Keskuskauppakamari haluaa liikenteen verouudistuksen tähtäimen siirtyvän pois bensan ja dieselin kulutusmääristä

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija katsoo, että liikennepolttoaineen kulutuksen vähentämisen sijaan Suomessa tulisi pyrkiä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin.

Keskuskauppakamarin tavoitteena on ajaa Suomen elinkeinoelämän etua. Nyt huolenaiheena on muun muassa kovasti tuloaan tekevä liikenteen verouudistus.

27.9.2019 14:23

Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallitusohjelman mukaan liikenteen vero- ja maksu-uudistuksilla ”pyritään muuttamaan verotuksen tasoa suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioiden”.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää näkee kokonaisuuden kuitenkin hieman toisin, ja toivoo, että hallituksen nyt esittämät liikennepolttoaineiden 250 miljoonan euron veronkiristykset vuodelle 2020 huomioitaisiin osana suunnitelmallista liikenteen vero- ja maksu-uudistusta.

Kujanpää ja hänen edustamansa keskuskauppakamari nimittäin katsoo, että polttoaineen kulutuksen vähentämistavoitteen sijaan veromuutoksilla tulisi ohjata vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön.

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotettu liikennepolttoaineiden veronkorotuksen kohdistaminen energiasisältöveroon on Kujanpään mielestä ristiriidassa hallituksen päästövähennystavoitteiden kanssa.

– Mahdollisia veronkorotuksia tulisi energiasisältöveron sijaan painottaa hiilidioksidiveroon. Tämä voimistaisi päästöohjautuvuutta ja parantaisi biopolttoaineiden kilpailukykyä, Kujanpää sanoo.

Kujanpää muistuttaa, että pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee maanteillä. Liikennepolttoaineiden veronkorotusten siirtyminen maantiekuljetusten hintoihin lisäisi kaupan ja teollisuuden kustannuksia, mikä vaikuttaisi haitallisesti yritysten kilpailukykyyn.

– Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa. Maantieteellisistä syistä yrityksillä ei myöskään ole vaihtoehtoja maantiekuljetuksille. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn heikentäminen vähentäisi yritysten mahdollisuuksia työllistää ja ehkäisisi siten myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista, Kujanpää päättää.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?