Psykologit ottivat kantaa kevytautoihin

Julkaistu:

Liikenneturvallisuus
Kevytautolain voimaantulon siirtäminen on poikinut reaktioita puolesta ja vastaan lausuntopalvelussa.
Psykologiliiton työryhmä haluaa perua lain kokonaisuudessaan. Työryhmä perustelee kantaansa tutkimuksilla, joiden mukaan kuljettajan onnettomuusriski on sitä suurempi, mitä nuorempi kuljettaja on.

– Jo ero 17- ja 18-vuotiaiden välillä on suuri. Esimerkiksi Englannissa 17-vuotiaiden kuljettajien riski kuolla liikenteessä on kaksinkertainen 18-vuotiaisiin verrattuna. Itävallassa 17-vuotiaina kortin saaneilla miehillä on pidennetystä koulutuksesta huolimatta enemmän onnettomuuksia kuin 18-vuotiaana kortin hankkineilla, työryhmä kirjoittaa.

Kuluttajaliitto puolestaan toivoo mahdollisimman nopeaa ratkaisua tilanteeseen, jotta kuluttajat eivät joudu kärsimään taloudellisesti. Liiton mukaan valtion tulisi tarjota kuluttajille korvaus käyttöhyödyn menettämisestä.

Hidasautolakien voimaantulon siirtäminen on poikinut yli 20 lausuntoa lausuntopalvelussa. Lausuntoaika päättyi puolenpäivän aikaan.

Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto toivovat, että lakiuudistuksen valmistelua jatketaan pikaisesti, kun taas Pyöräliitto ja Helsingin seudun liikenne toivovat, että lakia ei saateta voimaan lainkaan.



Lain piti alun perin tulla voimaan ensi marraskuussa. Lain yhteydessä on puhuttu kevytautoista. STT käyttää nopeusrajoitetuista, viranomaistekstissä kevytautoiksi kutsutuista autoista nimitystä hidasauto. Sana "hidas" kuvaa auton ominaisuuksia ja kattonopeutta paremmin kuin "kevyt".

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt