Uusi ”jymysähköpyörä” lähtee ensipolkaisulla kuin rusakko puskasta – huomioi nämä asiat, kun lähdet liikenteeseen - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi ”jymysähköpyörä” lähtee ensipolkaisulla kuin rusakko puskasta – huomioi nämä asiat, kun lähdet liikenteeseen

Julkaistu: 2.9.2019 6:52

Uudet Bond-pikasähköpyörät on rekisteröity mopoiksi. IS tutustui Bondin ominaisuuksiin.

Pikasähköpyöriksi kutsutut Bond-pikasähköpyörät aiheuttivat heti käyttöön tullessaan pienoisen kohun. Kulkuvälineiden markkinointi polkupyörinä närkästytti poliisitarkastajaa, ja kypärän käyttövaatimuksia piti tarkastella lakikirjoista.

Keskustelu sai alkunsa, kun Bond Mobility -yritys toi kesä-Helsinkiin heinäkuun lopussa ensimmäiset kevyiksi kaksipyöräisiksi moottoriajoneuvoiksi rekisteröidyt ja mopoksi luokiteltavat nopeat kaupunkipyörät.

  • Artikkelin videosta voit katsoa, millaisia menopelejä Bond-pyörät ovat. IS tutustui Bond-pyöriin Helsingin Kalasatamassa.

Bond-pyörät ovat tehokkaita pikasähköpyöriä, jotka yltävät jopa 45 kilometrin tuntinopeuteen.

Maajohtaja Panu Kuhlberg kertoo, että merkittävin asia pikasähköpyörässä on sähköavustuksen toimintaperiaate.

– Se mikä tekee tästä erikoisen verrattuna perinteisiin sähköpyöriin on tämän sähköavustuksen toiminta. Se toimii myös yli 25 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä on se syy, miksi nämä rekisteröidään mopoiksi.

Maajohtaja Panu Kuhlberg kertoo, että Sveitsissä saatujen kokemusten perusteella Bond-pyöriä käytetään etenkin työmatkaliikenteessä.

Jokainen Bond-pyörä on katsastettu, rekisteröity ja vakuutettu.

Lähimmän Bond-pyörän löytää kirjautumalla sovellukseen ja antamalla luottokorttitiedot ja kuvan ajokortista. Ilman ajokorttia sovelluksen käyttö ei onnistu.

Ajokorttitietojen lataaminen sovellukseen saattaa olla pelottava ajatus. Maajohtaja Kuhlberg vakuuttaa, että tietoturva on otettu sovelluksessa vakavasti.

– Käytämme suurta platformia, joka toimii hyvin monien vastaavien yritysten kanssa – juuri siksi, että nämä asiat olisi otettu oikealla tavalla huomioon.

Pyöriä on tällä hetkellä Helsingissä 60 kappaletta, ja niitä voi käyttää Helsingissä noin sadan kilometrin säteellä.

Veloitettava summa muodostuu käyttöönotosta, käytetystä ajasta ja ajetuista kilometreistä. Kun pyörän ottaa käyttöön, mittariin napsahtaa yhden euron käyttöönottomaksu. Sen jälkeen minuuttimaksu on 10 senttiä ja kilometrimaksu yhden euron.

Esimerkiksi viiden kilometrin pyöräily maksaa näin ollen kuusi euroa ja päälle tulee ajankäyttömaksu. Jos matka kestää esimerkiksi 20 minuuttia, loppuveloitus on kahdeksan euroa.

Periaatteessa pyörällä voisi sotkea vaikka Porvooseen, mutta laskutus pyörii väistämättä siihen saakka, että pyörä on tuotu takaisin palautusalueelle.

– Jotkut haluavat ajaa tällä pidempiä matkoja. Siksi meille on tulossa päiväpasseja ja niin sanottuja kuukausilippuja, Kuhlberg kertoo.

Bond-pyörien sovellukseen ladataan luottokorttitiedot ja kuva ajokortista. Vapaat pyörät näkyvät kartalla.

Kun käyttöön vaadittavat tiedot ovat selvillä, on aika nousta satulaan.

Raskaalta näyttävää pyörää katsoessa mieltä lämmittää tieto sähkömoottorista. Tuntuma pyörän selässä ei eroa ennen liikkeellelähtöä juurikaan astetta jykevämmästä polkupyörästä.

Ensimmäisen polkaisun jälkeen pyörä tuntuu ampaisevan eteenpäin, ja kädet hakeutuvat jarrukahvoille. Ajatus mopoilusta iskostuu päähän viimeistään, kun asettuu liikennevaloissa rekan taakse.

Mopoille sallittuja kevyen liikenteen väyliä saa etsiä keskusta-alueen lähistöllä tosissaan, joten käyttäjän kannattaa suunnata suoraan autojen sekaan. Liikkumista helpottaa, kun alleviivaa itselleen alusta lähtien, että liikenteessä kyseessä on mopo.

Kiihtyvyys vaatii aluksi totuttelua. Bond-sähköpyörällä lähtö liikennevirran mukana liikennevaloista osoittautui helpoksi.

Liikennevaloista tekisi automaattisesti mieli lähteä pyöräilijöiden sekaan. Pysyttelen sen sijaan edessä olevan auton takana ja suuntaan vihreän valon jälkeen kohti ylämäkeä. Sähköavustuksessa on kolme eri tasoa. Ajan keskimmäisellä avustustasolla, eikä ylämäki tunnu jaloissa lainkaan.

Autojen seassa liikkuessa tulee väistämättä ajatelleeksi, miten pyöräilykypärä kestäisi törmäyksen huippunopeudessa. Bond-pyörän käyttäjä pärjää nimittäin halutessaan tavallisella pyöräilykypärällä. Kypärä löytyy takatarakalle asennetusta korista.

Pyöräilykypärä on tallessa Bond-pyörän takakorissa. Mopokypärää ei käyttöön vaadita.

Mopokypärän käyttöä ei vaadita, sillä kyseessä on poikkeuksellinen kulkuväline.

Syynä on ajoneuvojen käytöstä tiellä annettu asetus. Suojakypärän käyttövelvollisuus ei koske mopoksi luokitellun polkimin varustetun sähköpolkupyörän kuljettajaa, jos hän käyttää polkupyöräilijälle tarkoitettua kypärää ja jos polkupyörän massa ajokunnossa on enintään 35 kilogrammaa ja moottorin nimellisteho enintään yksi kilowatti.

Bond-pyörät täyttävät asetuksen vaatimukset, joten kyseessä on poikkeustapaus. Käyttäjiä muistutetaan kuitenkin sovelluksessa siitä, että kypärää tulee käyttää.

Polkupyörään tottuneelle pikasähköpyörän merkittävin ominaisuus on lyhyen testiajon perusteella kiihtyvyys. Bond-pyörällä ampaisee liikennevaloista helposti liikennevirran mukaan. Vaikka liikkuminen autojen välissä sujuu helposti, niin olo on aluksi hiukan turvaton. Vauhti tuntuu pelottavan hyvältä ja ajaminen vaatii keskittymistä.

Miten Bond-pikasähköpyörien turvallisuus on otettu huomioon?

– Yritämme olla täsmällisiä siinä, miten kommunikoimme. Tämä on mopo. Rekisteröitymisen yhteydessä pyydämme ajokorttia. Tämä on tärkeä asia. Käyttöön tarvitaan aina mopokortti tai henkilöautokortti, Kuhlberg kommentoi.

Liikenneturvallisuuteen erikoistunut poliisitarkastaja Konsta Arvelin on muistuttanut IS:n haastattelussa ja yhteisöpalvelu Twitterissä, että Bond-sähköpyöriä koskevat mopon liikennesäännöt ja promillerajat. Arvelin uskoo, että nopeiden sähköpyörien käytössä on paljon ongelmia muun muassa liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Arvelinin mukaan pyöräilijät eivät aina noudata liikennesääntöjä. Hän epäilee myös, että joillekin käyttäjille saattaa tulla mieleen käyttää pikasähköpyörää päihtyneenä. Lisäksi Bond-pyörien markkinointi pyörinä on Arvelinin mielestä harhaanjohtavaa, sillä liikenteessä Bond-pyörä on mopo.

Sekä maahantuoja että viranomaiset alleviivaavat, että Bond-pyörällä ajaminen päihtyneenä on rattijuopumus.

Bond on tosiaankin melkoisella nopeudella kulkeva mopoksi luokiteltu pikasähköpyörä, mikä on syytä ymmärtää.

Bond-pikasähköpyörä on rekisteröity mopoksi, joten liikenteessä on liikuttava samaan tapaan kuin mopolla. Esimerkiksi kuvassa vasemmalla näkyvällä pyöräkaistalla ei saa ajaa.

Viime kädessä merkittävintä on se, että käyttäjä seuraa liikennesääntöjä, pitää tilannenopeuden sopivana ja kunnioittaa muita tienkäyttäjiä.

Parhaimmillaan kyseessä tuntuu olevan toimiva skootterinkorvike, jonka päältä kaupungin näkee näppärästi. Keskusta-alueella asuville Bond voi toimia myös auton korvikkeena, vaikkei pikasähköpyörällä lipastoja liikutellakaan.

Nähtäväksi jää, miten helsinkiläiset ottavat ympäri vuoden käytössä olevat pyörät haltuunsa. Merkittävää on joka tapauksessa se, että jokainen Bondilla liikkuva ymmärtää noudattaa liikennesääntöjä.