Uusi laki saattaa tuoda Suomeen kolmen rengassarjan käytännön – Moottori-lehti: Testitulokset puoltavat välirenkaita

Julkaistu:

Renkaanvaihtokaudet
Turvallisuusmielessä ”kolmen rengassarjan taktiikka” on hyvä vaihtoehto, niin sanotun välikelin renkaita testannut uunituore Moottori-lehti kirjoittaa.
Talvirengaspakko muuttuu ensi vuoden kesäkuusta alkaen tiesää- eli kelipohjaiseksi. Kuluttajalle tämä tarkoittaa sitä, että autoilijan oma vastuu korostuu jatkossa rengasvalinnoissa huimasti.

Tämä sekä varsin todennäköiseltä vaikuttava Suomen talvien lauhtuminen eli kevään ja syksyn välikelien keston piteneminen luo myös aivan uutta tarvetta uusille rengastuotteille, eli käytännössä niin sanotulle välikelirenkaalle.

Asian teknistä puolta selvittänyt ja kaikkiaan viisi eri rengastyyppiä kyseisen teeman mukaan perusteellisesti testannut (ks. faktalaatikko) Autoliiton äänenkannattaja Moottori ottaakin nyt tuoreessa numerossaan voimakkaasti kantaa mainittujen ns. välikelirenkaiden puolesta:
”Testitulosten valossa autoilijat tarvitsisivat Suomessa kesä- ja talvirenkaiden lisäksi kolmannet renkaat syksyn ja kevään kylmiä ja sulia ajanjaksoja varten”, lehti summaa testipäätelmiään.

Pääkirjoituksessaan Moottori toteaa vielä, että ”jos turvallisuus ratkaisee, niin kolmen setin taktiikka ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä”.

Kustannusten osalta Moottori-lehti katsoo, että pidemmällä aikavälillä kolmannen rengassetin tuoma, käytännössä turvallisuudesta maksettava lisähinta rajoittuu suuruusluokaltaan lähinnä vannekustannuksiin.

Ota kantaa

Onko kolmas, ns. välikelin rengaskerta mielestäsi liioittelua?

Ehdottomasti on 75% Ei välttämättä 25%
Ääniä yhteensä 32124

Nämä renkaat Moottori testasi:

- Nastarengas

- Pohjoismainen kitkarengas

- Keski-Euroopan kitkarengas

- Välikelin rengas

- Kesärengas

Mainituista ns. välikeleissä eli kylmissä ja märissä sekä satunnaisen talvisissa olosuhteissa parhaiten toimivat Keski-Euroopan kitkat sekä varsinainen välikelirengas. Keski-Euroopan kitkarengas loisti erityisesti satunnaisissa lumituiskuissa, kun taas välikelirengas toimi parhaiten niissä tilanteissa joissa keli oli täysin sula.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt