Uutuuskirja paljastaa: Ahtisaaren virka-Mersun kylkinaarmuista valtava korjaamolasku – ”Myykää romu vaikka itärajan taakse”

Julkaistu:

virka-auto
”Myykää romu vaikka itärajan taakse, vakuutusyhtiö ei tällaista korvaa”, kuului tunnetuksi tituleeratun vakuutusyhtiön vastaus vahinkoilmoitukseen, kertoo uunituore Mercedes-Benz Suomen teillä -kirja.
Presidentti Martti Ahtisaarelle luovutettiin elokuussa 1994 massiivinen panssaroitu turva-auto, mallia Mercedes-Benz 600 SEL. Auton hankinta herätti aikoinaan runsaasti keskustelua ja sen hankintaa myös arvosteltiin rajusti.

Kyseiselle yksilölle sattui myös yksi liikennevahinko, kun presidentti Ahtisaarta ja rouva Eeva Ahtisaarta oltiin viemässä Turun lentokentältä Naantalin kultarantaan 1990-luvun lopulla. Onnettomuuteen syyllinen oli sivutieltä kovaa vauhtia päin presidentillistä Mersua ajanut vaaleanruskea Toyota.
Julkisuudessa tuoreeltaan lähinnä kolhuiksi ja naarmuiksi tituleeratun vaurion kustannukset olivat kuitenkin huomattavan korkeat, paljastaa nyt uusi Mercedes-Benz Suomen teillä 1939-2019 -teos.

Auton valmistanut Mercedes-Benz -tehtaan suljettu turvaosasto nimittäin vaati Ahtisaaren limusiinin Saksaan saakka röntgenkuvattavaksi, sillä törmäys – jossa vastapuolena ollut Toyota romuttui keulastaan pahasti – oli arvion mukaan aiheuttanut presidentin auton panssarointiin mahdollisia hiushalkeamia.


Valtiolliseen panssari-Mersuun piti myös vaihtaa Saksassa ”osia”, mikä kasvatti korjausarvion huikeaan sataantuhanteen Saksan eli yli 300 000 Suomen markkaan.
Kirjan mukaan vahinkoilmoitus kustannusarvioineen tehtiin ”tunnetulle suomalaiselle vakuutusyhtiölle”, joka vastasi auton maahantuoneelle Veholle ja sitä myöten myös Tasavallan Presidentin kanslialle sanatarkasti näin:

Myykää romu vaikka itärajan taakse, vakuutusyhtiö ei tällaista korvaa.


”Tasavallan Presidentin linnanvouti puuttui silloin kuitenkin asiaan, minkä seurauksena auto korjattiin tehtaalla ja vastapuolen vakuutusyhtiö maksoi kulut”, Mercedes-Benz Suomen teillä 1939-2019 -kirja jatkaa käydystä kirjeenvaihdosta.

Nykyrahassa mitattuna kyseisen, maallikolle lähinnä pintanaarmuilta näyttävän kylkivaurion korjaaminen maksoi siis suunnilleen 70 000 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt