Millä mittarilukemalla keskikokoluokan hittiauto ei enää käy kaupaksi? - Autot - Ilta-Sanomat

Missä menee käytetyn km-raja, kun keskikokoluokan hittiautokaan ei enää käy kaupaksi?

Minkälaisilla kilometrilukemilla keskikokoluokan hittiauto menettää kiinnostavuutensa vaihtoautomarkkinoilla?

Moitteeton huoltohistoria parantaa käytetyn auton myyntimahdollisuuksia, mutta ei nosta hyvitysarvoa eikä auton hintaa.­

7.10.2019 6:54

”Mikä tahansa käy kaupaksi, kun hinta on kohdallaan”, tuttu autokauppias tapaa sanoa. Se on epäilemättä totta. Tosin paljon ajettujen alemman keskikokoluokan eli C-segmentin hyvin myyvien mallien kohdalla ”kaupaksi käyminen” voi venähtää pitkäksi, vaikka hinta olisi laskenut alhaalle.

Noin 70 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2015 Toyota Auris-farmarin kauppa käy kyllä nopeasti, vaikka hinta olisi 19 000 euroa. Vastaavanlaisen ja samanikäisen, mutta yli 300 000 kilometriä ajetun Auriksen hintaa pitää sen sijaan laskea alle 15 000 euron, että kaupanteosta on edes toivoa.

– Kyllä näissä C-segmentin tuoreissakin autoissa se kriittinen raja tulee vastaan, kun mittarilukema on 150 000-200 000 kilometriä. Toki mallikohtaisiakin eroja. Siististi pidetty ja hyvin huollettu Toyota Auris on helpompi myydä 200 000 kilometriä ajettunakin, kuin vaikkapa Volkswagen Golf, sanoo Helsingissä, Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä, Muuramessa ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.

Volkswagen Golf Variant Comfortline 1.6-litraisella dieselmoottorilla ja DSG-automaattilaatikolla lienee 270 000 km:n mittarilukemalla haastava myytävä, vaikka auto onkin melko tuore, vuosimallia 2015. Kuvan autoa myy Raision Auto-Center 9 999 euron hintapyynnöllä.­

Diesel ei enää myyntivaltti

Vaikka näiden C-segmentin autojenkin tekniikka sinänsä hyvin huollettuna kestäisi sen 200 000 kilometriä ja enemmänkin, alkavat runsaat ajokilometrit näkyä mm. sisustuksessa.

Vuosimallin 2014 Ford Focus 1,6 TDCi -farmari on kerännyt matkamittariinsa jo 271 999 lukeman. Iso ajomäärä näkyy myös Kuopion J. Rinta-Joupin hintalapussa, jossa lukee 7 880 euroa. Auto sinänsä näyttää ulkoasultaan edelleen siistiltä ja se on myös juuri huollettu.­

Moitteeton huoltohistoria ja muutenkin huippusiisti kunto parantavat toki myytävyyttä, mutta ei nosta hyvitysarvoa eikä auton hintaa.

– Aiemmin paljon ajettu pienempikin diesel meni jotenkin kaupaksi, kun bensan ja dieselin hintaero oli suurempi. Tänä päivänä paljon ajetun dieselin ostaa vain sellainen, joka ajaa todella paljon. Paljon ajettu pieni dieselkään ei tänä päivänä oikein tahdo mennä kaupaksi, Peltola sanoo.

Tämän ranskalaisen ”Pösön” myynti vienee jonkin aikaa, kun mittarilukema on 201 000 kilometriä. Iältään kuvan Peugeot 308 SW Active BlueHDi 120 A on kuitenkin melko tuore, vuosimallia 2015. Pösön dieselmoottoritkin ovat saaneet kehuja, mutta minkäs teet, kun ranskalaisten autojen maine on kansan parissa mikä on – tänä päivänä usein ilman perusteitakin. Pörhön Vaihtoautokeskus Rovaniemellä on laittanut tuulilasiin 11 690 euron hintalapun.­

Jonkun verran myytävyyttä voi parantaa se, jos sadattuhannet kilometrit Auriksella tai Golfilla on ajettu pitkien etäisyyksien pohjoisessa.

Toyota Auris hyvin huollettuna ja huippusiististi pidettynä voi mennä kaupaksi vielä 200 000 kilometriä ajettunakin. Kuvan bensamoottorinen Toyota Auris Touring Sports 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S -farmari on vuosimallia 2015, mutta mittarilukema on hurjat 320 000 km. Kuvan autosta Saimaan Auto-Arita Oy Lappeenrannassa pyytää 14 960 euroa. Reilut 90 000 km ajetusta vastaavanikäisestä 1.6-litraisesta farmari-Auriksesta saa halvimmillaan maksaa karvan alle 19 000 euroa.­

– Ehkä 200 000 kilometriä ajettu ja siisti Auris on hiukan helpompi myydä kuin samanikäinen Volkswagen Golf, vaikka molemmat olisi yhtä hienossa kunnossa ja yhtä hyvin huollettuja, Peltola arvioi.

Auriksen myytävyyttä parantaa se, että Toyota-ihmiset tunnetaan tarkkoina autojensa ja huoltajina, ja merkillä on lisäksi luotettava maine.

Peruskansan suosikki-crossover Nissan Qashqai myydään uutena pääasiassa bensamoottorilla ja etuvetoisena. Kuvan Qashqai 110 Visia vuosimallia 2014 on etuvetoinen diesel, jonka mittarilukema on 207 000 km. Saka Helsinki Herttoniemen hintapyyntö on 11 900 euroa. Puolet pienempi matkamittarilukema nostaisi hintapyyntöä luultavasti noin 5 000 euroa.­

Skodallakin voi ajaa hurjia kilometrimääriä, kuten kuvan Skoda Octavia 2,0 TDI Elegancella DSG-automaattilaatikon kera. Vuosimallin 2014 Octavian matkamittarilukema on peräti 329 000 kilometriä. Octavia kuuluu kuitenkin siihen kokoluokkaan, että edes dieselmoottori ei välttämättä paranna hurjia määriä ajetun auton myyvyyttä. Bramilo Oy Nokialla pyytää tästä Octaviasta 9 650 euroa.­

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Kaasujalan kanssa.

Lue koko juttu tästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?