Video: Liikenneopettaja testasi vaaralliseksi luonnehdittua mopon käsittelykoetta – ”ei vaan pysty”

Julkaistu:

Käsittelykoe
Uudistuneeseen mopokortin käsittelykokeeseen lisättiin tehtävä, joka on liikenneopettajien mukaan vaarallinen. Seurauksena on myös se, että kokeen läpäisee aiempaa harvemmat.
Käsittelykoe sisältää tällä hetkellä kolme tehtävää: hidasajon, hätäjarrutuksen ja kaarreajotehtävän. Liikenneopettajien mukaan ongelman luo kaarreajotehtävä, jossa hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan riittävän kova vauhti, vaikka kaarre olisi loskainen tai jäässä.

Nopeusvaatimus tuli voimaan viime vuonna. Kävi pian ilmi, että se aiheutti talviaikaan kaatumisia ja loukkaantumisia. Arvostelun jälkeen liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen Traficom teki muutoksia kaarreajotehtävän keilojen metrietäisyyksiin, mutta nopeusvaatimus 30km/h pysyi ennallaan.

Oululainen liikenneopettaja Lari Mäkelä on yrittänyt saada kokeeseen muutosta siitä lähtien, kun hän havaitsi uuden tehtävän vaarallisuuden. Esimerkiksi Oulun seudulla talvikokeiden läpäisyaste oli viime talvena noin 15 prosenttia.

Mäkelä kokeili myös itse suoriutua tehtävästä. Oheisella videolla hän ajaa muutoksen jälkeen ”helpotetun” radan läpi, mutta edes opettajalle tehtävä ei ole helppo.



Liikenneopettajat tarjoavat ratkaisuksi paluuta vanhaan, jolloin kokeessa huomioitaisiin keliolosuhteet. Toinen vaihtoehto on se, että mopon käsittelykokeita ei tehdä talvella ollenkaan.

Aiemmin myös Suomen Motoristit ry ja Autokoululiitto ovat arvostelleet mp- ja mopokorttiuudistusta.

– Kaiken kaikkiaan pyrimme hyödyntämään mopoilijoiden kohdalla moottoripyörän käsittelykoeuudistuksen positiivisia kokemuksia, jotta mopoilijoiden taidot olisivat mahdollisimman hyvät heti kortin saamisen jälkeen, kertoi Traficomin asiantuntija Marjo Immonen uudistuksesta viime vuonna.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt