaista potkua Sky­activ-X ei tarjoa. Vaihde pitää siirtää pari pykälää alemmaksi, että maisema alkaa vilistää. Alle 2 000 r/min käyntinopeuksilla moottori on hivenen tukkoinen. Kiihtyvyys on oikeastaan tuntumaa parempi, sillä moottori toimii vääntökäyrän mukaisesti – suoraviivaisesti.


Mazda Motor Europella moottorien kehityksestä vastaava Heiko Strietzel painottaa, että moottorista ei haluttu ottaa ulos huipputehoa, vaan painotus kohdistuu arkiajossa käyttökelpoisiin ominaisuuksiin – ja tietenkin taloudellisuuteen, vaikkei Strietzel sitä sanokaan.

Muilta osin uusimoottoriseen Mazda 3:een pätee kaikki sama, mitä on aiemmin sanottu Skyactiv-G-moottorilla varustetuista versioista. Ulkonäkö on tyylikäs. Etenkin parhaimmalla Luxury-varustetasolla ohjaamo on mallinimen mukainen eli ylellinen.

Tunnelma vähän järkkyy, kun autolla lähtee ajamaan, sillä jousitus on säädetty tarpeettoman tiukaksi. Auton tunnelmaan sopisi mukavuuspainotteisempi alusta. Toisaalta jyrkissä kaarteissa ajaminen on nautinnollista, kun keula ohjautuu tarkasti kuljettajan osoittamaan suuntaan.


Uusi moottori on ollut tilattavissa jo kesäkuusta alkaen Mazda 3:n keulalle ja se on todella harkinnan arvoinen. Noin 3 000 euron lisähinnalla saa 60 hevosvoimaa enemmän eli melkein 50 prosenttia lisää tehoa ja pienemmän kulutuksen. Toisin sanoen jokainen kilometri tuo takaisin lisäinvestointia.

Hinnat alkavat viistoperäisen Vision-varusteisen 28 490 eurosta. Tuon korimallin kanssa Skyactiv-X:n saa myös nelivetoisena, jollaista mahdollisuutta ei moni kilpailija tarjoa.

Mazda on kulkenut bensiinimoottorin kanssa omaa tietään keskittyen vapaasti hengittävän rakenteen kehittämiseen.

Uusi Skyactiv-X todistaa, että mahdollisuuksia parempaan on vielä olemassa. Bensiini- ja dieselmoottorin parhaiden ominaisuuksien yhdistämisessä Mazda on onnistunut yllättävän hyvin.

Mazda3 Sedan Skyactiv-X Luxury Aut.

  • Moottori R4, 1 998 cm³, 132 kW (180 hv), 224 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 (8,2) s, huippunopeus 216 km/h
  • Kulutus 6,2 (5,6) l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 142 (127) g/km
  • Voimansiirto A6 (M6), etuveto
  • Mitat p 4 660, l 1 795, k 1 440 mm, akseliväli 2 725 mm, omamassa 1 351 (1 320) kg, tavaratila 450–1 138 l, tankki 51 l
  • Hinta 37 086 euroa (suluissa käsivaihteisen mallin tekniset arvot)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt