Puhelimen akku hyytyy usein parissa vuodessa – käykö sähköauton akustolle samoin?

Julkaistu:

AKUN KESTO
Vanheneeko pistokkeesta ladattavan hybridin tai sähköauton akku kahdessa vuodessa kännyakkujen tapaan?
Kommenttipalstojen kiivaissa taistoissa ja monissa mielikuvissa sähköautojen sekä ladattavien hybridien akkukesto rinnastetaan helposti kaikille tuttuun kuluttajaelektroniikkaan.

Lähes jokaisella on kokemusta matkapuhelimesta, jonka akku tuntuu vanhenevan viimeistään kahden vuoden kuluessa. Käykö sähköautojen akuille samoin?

Ei, sillä huhupuheet eivät pidä paikkaansa. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin. Todellisuus on siis hyvin erilainen verrattuna kännyköiden akkuihin.

Esimerkiksi Hyundailla täyssähköautojen ja hybridien korkeajänniteakkujen takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä, riippuen siitä kumpi täyttyy ensin. Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtä ainutta Hyundaita, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akusto tai edes sen pienempiä yksiköitä eli akkumoduuleita.

Paketti on purettavissa

Toisin kuin yleisesti luullaan, sähköauton akkupaketti ei ole yksi iso kokonaisuus, vaan se koostuu useista moduuleista, joita pystytään tarpeen vaatiessa korjaamaan tai vaihtamaan yksittäin. Näin ollen huhupuheet siitäkään, että pienikin vika turmelisi koko sähköauton kalleimman yksittäisen osan eli akun, eivät pidä paikkaansa.


Akkua voidaan siten korjata pienin erin moduuleittain, vaikka kyseessä onkin aina suuri korjaustyö, kun hyvin suojattua akkupakettia lähdetään purkamaan.

– Akkumoduulien vaihto on työnä melko suuri, koska se vaatii akkupaketin irrotuksen. Kustannuksena korjaus on kuitenkin huomattavasti alhaisempi kuin koko akun vaihtaminen uuteen, Sippola toteaa.

Autoilijan kannalta oleellisinta on kuitenkin se, ettei akun vanhenemisesta tarvitse kantaa huolta pitkän takuun ansiosta.

Sähköautojen akkupakettien pitkästä iästä kertoo sekin, että niissä riittää kapasiteettia hyödynnettäväksi vielä siinäkin vaiheessa, kun ne on poistettu liikennekäytöstä.

Sähköautoista poistetuista akuista voidaan valmistaa esimerkiksi suuria energiavarastoja teollisuuden käyttöön. Hyundai tekee akkujen kierrätyksessä maailmanlaajuisesti yhteistyötä suomalaisen Wärtsilän kanssa, ja esimerkiksi Leaf-sähköautoa valmistava Nissan tekee kansainvälistä yhteistyötä eri energiayhtiöiden kanssa samaan tapaan.

Lataustapa vaikuttaa akun ikään

Vaikka sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteakut ovat pitkälti huoltovapaita, autoilija voi omalla käytöllään myös pidentää akun käyttöikää.

– Suurin yksittäinen akustoa vanhentava tekijä on se, jos pikalatausta käytetään jatkuvasti, eikä autoa ladata lainkaan normaalilla lataustavalla, Sippola kertoo.

Hyvänä nyrkkisääntönä voi Sippolan mukaan pitää sitä, että mitä hitaammin autoa pystyy lataamaan, sen parempi akun keston kannalta.

Latausajan ja akun vanhenemisen kannalta hyvä kompromissi on normaali AC-lataus, joka toimii Hyundai Ioniq Electricissä enimmillään 6,6 kW:n teholla ja Kona Electricissä 7,2 kW:n teholla. Pikalatauksessa molemmat autot kykenevät 100 kW:n lataustehoon.

Sippola kertoo, ettei Suomen talviolosuhteiden ole huomattu vaikuttavan akkujen vanhenemiseen. Sähköautoilijan on kuitenkin syytä huomioida esimerkiksi pitkille matkoille lähtiessä, että akkua ei saa jättää lähes tyhjäksi, sillä akun varaustaso laskee hitaasti pysäköitynäkin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt