Kuutta kieltä puhuva Laura osaa opastaa Škoda-kuljettajaa – ”auto on aina online-tilassa”

Julkaistu:

Uutuus
Škodan uusi digitaalinen avustaja, nimeltään Laura, reagoi puhekäskyihin ja hyödyntää online-tietoja. Yksinkertaisten käskyjen ohella Laura ymmärtää myös tavallisista lauseista koostuvaa puhetta.
Laura toimii tällä hetkellä kuudella eri kielellä, mutta ei vielä suomen kielellä. Mitään muita toimia, kuten näppäimen painamista, ei enää tarvita.

Laura-järjestelmä osaa kohdistaa kyselyjä tai käskyjä sopiviin aihealueisiin ja toimia asianmukaisesti. Pyydettäessä se osaa opastaa käyttäjän haluttuun määränpäähän, toistaa musiikkia tai kirjoittaa saneltuja tekstiviestejä. Järjestelmä toimii kielillä englanti, saksa, ranska, espanja, italia ja tš̌ekki.

Škodan sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien kehityksestä vastaava johtaja Reiner Katzwinkel valottaa uutta ominaisuutta näin:

– Autoon asennetun eSIM-kortin ansiosta Škoda Connectin kautta voidaan tarjota nyt myös täysin uudenlaisia online-mobiilipalveluja. Auto on aina online-tilassa, minkä lisäksi kuljettaja saa käyttöönsä ilmaiseksi ladattavia sovelluksia ja karttapäivityksiä kätevästi.

Toisaalta nopeasti kaikissa uusissa autoissa yleistyvät eSIM-kortit mahdollistavat vaikkapa viranomaisille tulevaisuudessa autojen seuraamisen helposti, jolloin esimerkiksi kilometritietoja voitaisiin kerätä tarvittaessa. Jatkuvassa online-ominaisuudessa on myös huolenaiheensa ja haavoittuvuutensa.

Perusmoottorit Kamiqiin

Kamiqiin on saatavilla kolme eri TSI-bensiinimoottoria iskutilavuudeltaan 1,0 ja 1,5 litraa. Niiden maksimitehot vaihtelevat välillä 70 ja 110 kW eli 95‒150 hevosvoimaa. Dieseliä kaipaavalle on huonoja uutisia: dieselmoottoreita ei olla tuomassa lainkaan Suomeen.

Positiivisena uutisena voi toisaalta kertoa, että autosta tule myös kaasuversio saataville vielä tämän vuoden lopulla. Tämän Škodan ensimmäisen biokaasu- tai maakaasukäyttöisen ”mukamaasturin” eli 1,0 G-TEC:in teho on 66 kW eli 90 hevosvoimaa.

Vaikka Kamiqissa onkin vaikkapa Scalaan verrattuna hieman korotettu eli 18,8 senttimetrin maavara, ovat sen maastoajo-ominaisuudet varsin rajalliset, sillä siihen ei ole maastoajoa helpottavia avustimia tai edes nelivetoa saatavilla. Sen sijaan vakiovarusteena on kuitenkin elektroninen tasauspyörästön lukko XDS+, joka parantaa etupyörien vetopitoa. Škodalla arvioidaan, ettei nelivedolle olisi juurikaan kysyntää. Moottoreiden yhteydessä on joko 5- tai 6-vaihteinen manuaalia tai 7-vaihteinen DSG- vaihteisto.

Kamiqissa on uusi MQB A0 -perusrakenteeseen pohjautuva alustarakenne, ja sen myötä 39 millimetriä suurempi maavara kuin Scalassa. Jos korkeampi maavara ei kiinnosta liialti, Kamiqiin on saatavissa myös Sport-alustansäätöjärjestelmä, jonka myötä alusta on 10 millimetriä madallettu ja iskunvaimennuksen luonteeksi voidaan ajoasetuksen valinnalla valita Normal tai Sport.

Ilta-Sanomien paperilehdessä kerrotaan perjantaina uutuuden ajo-ominaisuuksista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt