Rinteen hallituksen budjetti: Nämä liikennehankkeet saavat nyt rahaa, katso lista

Julkaistu:

Budjetti
Hallitus sopi eilen vuoden 2020 budjettiesityksestä. Liikennepuolen rahanjaossa painottuu nyt esimerkiksi kävely ja pyöräily.
Suurin yksittäin lisäys kohdistuu perusväylänpidon rahoitukseen, johon ehdotetaan jo edellisten hallitustenkin agendalla ollutta pysyvää tasokorotusta tie-, raide- ja vesiväylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi.

Yhdessä muiden korotusten kanssa mainittuun eli koko perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020.

– Hallitusohjelmassa on sovittu, että perusväylänpidon rahoitustasoa nostetaan pysyvästi. Nyt sovitulla lisärahoituksella parannetaan liikenneverkon kuntoa ja liikenneyhteyksiä koko maassa. Tämä helpottaa arjen liikkumista sekä parantaa liikenneturvallisuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd).

Lisäksi vaarallisten tasoristeysten poistamiseen kohdennetaan yhteensä 22 miljoonaa euroa vuosille 2020–2021 ja yksityisteiden avustuksiin 20 miljoonaa euroa vuodelle 2020.

Kävelyä ja pyöräilyä edistetään yli 20 miljoonalla

Kävelyn- ja pyöräilyn edistämiseen kohdennetaan 21 miljoonaa euroa vuodelle 2020. Rahalla toteutetaan muun muassa valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma, jonka hankkeilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Vuodesta 2020 alkaen joukkoliikenteen tukeen tulee lisäksi 20 miljoonan euron lisäys.
Hallitus panostaa myös tieliikenteen turvallisuuden edistämiseen. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan sekä kehittämishankkeiden, kokeilujen ja turvallisuustutkimuksen valtionavustuksiin on tulossa 9,1 miljoonan euron määräraha.

Liikenne- ja viestintäministeri Marin pitää tärkeänä, että tieliikenteen turvallisuustoiminnan rahoitus on nyt varmistettu.

– Olen iloinen siitä, että tämä rahoitus varmistaa Liikenneturvan turvallisuus- ja valistustyön jatkamisen, sanoo ministeri Marin.

Hallitus varautuu lisäksi Turun tunnin junan ja Suomi-radan nopeiden raideyhteyksien suunnittelun toteuttamiseen pääomittamalla 15,7 miljoonalla eurolla Pohjolan Rautatiet Oy:tä ynnä varautuu suunnittelun rahoittamiseen yhteensä 115 miljoonalla eurolla. Uutena hankkeena aloitetaan Hanko-Hyvinkää-rataosan sähköistäminen (62 miljoonan euron valtuus).

Ota kantaa

Menivätkö liikennerahat oikeaan osoitteeseen?

Kyllä 21% Ei 62% Vaikea sanoa 17%
Ääniä yhteensä 2141

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt