Kian menekki kasvaa koko ajan, eikä ihme – uusi Xceed-mallikin selittää paljon suosiota

Julkaistu:

Ensitesti
Kia Xceed täydentää Ceed-tuoteperhettä korotettuna CUV-vaihtoehtona.
Suomesta löytyy yhä enemmän autonostajia, joille Kia on todellinen vaihtoehto.

Tämän vuoden aikana elokuun loppuun mennessä maahamme on ensirekisteröity kaikkiaan 5 040 uutta Kiaa. Sillä lukemalla Kia on kivunnut Suomen rekisteröintitilastoissa jo kuudennelle sijalle, ja elokuussa korealaismerkki oli meillä peräti neljänneksi suosituin henkilöautomerkki. Sen taakse jäivät muun muassa Ford, Nissan ja Volvo.

Eikä Kian Suomi-suosio ole kuriositeetti: Ruotsissa Kialla menee vielä paremmin. Koko Euroopan tasolla merkillä on menossa jo 11. perättäinen kasvun vuosi. Mikään muu valtamerkki ei ole samaan pystynyt, päinvastoin yleistrendi on jo jonkin aikaa ollut alaspäin.


Kian pitkään jatkunut kaupallinen menestys ei tietenkään ole sattumaa, vaan syntynyt pitkäaikaisen suunnittelutyön tuloksena. Kia valmistaa kestävyydeltään perushyviä, mutta samalla menevän näköisiä kaiken kansan autoja.

Juuri muotoilu on ollut Kian ytimessä aina siitä saakka, kun design-guru Peter Schreyer palkattiin yhtiöön luomaan uutta suuntaa. Schreyerin alaisuudessa Kian muotoilutiimit ympäri maailmaa ovat saaneet toteuttaa omanlaistaan ilmettä.

Ajo-ominaisuuksissa mitaten Kia-malliston kulmakivi Ceed on noussut jo eurooppalaisten esikuviensa Ford Focuksen ja Volkswagen Golfin tasolle. Voidaan siis perustellusti sanoa, että kokonaisuutena Kia on osunut tekemisissään melko lailla naulan kantaan. Sitten on vielä lisänä tunnettu seitsemän vuoden takuu.


Tuorein tulos säntillisesti tehdystä työstä on Kia Xceed. Se on aivan uusi auto, vaikka perustuukin samalle perusrakenteelle kuin perus-Ceed. Niin paljon autossa on uutta, että Xceedin korin pinnoista ainoastaan etuovet ovat samat kuin Ceedissä. Kia haluaa korostaa, että Xceed ei ole SUV, vaan korotettu crossover eli CUV. Maavaraa auto tarjoaa 18,4 senttiä. Auto etenee aina etuvedolla.

Miksi tällainen auto on luotu? Koska Kian brändinrakentajat uskovat, että yhä useampi etsii autoa, joka tarjoaisi enemmän ajamisen iloa sulavaan ulkonäköön paketoituna.

Kokoluokaltaan Xceedin kilpailijoita ovat muun muassa Mercedes-Benz GLA, Toyota C-HR, Seat Ateca, BMW X2 ja suomalaisten ikisuosikki Nissan Qashqai.


Vaikka esimerkiksi Qashqai on selkeästi korkeampi kuin Xceed, on Xceedissä käytännössä samat sisätilat – neljälle 190-senttiselle on riittävästi niin jalka-, hartia- kuin pääntilaakin – myös takana. Kolmas aikuinen takaistuimella aiheuttaa kuitenkin jo hartioiden sovittelua.

Xceedin ulkonäöstä voi jokainen olla omaa mieltään, mutta allekirjoittaneen silmissä kokonaisuus on ihan mukiinmenevä, sillä laimeamminkin muotoiltuja verrokkeja markkinoilta löytyy.

 

Kia haluaa korostaa, että Xceed ei ole SUV, vaan korotettu crossover eli CUV.

Monesta muusta mallista tuttu 1,6-litrainen turbomoottori tuottaa kylmien faktojen valossa edelleen samat 204 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä vääntöä, eli mitään päätä huimaavaa suorituskykyä on turha odottaa.

Toisaalta auton ulkomuoto ei ehkä sellaista anna odottaakaan. Silti Xceed kiihtyy ihan mukavalla ripeydellä sataseen ja ohituskiihtyvyys on hyvällä tasolla.

Toki laimeampiakin versioita on tarjolla: 1,0-litrainen turbobensiini tuottaa 120 hevosta, 1,4-litrainen parikymmentä enemmän ja 1,6-litrainen turbodiesel joko 115 tai 136 pollea.

Kialla uskotaan siis vielä myös dieselin voimaan, vaikka Xceedistä on niin kevyt- kuin pistokehybriditkin tulossa heti ensi vuoden alussa.

Kevythybridi on nimenomaa dieselvetoinen, mikä on harvinainen ratkaisu tänä päivänä.

 

Tuntumaan tulee muutos heti, kun ajomoodiksi valitsee sport-tilan.

Entäpä itse ajaminen? Xceed tarjoaa kuljettajalle hyvän ajoasennon, ja esimerkiksi ohjauspyörän säädöt ovat miellyttävän laajat. Perusfiilis kaupunkipyörittelyssä ratin takana on kohtuullisen tunnokas, mutta ohjaus on säädetty melko kevyeksi – ehkä jopa liian liukasliikkeiseksi joidenkin makuun. Tuntumaan tulee muutos heti, kun ajomoodiksi valitsee sport-tilan, joka vaikuttaa niin ohjaustuntumaan, kaasun vasteeseen kuin kaksoiskytkinvaihteistonkin toimintaan.

Sport-tilassa Xceed ampaisee liikkeelle hieman rivakammin, jolloin ohjaus todella muuttuu havaittavasti tanakammaksi, mikä varmasti miellyttää sporttisempaa ajofiilistä arvostavia kuljettajia.


Urheiluauto Xceed ei ole, eikä siitä sellaista näillä eväillä tule, mutta sitä ei varmasti ole haettukaan.

Xceedin jousitussäädöt on tehty Saksassa Eifelin teillä, Britanniassa pienillä maaseututeillä sekä lopuksi vielä kuululla Nürburgringin Nordschleifella. Ylikovaksi jousitusta ei ole viety, mikä on ainoastaan hyvä asia. Autossa on tavallista Ceediä suuremmat ulosjoustovarat, mutta se ei ole tehnyt autosta pomppivaa tai kömpelöä: esimerkiksi kääntöympyrä on 10,6-metrinen.

Kaiken kaikkiaan Xceedissä on luokassaan hyvin hiotut ajo-ominaisuudet, jotka tekevät siitä varsin luonnikkaan ajettavan.

Suomeen Xceed saapuu lokakuussa. Hinnoittelu on vielä avoinna, mutta alkaen-hinnat sijoittuvat Kia Ceedin ja Sportagen välimaastoon – toivottavasti lähemmäksi ensin mainittua.

Ota kantaa

Oliko CUV tuttu termi ennen kuin luit oheisen ensitestiarvion?

Oli toki 26% Ei todellakaan 74%
Ääniä yhteensä 2886

Kia Xceed 1.6 T-GDI 204 hv DCT7

  • Moottori R4, 1 591 cm³, turbo, 150 kW (204 hv)/5 500 r/min, 265 Nm/1 500–4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 220 km/h
  • Kulutus 6,5 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 148 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 395, l 1 826, k 1 495 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 437 kg, tavaratila 426–1 378 l, tankki 50 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt