Autoliitolta ei hallitukselle kehuja heru – ”iskee erityisesti tavallisiin työssä käyviin ihmisiin”

Julkaistu:

Rinteen hallituksen budjetti
Autoliiton mukaan muun muassa liikenteen ilmastotavoitteet ovat jäämässä autokannan uusimisen osalta pelkkien puheiden tasolle.
Antti Rinteen (sd) hallitus päätti eilen budjettiriihessään kiristää polttoaineiden verotusta 250 miljoonalla eurolla ensi vuoden elokuusta alkaen.

Keskivertoautoilijalle tämä tarkoittaa 6–7 sentin korotusta litralta sekä bensiinin että dieselin hintoihin. Veronkorotus tuo siten laskennallisesti noin 70–80 euron lisäkustannukset vuodessa.

– Polttoaineveron korottaminen iskee erityisesti tavallisiin työssäkäyviin ihmisiin. Yhdessä muun muassa tuloverojen kiristyksen kanssa työssäkäynnistä tehdään entistä kalliimpaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tilanteesta.

Myös kovasti pinnalla olleet ilmastotavoitteet ovat jäämässä autokannan uudistamisen osalta pelkiksi puheiksi.

– Edellisellä hallituskaudella neljään otteeseen alennettuun autoveroon ei olla koskemassa, romutuspalkkio ei saa jatkoa eikä muitakaan keinoja vähäpäästöisempien autojen yleistymiseksi ole esitetty.
– Kun hallitus pitää kiinni autoverosta, suomalaiset pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Odotettavissa on, että autokanta jatkaa vanhenemistaan. Henkilöautoilu on jatkossakin merkittävin liikennemuoto Suomessa. Siksi olisikin tärkeää tehdä toimenpiteitä, joiden avulla yhä useammalla olisi mahdollisuus vaihtaa vanha suuripäästöinen auto uuteen tai uudempaan käytettyyn, Nieminen arvioi.

Perusväylänpitoon kaavailtu 300 miljoonan euron tasokorotus on sen sijaan Autoliiton mukaan erittäin tervetullut esitys korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi.

Kyseisen rahan kohdentaminen kuitenkin arveluttaa. Autoliitto vaatiikin, että saadut sadat miljoonat pitää nyt kohdistaa liikennesuoritteen mukaisesti.

– On tärkeää, että rahoitusta jaettaessa huomioidaan eri liikennemuotojen osuudet ja niiden kehitys sekä kasvutrendit. Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Panostukset tiestöön vaikuttavat eniten niin matka-aikoihin, liikenneturvallisuuteen kuin liikenteen päästöihin, Nieminen painottaa.

Ota kantaa

Oletko suunnitellut lopettavasi autoilun kokonaan?

Olen 16% En ole 84%
Ääniä yhteensä 2686

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt