EU tyrmää suomalaiset kevytautot - Autot - Ilta-Sanomat

EU tyrmää suomalaiset kevytautot

Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Salla Servo (vas.) ja hänen ystävänsä, mopoautoilija Josefiina Kause levähtivät Puuvillan ostoskeskuksen parkkipaikalla Porissa viime vuonna­

27.8.2019 15:23

Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, ilmenee komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr.).

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 kilometriin tunnissa. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot luokiteltaisiin samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät täytä traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Toisaalta ne eivät myöskään vastaa mopoautoja koskevia vaatimuksia.

"Voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta"

Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.

– Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, komissio varoittaa kirjeessään.

Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.

Kirjeestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Aamulehti.

Torstaina 29.8. STT korjasi alkuperäistä uutistaan näin: Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kirje tuli julkiseksi 22.8. ja julkaistiin tarkoituksella valtioneuvoston verkkosivuilla tämän jälkeen. EU-komissio oli merkinnyt kirjeen merkinnällä "Limited", mikä kirjeessä olevan selityksen mukaan tarkoittaa sitä, ettei kirjettä saa julkaista suurelle yleisölle. LVM kertoo kuitenkin, että kirje arvioitiin Suomen julkisuuslainsäädännön perusteella julkiseksi ja pyysi komissiolta suostumuksen kirjeen julkaisuun.

IS:n julkaisemaa uutista muokattiin STT:n oikaisun jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?