Audi esitteli ihmekapistuksen – vääntöä peräti 1 000 Nm, ajovalot lentävistä koptereista

Julkaistu:

Maastokelpoinen
Audi esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä neljä konseptiautoa, joista AI-Trail-nimellä tituleerattu kulkine saa haukkomaan henkeä. Ajovalotkin on korvattu dronejen tuottamilla luxeilla.
Kun katsoo Audin julkisuuteen toimittamia kuvia, on hyvä tarkistaa kalenterista, ettei vietetä aprillipäivää. Sen verran poikkeuksellinen saksalaisvalmistajan tulkinta tulevaisuuden maastoautosta on.

Tulevaisuuden sähkökäyttöinen offroad-malli Audi AI:Trail quattro on suunniteltu suoriutumaan lähes kaikilla pinnoilla – ja etenkin päällystämättömillä taipaleilla.

Nimen Trail-osuus viittaa luonnollisesti maastokäyttöön. Nelipaikkaisessa AI:Trail quattrossa yhdistyvät autonominen ajaminen ja maasto-ominaisuudet. Ohjaamoa ympäröivät, lattiatasoon asti ulottuvat ikkunat tarjoavat näkyvyyden kaikkiin suuntiin.

Auto on varustettu neljällä sähkömoottorilla, kuljettajaa avustavilla ja autonomisen ajamisen järjestelmillä sekä jatkuvalla quattro-nelivedolla.


AI-Traililla on pituutta 4,15 metriä ja leveyttä 2,15 metriä. Kattokorkeus on 1,67 metriä. Vanteet ovat 22-tuumaiset ja 850 mm:n renkaat hinkuvat kohti maastoa.

Korkean 34 senttimetrin maanvaransa ansiosta se voi kulkea jopa puolen metrin syvyisessä vedessä. Renkaiden ilmanpainetta säädetään optisten antureiden ja elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) avulla tienpinnan mukaan. Esimerkiksi pehmeällä alustalla voi olla tarpeen laskea rengaspainetta kontaktipinnan lisäämiseksi, vastaavasti asfaltilla voidaan rengaspaineita nostaa ajovakauden parantamiseksi.


Auton paino on kuitenkin yllättävän maltillinen, 1 750 kiloa. Se selittyy pääosin teräksen, alumiinin ja hiilikuidun optimoidusta hyödyntämisestä.

Poikkeusellinen valaistus

Perinteisten lähi- ja kaukovalojen sijaan Audi AI:Trail on varustettu viidellä roottorittomalla, kolmionmuotoisella, sähköisesti ohjattavalla dronella, joissa on integroidut matriisi-led-elementit. Ne voivat laskeutua kattotelineeseen tai suoraan ajoneuvon katolle, jossa ne telakoituvat induktiivisiin latauspisteisiin.

Dronet ovat Audi Light Pathfinders -valaisimia, jotka tuottavat nosteensa samalla tavalla kuin ilman lapoja toimiva tuuletin tuottaa ilmavirtansa. Huomattavan keveän rakenteensa ansiosta ne voivat lentää AI:Trailin edessä suhteellisen vähällä energialla ja valaista edessä olevaa reittiä korvaten ajovalot kokonaan. Droneihin sijoitetut kamerat voivat haluttaessa ottaa videokuvaa, joka voidaan siirtää kuljettajan edessä olevaan näyttöön langattoman verkon välityksellä.

AI:Trailin ollessa paikoillaan droneilla voidaan valaista ympäröivää aluetta katolta esimerkiksi silloin, kun matkustajat pitävät leiripaikkaa ajoneuvon vieressä. Mikäli matkustajat haluavat pysyä sisätiloissa, dronet voivat valaista myös sisätilat läpinäkyvän panoraamakaton läpi.


AI:Trailin täysin automaattisesti koordinoimat dronet lentävät yleensä vähintään pareittain. Tarvittaessa ne voivat tarjota myös lisävalaistusta auton ympärille jopa viiden dronen ryhmässä. Matkustajat voivat valita haluamansa valaistustavan yksinkertaisesti älypuhelimen ohjaimilla.

Audi AI:Trail

Uuden konseptiauton suorituskykyarvot poikkeavat merkittävästi perinteisten autojen vastaavista lukemista. Tämä johtuu siitä, että auton kehitystyössä tärkeintä ei ollut saavuttaa huippukiihtyvyyttä tai -nopeutta.

Koska AI:Trail on suunniteltu käytettäväksi alueilla, joilla ei ole latausinfrastruktuuria, tärkein asia on sen toimintamatka. Tavoite litiumioniakulla on 400–500 kilometriä maantiellä tai helpossa maastossa (WLTP:n mukaisesti). Energiantarve on suurempaa vaikeassa maastossa, jossa yksi pyöristä luistaa lähes jatkuvasti, mutta toimintamatka on silti vaikuttava 250 kilometriä.

Maantiellä huippunopeus on 130 km/h.

Audi AI:Trail on varustettu neljällä, pyörien lähelle sijoitetulla sähkömoottorilla, joista jokainen pyörittää yhtä pyörää. Järjestelmän maksimiteho on 320 kilowattia ja suurin vääntömomentti 1000 newtonmetriä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt