Viimeisetkin linnakkeet murtuvat sähköbuumin edetessä – IS esittelee 10 kuumaa autoa

Julkaistu:

Frankfurtin autonäyttely
Viimeisetkin linnakkeet murtuvat, kun italialainen Lamborghinikin antaa periksi sähkölle.
Neljässä vuodessa automaailma on mullistunut tyystin. Kaikki alkoi vähän vuoden 2015 Frankfurtin autonäyttelyn jälkeen, kun Volkswagen-konsernin dieselhuijaus alkoi paljastua koko laajuudessaan. Sen myötä yksi moottorityyppi sai lähes kuolettavan tuomion. Vasta nyt diesel on alkanut päästä pannasta, ja esimerkiksi Saksassa niiden rekisteröinnit ovat kääntyneet kasvuun.

Samalla alkoi sähkömoottoristen autojen rynnistys markkinoille. Muutos vei aikaa, mutta tulokset alkavat nyt näkyä. Ensin sähkömoottorit otettiin käyttöön perheautoissa, mutta nyt ne ovat vähitellen työntymässä kaikkialle hyperurheiluautoja myöten.

Eikä kehityksessä ole mitään pahaa, sillä tehokas sähkömoottori antaa käsittämättömän suorituskyvyn.
Frankfurtin autonäyttelyn anti konseptiautojen anti on vahvasti saksalaispainotteinen, sillä paikalle on vaivautunut kaikkiaan ainoastaan 23 automerkkiä.
Oman mausteensa soppaan antavat kuitenkin kiinalaiset merkit, jotka ovat useamman valmistajan voimalla tunnustelemassa ilmapiiriä.

Aivan kaikki ei ole vielä muuttunut sähköllä toimivaksi, vaan kyllä polttomoottorisilla henkilö- ja urheiluautoilla on oma paikkansa markkinoilla vielä kymmenien vuosien ajan.

Autonomisten autojen eli ilman kuljettajan apua kulkevien autojen edustus on tapahtumassa aika vähäinen, mutta niissä tarvittavaa tekniikkaa esitellään useilla alihankkijoiden osastoilla.


1. Lamborghini Sian tekee myönnytyksen sähköistymiselle, sillä 6,5-litraisen V12-moottorin apuna on 25 kilowatin sähkömoottori. Nollasta sataan Sian loikkaa 2,8 sekunnissa, mutta toisaalta aivan hitaissa nopeuksissa, kuten pysäköitäessä, voidaan ajaa sähkömoottorin voimalla.


2. Audi AI-Trail viimeistelee merkin tulevaisuudesta kertovan kvartetin, joka on esitelty yksi kerrallaan kahden vuoden kuluessa.


3. Mercedes-Benz Vision EQS liittyy tähtimerkin kasvavaan sähköautomallistoon parin vuoden kuluttua. Tuleva edustusauto näyttää todella aerodynaamiselta, vaikkei sen ilmanvastuskerrointa paljastettukaan. Ajoakun energiasisältö on niin suuri, että toimintamatkaa on 700 kilometriä.


4. BMW Concept 4 ennustaa varsin pian esiteltävän seuraavan sukupolven 4-sarjan ulkonäköä. Inspiraatiota muotoihin on haettu merkin vanhoista malleista, kuten 328:sta ja 3,0 CSi:stä.


5. WEY toi Frankfurtiin S- ja X-koemallit, jotka edustavat Great Wallin luksusmerkin tulevaisuutta. Niiden perustelle suunnitellaan tuotantomallit, joilla on tarkoitus alkaa Euroopan valloitus 2022.


6. Hyundai 45 EV Concept lainaa ulkomuotoonsa piirteitä Giugiaron 1970-luvulla yhtiölle piirtämistä linjoista. Ensimmäisen Hyundain Ponyn takapäässä on paljon samaa kuin uudessa konseptiautossa.


7. Cupra Tavascania on vaikea uskoa samaan perheeseen kuuluvaksi kuin Volkswagen ID.3, mutta niillä on yhteinen perusrakenne. Tavascanissa on kolmesta akkuvaihtoehdosta suurin 77 kWh ja tehoa kahdessa sähkömoottorissa on yhteensä 225 kilowattia.


8. Hongqi S9 esiteltiin vielä prototyyppinä, mutta urheiluautoa on tarkoitus valmistaa 70 kappaleen sarja. Niissä on nelilitrainen V8 ja kaksi sähkömoottoria, jotka kehittävät yhteensä vähän yli megawatin eli 1 400 hevosvoimaa.


9. Audi RS6 Avant käyttää nykyisin nelilitraisen tuplaturbo-V8:n kanssa myös 48 voltin sähköjärjestelmää, josta saadaan tarpeen vaatiessa 12 kilowattia lisäpotkua. Kuva kertoo oleellisimman farmariauton suorituskyvystä.


10. Porsche Taycan on aiheuttanut rynnistyksen nopeasta ja urheilullisesta sähköautosta kiinnostuneiden keskuudessa. Frankfurtissa sitä oli ihailemassa myös liittokansleri Angela Merkel.

Suomessa Taycanista on tehty toistasataa ennakkovarausta ja maailmalla yli 20 000. Tehokkaimmankin mallin (560 kW) hinta vakiovarustein jää alle 200 000 euron.



Toni Jalovaara, Frankfurt

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt