Ensitesti: Palkitun Opel Astran päivityksessä tähtäin taloudellisuudessa

Julkaistu:

Ensitesti
Kaikki Opel Astran ulkonäköön ja tekniikkaan tehdyt muutokset tähtäävät kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen alentamiseen. Suurin osa kehityksestä parantaa autoa, joskin takapakkiakin on otettu.
Neljä vuotta sitten lanseerattu, nykyinen viidennen sukupolven Opel Astra valittiin Vuoden Autoksi niin Euroopassa kuin Suomessa, mikä kertoi paljon uutuuden ominaisuuksista. Saman tien alettiin kehittää elinkaaren puolen välin uudistusta, jonka tuloksiin kävimme tutustumassa Saksassa.

Kun Astran elinkaaren puolen välin päivitystä alettiin suunnitella, ei tiedetty vielä mitään omistajan tulevasta vaihtumisesta General Motorsista nykyiseen ranskalaiseen PSA Groupiin. Tämä selittää sen ihmeelliseltä vaikuttavan asian, että sekä PSA:lla että Opelilla on kolmisylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori. Jopa moottorien tehot ovat samat, 81 ja 96 kilowattia.

Voimalinjasta vastaava tohtori Matthias Alt selittää kärsivällisesti (ties kuinka monetta kertaa?) syyn kahteen samanlaiseen moottorisarjaan. Opel Astrassa käytetään edelleen GM:n aikana suunniteltua perusrakennetta. Toisen aivan erilaiseen tekniikkaan kehitetyn moottorin integrointi siihen olisi ollut todella vaikeaa. Muutostyön hinta olisi voinut nousta jopa uuden moottorin kehittämistä korkeammaksi.


Astran uudet moottorit on viritetty mahdollisimman taloudellisiksi, mikä tuntuu myös ajossa. Autonvalmistajat käyttävät kulutus- ja päästölukemissa vertailuarvona vielä vanhaa takaisinlaskettua NEDC-arvoa, joka on uudessa Astrassa komeasti 99 g/km bensiinimoottorilla ja vielä alhaisempi 90 g/km dieselmoottorilla. Ohitamme kuitenkin uuden 1,5-litraisen dieselin todeten vain sellaisen olevan saatavana, sillä viime vuonna dieselmoottoristen osuus oli vain vajaa viisi prosenttia Astran rekisteröinneistä Suomessa.

Uusi, Euroopassa Astraan kehitetty 1,2 litran moottori oli koeajettavissa vain tehokkaampana versiona. Moottori on hivenen aiempaa 1,0-litraista kevyempi ja voimakkaampi. Siitä huolimatta se ei antanut ajossa mitenkään väkevää vaikutelmaa itsestään. Osin siihen vaikutti Astran hiljaisuus ja haastavat ylämäet Taunus-vuoristossa. Tasaisemmassa ympäristössä moottoritiellä nopeus nousi tasolle, joka Suomessa olisi luvaton.

Osin moottorin voimattomuuden tunteen aiheuttavat erittäin pitkät välitykset. Leppoisasti ajellen ja polttoainetta säästellen nyrkkisääntönä voi pitää, että käytettävä vaihde on sama kuin nopeuden kymmenluku: eli 40 km/h nelosvaihteella ja niin edelleen.

 

Koetun perusteella suuria pyöriä ei voi suositella, vaikka ne parantaisivatkin auton ulkonäköä.

Uudessa Astrassa tuollaista ei voi ajatellakaan, sillä esimerkiksi suurimmalle kuutosvaihteelle voi vaihtaa vasta nopeuden noustessa yli 80 km/h. Onneksi vaihteita on kevyt käyttää ja kytkin toimii letkeästi.

Yhä useampi suomalainen uuden auton ostaja valitsee automaattivaihteiston, joka on saatavissa toki uudistuneeseen Astraan. Silloin moottori kasvaa 1,4-litraiseksi. Tarkkaan ottaen kuutiosenttimetrejä on 1 342 eli matematiikan pyöristyssääntöjen perusteella puhuttaisiin 1,3- tai 1,35-litraisesta moottorista. Tämä moottori on kotoisin Kiinan General Motorsilta, jolla on ollut sormensa pelissä myös 1,2-litraisen voimanlähteen kehityksessä.

Astran automaattivaihteisto on portaattomasti toimiva, johon on kehitetty virtuaaliset portaat. Asiaa tutkittaessa Opelin suunnittelijat päätyivät samaan tulokseen kuin esimerkiksi Hondan kollegansa, että eurooppalaiset haluavat kiihdytyksissä moottorin äänen muuttuvan. Toisin sanoen vanhan ajan Dafin/Volvon sukkanauhavaihteistosta, jossa moottori lauloi tasaisella äänellä nopeuden muuttuessa, ei täällä pidetä.


Lopputulos on lähes toimiva. Vaihteiston tyyppiä on ajokokemuksen perusteella vaikea hahmottaa. Ainoa ongelma on, että toisinaan moottori jää häiritsevästi vaeltamaan eli sen ääni muuttuu jatkuvasti, vaikka nopeus on tasainen. Piirteestä pääsee eroon napauttamalla käyttöön vaihteiston käsivalintatoiminnan, mutta se tuskin on ollut tarkoitus.

Astraan voi valita joko tavallisen tai urheilullisemman jousituksen. Saimme koeajettavista autoista ristiriitaista tietoa, joten emme ole aivan varmoja, millaiset vieterit autossa kulloinkin oli alla. Joka tapauksessa 17-tuumaisilla pyörillä Astra oli oikein mukava. Varsinkin edelleen kehitetty ohjaus antoi ajajalle hyvän tiedon siitä, mitä pyörien ja tien välissä oli tapahtumassa.

 

Varusteita uudistuneessa Astrassa on joko vakiona tai lisähintaan entistä enemmän.

Kun pyörät vaihtuivat tuumaa suuremmiksi, muuttui meno merkittävästi täristävämmäksi. Koetun perusteella suuria pyöriä ei voi suositella, vaikka ne parantaisivatkin auton ulkonäköä. Urheilullisemmassa jousituksessa taakse tulee Watt-tanko, minkä lisäksi niin jousivakiot, iskunvaimentimet kuin vääntövarsitangon jäykkyys muuttuvat.
Varusteita uudistuneessa Astrassa on joko vakiona tai lisähintaan entistä enemmän. Valot ovat nyt ledit ja saatavilla on aiempaan tapaan matriisiledit. Etukamerassa on nopeampi prosessori ja se havaitsee jatkossa myös jalankulkijat. Niin ikään takakamera on parempi, kun se on vaihtunut digitaaliseksi. Lisävarustelistalta löytyvät Suomessa mainiot lämmitettävä ohjauspyörä ja tuulilasi.


Uudistuneen Opel Astran meille tuotavaa valikoimaa tai niiden varusteita ei vielä kerrottu. Varustetasot ovat muiden Suomessa myytävien Opeleiden tapaan Comfort, Innovation Plus ja Executive. Uutuuden tarkka varustelu ja hintataso kerrotaan syys-lokakuun vaihteessa. Marraskuussa niitä voi tarkastella myymälöissä.

Opel Astra 1,2T 130 Sports Tourer

  • Moottori R3, 1 199 cm³ 96 kW (130 hv), 225 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h ei ilmoitettu, huippunopeus 210 km/h
  • Kulutus 5,2-5,6 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 119-128 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 702, l 1 809, k 1 452 mm, akseliväli 2 662 mm, tavaratila 540–1 630 l, tankki 48 l
  • Hinta ilmoitetaan syyskuun lopussa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt