Valtiovarainministeri vahvistaa: Kansalaisten dieselaloite on vain avaus – autoilun verotus muuttumassa radikaalisti - Autot - Ilta-Sanomat

Valtiovarainministeri vahvistaa: Kansalaisten dieselaloite on vain avaus – autoilun verotus muuttumassa radikaalisti

–Ja nyt Rinteen hallitus, keskustan tukemana, aikoo kiristää autoilun verotusta edelleen. Diesel on tolpalla tällä hetkellä yhtä kallista kuin bensa lähestulkoon, oli hetkittäin kalliimpaa, ja nyt maksetaan monta sataa euroa, vaikka dieselautoa ei ajaisi itse asiassa metriäkään. Onhan tämä itse asiassa täysin hullua, kokoomuksen Timo Heinonen (kuvassa) muun muassa latasi.

Julkaistu: 27.9.2019 11:05

Eduskunta aloitti torstaina dieselverosta luopumista vaativan kansalaisaloitteen käsittelyn. Liikenneministeriä ei kuitenkaan paikan päällä näkynyt.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) vahvisti eduskunnalle, että autoilun verotus Suomessa on mitä todennäköisimmin muuttumassa tulevan vuosikymmenen aikana radikaalisti.

– Tämä on erittäin hyvä tällaisen isomman keskustelun avaus. Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän jo keskustelemaan ja tekemään liikenteen verotuksen pidemmän aikavälin tarpeita vastaavia uudistuksia, Lintilä sanoi 125 439 allekirjoitusta keränneestä, ns. dieselveron poistamista vaativasta aloitteesta eilen eduskunnassa.

Dieselaloitteen käsittely alkoi lähetekeskustelulla, mutta Lintilä näki jo varmana, että tällaisenaan dieselveron poistoaloitetta ei voida päästää läpi:

– Käyttövoimaveron tarkastelu yksittäisenä on pikkasen heikko asia. Kyllä me joudutaan katsomaan se kokonaisuus, valtiovarainministeri sanoi ja painotti moneen otteeseen suurta liikenneverouudistusta, jonka suunnittelupuoli on siis täydessä vauhdissa.

Liikenneveroremontin yksityiskohtia Lintilä ei avannut, mutta toisti usein aiemminkin kuullun vakavan uhkakuvan miljarditasoon yltävien tulojen romahtamisesta.

– Pitää koko ajan mieltää se, että todennäköistä, hyvin todennäköistä on jatkossa, että valtio ei kerää verotuloja polttoaineista samalla tavalla kuin tällä hetkellä. Ei polttoaineverosta, ei dieselverosta, ei muista eikä alviverosta sitä kautta, koska autojen kulutus vähenee, koko ajan mennään enemmän sähköautoihin, hybridiin ja niin edelleen.

Selvää onkin, että alkaneessa liikenneverouudistuksessa tullaan käymään läpi kaikki asiaan liittyvät verolajit, mukaan lukien auto-, ajoneuvo- sekä käyttövoimaverot. Sekä se, miten ja millä esimerkiksi erilaisia sähköautoja tullaan verottamaan.

– Noin 9 miljardia on se, mitä kerätään, niin kaikki me joudumme pohtimaan sitä, millä me korvaamme sitä menetystä, valtiovarainministeri huolehti.

Missä oli liikenneministeri?

Oppositiota ihmetytti erityisesti liikenneministeri Sanna Marinin (sd) poissaolo dieselverokeskustelusta, jossa kuitenkin käsiteltiin suomalaisten autoilijoiden ja liikenteen kannalta huomattavan suurta kokonaisuutta.

– Arvoisa puhemies! Kyllä meillä suomalaista autoilijaa koijataan. Suomalaisilta autoilijoilta, liikenteeltä, kerätään 8,4 miljardia euroa vuosittain erilaisia veroja, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen latasi ja vaati, että Marin olisi ainakin seuraavalla käsittelykerralla paikalla osallistumassa ”suomalaisten autoilijoiden kannalta keskeiseen keskusteluun”.

– Olemme kuulleet erittäin hyvän keskustelun, mutta minun mielestäni se on jollain tavalla kansanvallan ja demokratian halveksuntaa, että liikenneministeri ei ole tätä keskustelua ollut kuulemassa, ja aika monessa puheenvuorossa täällä on kiinnitetty samaan asiaan huomiota, Heinonen sanoi.

Ministeri Marin tviittasi vastauksensa myöhemmin etänä:

”Tiedoksi Timo Heinonen, Heikki Autto ja muut, että veroista vastaa valtiovarainministeri Mika Lintilä, ei liikenne- ja viestintäministeri Marin. Olen ollut tämän viikon virkamatkalla Kanadassa. Myös ensi viikolla olen estynyt osallistumasta keskusteluun,” Marin kommentoi.