Ensitestissä Aston Martin V8 Vantage: Jo tyhjäkäynnillä röpötys saa ihon kananlihalle

Julkaistu:

ENSITESTI
Aston Martin V8 Vantage aiheuttaa melkoisen adrenaliiniryöpyn.
Kesäinen, lämpenevä aamupäivä, pitkä pätkä saksalaista vapaan nopeuden moottoritietä ja avaimet upouuteen Aston Martin V8 Vantageen.

Siinä yksinkertaiset, mutta erittäin toimivat eväät vauhdinnälkäisen urheiluautofanin päivän pelastukseksi. Luvassa on adrenaliiniryöppy aristokraattisessa, legendoja henkivässä paketissa tarjoiltuna. Ajatukset harhailevat helposti pois arjesta, jonnekin haaveiden ja todellisuuden rajamaille. Tämä auto on unelma, mutta samalla se on nyt ja tässä totta.

Tuoreimman V8 Vantagen tarina alkoi James Bond -elokuvasta, kuinkas muutenkaan. Spectre-elokuvassa nähty DB10 oli se auto, joka antoi inspiraation uuden Vantagen luomiselle. Aika sille olikin jo kypsä, sillä edelliselle sukupolvelle oli kertynyt ikää peräti 12 vuotta. Nyt Vantage on kaikkein brutaalein sarjatuotantomalli brittimerkin koko mallistossa, jossa jokaiselle autolle on omat, tarkasti mietityt paikkansa.


Ulkoisesti Vantagesta on vaikea löytää moitittavaa, sillä tämän tason urheiluautoja määrittävät tavallisesti joko kauneus tai tarkoituksenmukaisuus – Vantagen tapauksessa molemmat. Vantagen ilme on hyvin tuima, sillä matalassa ja leveässä kokonaisuudessa Marek Reichmanin piirtämien linjojen keulan uhmakkuus ja urheilulliset mittasuhteet näyttävät varsin onnistuneilta.

Ulkoisten avujen houkuttelemana on helppo siirtyä sisälle joutsenen siipien tavoin ylös nousevien ovien kautta. Interiööri on selkeästi kilpa-autohenkinen, ja kaikkialla on tummaa ja näyttävää nahkaa, joka tuoksuu kutsuvana.

Vaikka auto on matala, mahtuu pitkäkin kuljettaja hyvin ohjaimiin, eikä ohjaamoergonomiassa ole moitteen sijaa.

On aika painaa käynnistysnappia. Painallusta seuraa heräävän V8-räyhähengen kurnutus, eikä kokonaistunnelmaa voi olla aistimatta selkäpiissään.


AMG:n valmistama moottori on sijoitettu keulalla hyvin taakse, kokonaan etuakselin takapuolelle, jolloin auton painojakauma on saatu ihanteelliseen 50:50 -suhteeseen. Puhutaan siis etu-keskimoottorisesta autosta. Akseliväli ei ole kovin pitkä, koska Vantage on haluttu pitää mahdollisimman ketteränä.

Kiihtyvyys on odotettavasti huimaa. Tyypillinen 0-100 km/h kiihdytys on ohi 3,7 sekunnissa, kun Vantage kirmaa vauhtiin kuin ensimmäistä kertaa elämässään tallista kevätlaitumelle päästetty nuori, uljas ori. Voimaa on – ja sitä on myös lupa näyttää.

Yleistuntuma ajettavuuteen on heti kävelyvauhdeista eroon päästyä korostuneen eloisa. Sen huomaa etenkin suuremmissa vauhdeissa.


Ohjaus on hyvin tarkka ja läsnä oleva läpi koko vauhtiskaalan. Yli 250 km/h vauhdeissa ohjauksen herkkyys voi tuntua ensin hieman levottomalta, mutta siihen tottuu sittenkin melko pian, sillä Vantagen ajo-ominaisuuksiin on kokonaisuutena helppo luottaa. Räjähtävän suorituskyvyn yksi tärkeimpiä osa-alueita on myös erinomainen pysähtyvyys.

 

Jo tyhjäkäynnillä tämä röpötys saa asioihin vihkiytyneen ihon kananlihalle ja hentomielisen hipsterin laskemaan löysät pyöränsä rungolle.

Sitten ne ajoäänet! Kun Vantagen ajotilavalitsemasta valitsee Track-moodin, pakoputkien läpät avautuvat, jolloin käyntiääni muuttuu häpeämättömän tummasävyiseksi. Eikä pidä luulla, että kahden turbon myötä nelilitraisen veekasin soundi jäisi vaimeaksi, sillä ratamoodissa Vantage alkaa rähistä raa’an röyhkeällä nuotilla, joka on teräksisen tyly.

Jo tyhjäkäynnillä tämä röpötys saa asioihin vihkiytyneen ihon kananlihalle ja hentomielisen hipsterin laskemaan löysät pyöränsä rungolle. Käyntinopeuden kasvaessa moottorin mylvintä kasvaa kohti silkkaa soundien sinfoniaa. Vantage on auto kaikille aisteille.


Täyskiihdytyksessä vauhti kasvaa nopeasti 250 km/h lukemaan, mutta Vantagella on edelleen annettavaa. Auton huippunopeus on 314 km/h, ja 285 km/h lukemaan päästään suhteellisen helpon tuntuisesti – kunhan muut autoilijat eivät tulisi vapaiden nopeuksien osuuksilla vasemmalla kaistalla perä edellä vastaan.

Suomessa urheiluautoja kritisoiva viiteryhmä keksii varmasti lukuisia syitä sille, miksi tämä auto olisi etenkin omassa maassamme täysin turha ilmestys. Syitä voivat olla esimerkiksi suurin sallittu tieliikennenopeutemme 120 km/h tai sellaiset kuriositeetit kuin hansikaslokeron puute ja pieni tavaratila.


Edellä mainitut argumentit ovat tämän harvinaisen herkun yhteydessä vailla pohjaa. Kuten kaikilla muillakin superautojen valmistajilla, Aston Martinilla piskuisen Suomen markkinat eivät varmasti olleet ensimmäisenä mielessä uutta Vantagea kehitettäessä.


Samasta syystä autolle ei ole Suomessa virallista hintaa. Syntymaassaan Britanniassa uusi V8 Vantage maksaa noin 121 000 puntaa, eli noin 136 500 euroa.
Sitten on vielä täkäläinen autovero, jonka myötä hinta meillä varmasti nousisi yli 250 000 euroon.

Haaveet pysyvät sittenkin haaveina.

Aston Martin V8 Vantage

  • Moottori V8, 3 982 cm³, kaksi turboa, 375 kW (510 hv) /6 000 r/min, 685 Nm/2 000­–5 000 r/min,
  • Suorituskyky 0–100 km/h 3,7 s, huippunopeus 314 km/h
  • Kulutus 10,5 l/100 km 98E5
  • CO2-päästöt 245 g/km
  • Voimansiirto A8, takaveto
  • Mitat p 4465, l 1942, k 1273 mm, akseliväli 2704 mm, omamassa 1530 kg, tavaratila 270 l, tankki 73 l
  • Hinta Ei hinnoiteltu Suomessa (noin 136 500 euroa Britanniassa)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt