Maailman suurin rengas on nyt Hyvinkäällä – tältä se näyttää, ohjehinta huimat 140 000 euroa kappaleelta!

Julkaistu:

Jättirengas
Jättimäinen erikoisrengas on lopullisessa määränpäässään Sodankylässä vain alaan kuuluvaa tavanomaista kulutustavaraa.
Halkaisija yli neljä metriä. Kulutuspinnan leveys puolitoista metriä. Paino 5,75 tonnia.

Jätti- tai superrenkaan ohella tuotteesta voisi nyt käyttää myös nimitystä arvokumi, sillä ohjehintaa yhdellä tällaisella renkaalla on arvonlisäveroineen kaikkineen peräti 140 000 euroa.

Käyttötarkoitukseltaan kyseessä on raskaan kaluston rengas. Siis todella raskaan. Sellaisen, jossa kuormaa on kuljetettavana kerralla ei kymmeniä, vaan satoja tonneja.

Maailman suurimpiin louheautoihin tarkoitettu maailman suurin sarjavalmisteinen superrengas on oikeastaan matkalla Sodankylässä sijaitsevaan Keivitsan kupari- ja nikkelikaivokseen, mutta seisoo tällä hetkellä Hyvinkäällä.

Syynä ovat maanrakennusalan vuotuiset Maxpo-messut, joiden puitteissa kumi komeilee Hyvinkään lentokentän kiitoradan kupeessa, valmistajansa Bridgestonen messuosaston vetonaulana.


Näyttävähän se on, mutta miksi tämä rengas on niin kallis, avainasiakaspäällikkö Jouni Kalpio?

– Kaikki renkaat näyttävät mustilta ja pyöreiltä ja niin tämäkin. Mutta täytyy muistaa, että tässä tapauksessa se pitää sisällään huipputekniikkaa. Kumiseos ja runko ovat sellaisia, että yksi pyörä kestää 101 tonnin painon. Ja vielä niin, että se neljäsataatonninen kaivosauto voi painaa näillä viittäkymppiä yhtä mittaa kolmessa vuorossa.
Rasitus on siis kova, ja vielä kovemmaksi se muuttuu, kun muistaa, että yksi louheauto saattaa kulkea vuorokauden aikana jopa toista tuhatta kilometriä.

Renkaanvaihtokunnon osalta kilometrit, paino ja käyttöolosuhteet tarkoittavat sitä, että asiallisesti käytettynä superkumisarjoja kuluu suomalaisessa kaivoskäytössä yhtä autoa kohti suunnilleen sarja reilussa vuodessa. Ja kun vaihtoon aikanaan ryhdytään, on edessä tyypillisesti noin kahdeksan tuntia kestävä urakka.


Rengaskulut lasketaan siis ilman arvonlisäveroja ja alennustenkin kera kuusinumeroisissa summissa, mutta onko Kalpion edustama superkumi Suomen tai jopa maailman kallein? On?

– Ei ole. Meillä on kyllä valikoimissa kalliimpiakin, mutta ne on tarkoitettu hieman erilaiseen käyttöön. Niissä hintaa nostaa paksumpi kulutuspinta.
Superrenkaan superlatiivititteli on kuitenkin tässäkin tapauksessa väliaikainen.

Tulevaisuudessa kaivosalalla kun on luvassa nykyistäkin suurempia koneita, mikä tarkoittaa myös nykyistä suurempia renkaita.

– Tämä rengas on vannehalkaisijaltaan 63-tuumainen. Suunnittelupöydällä on sen sijaan jo 69-tuumaisia, joilla louheautojen hyötykuormaa on voi nostaa tulevaisuudessa jopa kymmenillä tonneilla.

Juttua muokattu kello 12:43: Korjattu haastateltavan mainitsema "kaksi tuhatta kilometriä" oikeaan muotoon "toista tuhatta kilometriä".

Ota kantaa

Pidätkö isokokoisista kumeista?

Kyllä 60% En 18% Vaikea sanoa 22%
Ääniä yhteensä 15256

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt