Traficom on vapauttanut tuontiautopykäliä kaikessa hiljaisuudessa – istuinpaikkojakaan ei rajoiteta enää entiseen tapaan

Julkaistu:

Käytetty ulkomailta
Traficomin asiaa koskeva määräys ”Autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista” on päivätty kesäkuussa 2018.
Uuden määräyksen myötä niin sanotut I-autot (käytännössä USA:n, Japanin, Kanadan ja Etelä-Korean sisämarkkinoille tarkoitetut autot) voidaan rekisteröidä tätä nykyä käytettynä Suomeen ilman erillisiä vaatimuksenmukaisuustodistuksia.

Auton tuojalle tämä tarkoittaa sitä, että alkujaan vain näiden maiden markkina-alueille tarkoitetut tuontiautot voi ajaa mm. Ruotsista ja Saksasta tuotujen EU-autojen tapaan suoraan rekisteröintikatsastukseen, kunhan vain kyseisen auton ohjaus on meikäläisittäin normaali eli vasemmanpuoleinen.
Oikealta ajettavissa ajoneuvoissa prosessi on muuten sama, mutta autojen etuvalot pitää ennen katsastusta vaihtaa tai muokata suomalaiseen liikenteeseen sopiviksi.

Istuinten irrottelu loppunut vihdoinkin

Uusi määräys on mahdollistanut myös sen, että Japanin sisämarkkinoille tarkoitetut autot voi nyt rekisteröidä valmistajan tarkoittamalle paikkaluvulle myös Suomessa, vaikka euronormien mukainen kantavuus ei autoissa riittäisikään.

Japanilaista kokonaismassaa ei saa silti jatkossakaan ylittää, mutta aiempaan tarpeettomaan istumapaikkojen poistamiseen ei tarvitse enää ryhtyä.
Määräys on tuonut helpotuksia myös käytettyjen sähköautojen tuontiin, minkä osalta on luovuttu käytännössä sähköturvallisuustodistuksen vaatimisesta. Todistus on aiemmin maksanut tyypillisesti satoja euroja eikä todistusta ole käytännössä pystynyt teettämään Suomessa.

Kokonaisuutena lievemmät määräykset tarkoittavat tätä nykyä entistä useamman, alkujaan ETA-maiden ulkopuolelle rekisteröidyn käytetyn ajoneuvon aiempaa kannattavampaa tuontimahdollisuutta myös Suomeen.

Ota kantaa

Voisitko kuvitella ajavasi autolla, jota ei ole alkujaan tarkoitettu Euroopan markkinoille?

Toki 75% Ajan jo! 6% En 19%
Ääniä yhteensä 18091

Japanista tulee hyvin varusteltuja vähän ajettuja käytettyjä

Jos ohjauspyörän sijainti auton oikealla puolella ei ole este, löytyy esimerkiksi japanilaisista sisämarkkina-autoista runsaasti valinnanvaraa.

Japanilaiset kuluttajat ovat tottuneet korkeaan varustelutasoon, minkä ohella suuri osa sikäläisestä autokannasta on bensiinikäyttöistä ja automaattivaihteista. Japanintuonnit ovat usein myös vähän ajettuja, sillä maan autokannan keskimääräinen vuotuinen kilometrisuorite on karkeasti reilut puolet suomalaisesta eli hieman yli 9000 kilometriä vuodessa.

Merkit Japanin sisämarkkinoilla ovat useimmiten tuttuja, mutta mallit välttämättä enää eivät. Esimerkiksi monet meillä Lexuksena tunnetut mallit myydään Japanissa Toyota-brändin alla.

Suomessa toimii useita yrityksiä jotka ovat erikoistuneet käytettyjen autojen tuomiseen nimenomaan Japanista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt