Kaasuautojen kysyntäpiikki on nyt Seinäjoella – Käyttöauton tj. vahvistaa syyn - Autot - Ilta-Sanomat

Kaasuautojen kysyntäpiikki on nyt Seinäjoella – Käyttöauton tj. vahvistaa syyn

Paikkakunnan uudella tankkausasemalla kilpaillaan tällä hetkellä myös hinnalla.

Energiayhtiö Gasum avasi Seinäjoelle ensimmäisen kaasutankkausaseman elokuussa. Uuden energiavaihtoehdon ilmaantuminen näkyy nyt myös paikkakunnalla tehdyissä autokaupoissa.­

3.10.2019 11:55

Seinäjoella toimivassa autoliikkeessä näkyy nyt uutena ilmiönä paikallisen kaasuaseman avautuminen. Roveksen aseman myötä kaasuautoille on syntynyt aiemmasta poikkeavaa kysyntää ja tyypillistä asiakasta kiinnostaa – ennen kaikkea säästö.

– Kaasuauto on järkevä valinta autoilijalle, joka arvostaa vähäpäästöisyyttä ja edullisia kustannuksia. Maltillinen hankintahinta, polttoaineen edullisuus sekä mahdollisuus ajaa myös bensiinillä kaasuasemaverkoston ulkopuolella tekevät kaasuautoilusta houkuttelevaa, Käyttöauton toimitusjohtaja Jyrki Viitala toteaa asiakkaidensa kaasupäätösten taustalta löytyvistä syistä.

Karkeasti ottaen kaasuautolla ajaminen on polttoainekustannusten puolesta noin puolet halvempaa kuin bensiiniautolla ajaminen. Kaasuautoja rasittaa kuitenkin dieselautojen tapaan käyttövoimavero, joskin pienempänä kuin dieselautoilla.

Sunnuntaihin 6.10. saakka bio- ja maakaasua saa tankata Seinäjoen asemalla tasan euron kilohintaan, eli bensiiniin nähden kaasutankkauksen vertailulitrahinnaksi muodostuu juuri nyt varsin kohtuulliset 0,641 euroa per litra. Tämä on kuitenkin poikkeuksellista, sillä muualla Suomessa liikennekaasun vertailuhinta on halvemmalla maakaasulla noin parikymmentä senttiä korkeampi.

Seinäjoen asemaa operoiva Gasum näkee uudessa asemassaan myös isompaa merkitystä, sillä uuden tankkauspisteen sijainnin uskotaan tukevan myös valtakunnallisempaa ja pitkämatkalaisempaa eli käytännössä Länsi- ja Pohjois-Suomeen suuntautuvaa kaasuautoliikennettä.

Myös Seinäjoen kaupunki on osoittanut uuteen kaasutankkausasemaansa tavanomaista suurempaa kiinnostusta, sillä aseman myötä myös kaupungilla on mahdollisuus laajentaa biokaasukäyttöisten ajoneuvojen käyttöä.

– Suosimme jatkossa uusiutuvaa polttoainetta käyttäviä ajoneuvoja kaupungin hankintapolitiikassa, minkä muun muassa Roveksen kaasutankkausaseman avautuminen nyt mahdollistaa, toteaa Seinäjoen kaupunkiympäristöjohtaja Juha Takamaa.

Kaasuauto sopii sinne mistä löytyy kaasuasemia

Tyypilliset kaasuautojen kaasutoimintamatkat ovat tätä nykyä useita satoja kilometrejä. Autoilla voi kuitenkin kaasutankin tyhjennyttyä ajaa myös kalliimmalla bensiinillä.

Kaasuasemaverkko on perinteisiä bensa-asemia selvästi harvempaa, eli ainakin yhden kaasuaseman on syytä sijaita omien vakioasiointireittien lähellä jotta ylimääräiseltä kulutukselta ja ajankäytöltä vältytään.

Kaikkiaan kaasu on kustannustehokas polttoaine, jolla voidaan korvata perinteisiä polttoaineita ja saada aikaan merkittäviä päästövähennyksiä nopeasti.

Erityisesti biokaasulla on merkittävä asema myös uudessa hallitusohjelmassa. Kaasuautojen määrälliseksi tavoitteeksi on Suomessa asetettu 50 000 kappaletta vuoteen 2030 mennessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?