Missä menee käytetyn km-raja, kun keskikokoluokan hittiautokaan ei enää käy kaupaksi?

Julkaistu:

Käytetyt autot
Minkälaisilla kilometrilukemilla keskikokoluokan hittiauto menettää kiinnostavuutensa vaihtoautomarkkinoilla?
”Mikä tahansa käy kaupaksi, kun hinta on kohdallaan”, tuttu autokauppias tapaa sanoa. Se on epäilemättä totta. Tosin paljon ajettujen alemman keskikokoluokan eli C-segmentin hyvin myyvien mallien kohdalla ”kaupaksi käyminen” voi venähtää pitkäksi, vaikka hinta olisi laskenut alhaalle.

Noin 70 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2015 Toyota Auris-farmarin kauppa käy kyllä nopeasti, vaikka hinta olisi 19 000 euroa. Vastaavanlaisen ja samanikäisen, mutta yli 300 000 kilometriä ajetun Auriksen hintaa pitää sen sijaan laskea alle 15 000 euron, että kaupanteosta on edes toivoa.

– Kyllä näissä C-segmentin tuoreissakin autoissa se kriittinen raja tulee vastaan, kun mittarilukema on 150 000-200 000 kilometriä. Toki mallikohtaisiakin eroja. Siististi pidetty ja hyvin huollettu Toyota Auris on helpompi myydä 200 000 kilometriä ajettunakin, kuin vaikkapa Volkswagen Golf, sanoo Helsingissä, Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä, Muuramessa ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.


Diesel ei enää myyntivaltti

Vaikka näiden C-segmentin autojenkin tekniikka sinänsä hyvin huollettuna kestäisi sen 200 000 kilometriä ja enemmänkin, alkavat runsaat ajokilometrit näkyä mm. sisustuksessa.


Moitteeton huoltohistoria ja muutenkin huippusiisti kunto parantavat toki myytävyyttä, mutta ei nosta hyvitysarvoa eikä auton hintaa.

– Aiemmin paljon ajettu pienempikin diesel meni jotenkin kaupaksi, kun bensan ja dieselin hintaero oli suurempi. Tänä päivänä paljon ajetun dieselin ostaa vain sellainen, joka ajaa todella paljon. Paljon ajettu pieni dieselkään ei tänä päivänä oikein tahdo mennä kaupaksi, Peltola sanoo.


Jonkun verran myytävyyttä voi parantaa se, jos sadattuhannet kilometrit Auriksella tai Golfilla on ajettu pitkien etäisyyksien pohjoisessa.


– Ehkä 200 000 kilometriä ajettu ja siisti Auris on hiukan helpompi myydä kuin samanikäinen Volkswagen Golf, vaikka molemmat olisi yhtä hienossa kunnossa ja yhtä hyvin huollettuja, Peltola arvioi.
Auriksen myytävyyttä parantaa se, että Toyota-ihmiset tunnetaan tarkkoina autojensa ja huoltajina, ja merkillä on lisäksi luotettava maine.

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Kaasujalan kanssa.

Lue koko juttu tästä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt