Uutuuskirja: Karhu-ryhmä halusi testata räjähteillä Suomen valtion vieraita varten hankitun limusiinin panssarointia

Julkaistu:

Kirjapaljastus
Hiljattain ilmestynyt Mercedes-Benz Suomen teillä 1939-2019 -kirja paljastaa mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa suojelupoliisin käyttämästä erikoissuojatusta M-B 500 SEL -autosta.
Vuonna 1986 Helsingin poliisin käyttöön ilmestyi Suomessa tuolloin vielä ennen näkemätön työkalu. Se oli pitkä, kiiltävä, panssaroitu ja nimeltään Mercedes-Benz 500 SEL.

Pidennetyn mustan panssarilimusiinin hankintaa oli pohjustettu 1980-luvun puolivälin paikkeilla jo pitkään, sillä kansainvälinen protokolla oli alkanut vaatia Suomen valtiolta modernia turva-autoa.

Siis autoa, jolla voitaisiin kyyditä ennen maan ylimmän johdon vieraita, joista moni eli aivan toisenlaisessa maailmassa kuin suomalaiset kollegansa eli jatkuvien turvallisuusuhkien alla.


Turva-auton hankintaprosessissa päädyttiin Vehon kautta tilattuun S-sarjan Mersuun, joka rakennettiin Mercedes-Benz -tehtaan erikoisosastolla kestämään tuolloiset käsiaseet ja tavanomaisimmat räjähteet.

Auto varustettiin panssaroinnin ohella myös lukuisilla muilla turvavarusteilla kuten keskikonsoliin asennetulla ”Attack” (suom. hyökkäys) -nappulalla, jonka painaminen lukitsi ovet, laittoi auton nelivilkut päälle sekä käynnisti sireenin.

Varustukseen kuului myös laitteisto, jolla autosta pystyi puhumaan kovaäänisen kautta ulos ja ulkona puhutut äänet sai kuulumaan myös auton matkustamoon.
Auton rekisteröinti Suomeen ei ollut kuitenkaan ongelmatonta, vaikka erikois-Mersun status hierarkiassa olikin korkea.

Autorekisterikeskuksen tyyppikatsastajat eivät nimittäin tahtoneet hyväksyä valtiollisen Mercedeksen tehdasvarustusta Suomessa sellaisenaan käytettäväksi ja vaativat muun muassa paksuilta erikoispanssarilaseilta huurtenpoistotestejä.


Lopulta auto saatiin kuitenkin BEV-549 -kilpiinsä, joissa se komeilee vielä tänäkin päivänä. Kuljettajana istui käytännössä aina Supon palkkalistoilla ollut poliisi ja tyypillinen reitti oli sahaamista lentokentän, valtion vieraskartanon ja erilaisten virallisten vastaanottojen välillä.

Viimeinen virallinen keikka autolla heitettiin kesällä 1999, jolloin kyydissä oli Yhdysvaltain puolustusministeri. Tätä ennen Mersussa olivat istuneet muun muassa paavi Johannes Paavali II, Jasser Arafat sekä kirjailija Salman Rushdie.

Valtiollisen aktiivipalveluksen päätyttyä 500 SEL siirtyi Helsingin poliisilaitoksen Karhu-ryhmän käyttöön.

Mercedes-Benz Suomen teillä 1939-2019 -kirjan mukaan Karhu-ryhmä käytti autoa ensin omiin operaatioihinsa, mutta olisi auton vielä vanhennuttua halunnut testata lopulta valtiollisen limusiinin panssaroinnin kestävyyttä myös räjähdyskokeissa eli käytännössä räjäyttää auton.


Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä Mersu pelastui auto- ja tieliikennemuseo Mobiliaan Kangasalle, kohtuulliset 113 000 kilometriä ajettuna.

Ota kantaa

Olisitko itse antanut Karhu-ryhmän räjäyttää kyseisen Mercedes-Benzin?

Tietenkin olisin 41% En olisi 59%
Ääniä yhteensä 4849

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt