IS tapasi Porsche-miehen, jolla on hankala tehtävä: Miten ikonisesta mallista saa aina vaan paremman?

Julkaistu:

URHEILUAUTO
Porsche 911 paranee sukupolvi toisensa jälkeen.
Porsche esitteli nykyisen 911-sukupolven viime marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä. Mallin kehityksestä, ja itse asiassa kaikesta muustakin toiminnasta sen ympärillä, vastaava Thomas Krickelberg totesi Ilta-Sanomien haastattelussa, että ikonin kehittäminen ei ole helppoa.

– Ikonin, kuten Porsche 911, muuttaminen paremmaksi sukupolvi toisensa jälkeen on vaikein tehtävä automaailmassa. Kehitystä on tapahduttava, mutta askeleet on pidettävä lyhyinä. Yli puoli vuosisataa myynnissä olleen automallin DNA:n säilyttäminen ennallaan on tärkeää.

Niinpä kahdeksas sukupolvi muistuttaa edelleen profiililtaan alkuperäistä vuonna 1963 ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltyä 911-mallia. Jotkin asiat eivät ole muuttuneet, kuten taakse sijoitettu bokserimoottori ja korin peruspiirteet. Silti erojakin on valtavasti, mutta muutos on tapahtunut, kuten Krickelberg sanoi, pieni askel kerrallaan.

Uusimmassa muodossaan 911 on aiempaa jämäkämmän näköinen, sillä kaikissa versioissa on nyt aiemmin vain nelivetoisissa käytetty leveämpi perä. Keula on muotoiltu aiempaa leveämmän näköiseksi ja takana on varsinaiset valot yhdistävä valojuova, joka on otettu käyttöön muissakin Porschen mallisarjoissa.

Suurimmat muutokset on tehty alustaan, joka on Krickelbergin mukaan kokonaan uusi. Konkreettisena erona on ainakin se, että nyt edessä on 20-tuumaiset pyörät (245 mm) ja takana tuumaa suuremmat (305 mm). Muutoksella on saatu aikaan erittäin tasapainoinen käytös ainakin nelivedon kera. Yliohjautuvat 911:t ovat todella kaukainen muisto nykyisten kauniisti käyttäytyvien autojen rinnalla.

Parasta uuden 911:n käytöksessä on sen monipuolisuus. PSAM eli Porschen aktiivinen jousituksen hallinta toimii aiempaa monipuolisemmin. Comfort-asennossa jousitus on varsin mukava, mikä ei kuitenkaan tarkoita korin ylimääräisiä liikkeitä.

Vielä vaikuttavampaa on, kun valitsee alustan kireimmän säädön. Monesta autosta tulee tuossa vaiheessa todella epämukava, mutta 911:n iskunvaimennus hoitaa edelleen tehtävänsä mainiosti.
Jokaisessa 911-sukupolvessa moottoriin on tullut lisää tehoa ja vääntömomenttia, eikä nykyinen tee sääntöön poikkeusta. Uuden moottorin teho on sama kuin edellisen sukupolven 911 GTS -mallissa.

Toisin sanoen odotettavissa on vielä monta väkevämpää versiota. Ainakaan Suomessa sellaisia ei tarvita, ei ainakaan millään järkevällä perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt