Näin kävi, kun IS pyysi tarjouksia käytetystä dieselautosta – samalla selvisi kuinka paljon arvo alenee kuukaudessa - Autot - Ilta-Sanomat

Näin kävi, kun IS pyysi tarjouksia käytetystä dieselautosta – samalla selvisi kuinka paljon arvo alenee kuukaudessa

Itä-Helsingissä sijaitseva Herttoniemen Seat Center antoi autosta kovimman tarjouksen. Kun tarjousta pyydettiin esimerkiksi Autovex-palvelun kautta, josta tarjouspyyntö leviää jopa noin 400 autoliikkeeseen, vain kaksi autoliikettä antoi autosta tarjouksen.

Itä-Helsingissä sijaitseva Herttoniemen Seat Center antoi autosta kovimman tarjouksen. Kun tarjousta pyydettiin esimerkiksi Autovex-palvelun kautta, josta tarjouspyyntö leviää jopa noin 400 autoliikkeeseen, vain kaksi autoliikettä antoi autosta tarjouksen.

Julkaistu: 26.8.2019 6:50

Käytetty, muutaman vuoden vanha, 120 000 kilometriä ajettu dieselauto ei ole markkinoilla kovinta huutoa.

Se kävi ilmi, kun Ilta-Sanomat selvitti useasta eri paikasta, kuinka paljon alle kolmevuotiaasta dieselfarmarista saisi, jos sen myisi tai vaihtaisi.

Auto sinänsä on vielä täydessä iskussa. Hyvin huollettuna sillä ajaa pitkään. Lisäksi kyseisessä autossa on pitkä takuu; voimassa 150 000 kilometriin tai viiteen käyttövuoteen saakka.

Autosta tuli tarjouksia hyvin nihkeästi. Tarjouspyynnön huonoa menestystä kysyttiin palveluntuottajalta, joka seuraa autoalaa työkseen.

– Uskoisin että suurin syy (dieselauton kysynnän menetykseen) on Euroopassa voimaan tulleet ja lähivuosille luvatut dieselkiellot. Kuluttajat eivät uskalla ostaa niitä jälleenmyyntiarvon romahtamisen pelossa. Diesel myös ristiinnaulittiin mediassa todella kovaa, mikä on kasvattanut epävarmuutta niihin liittyen, Autovexin Sebastian Frick arvioi.

Alun perin lähdin selvittämään, kuinka paljon vaihtohyvitystä saisin vanhasta autostani vaihdossa uuteen. Vai kannattaisiko se vaihtaa rahaksi ja käyttää siitä saatu setelitukko uuden auton hankintaan?

Seat on dieselautoksi hieman ”pieni” tällä hetkellä. Dieselautoja ostavat hakevat tällä hetkellä isompia autoja tai siirtyvät jopa hybrideihin.

Tyhjentävää vastausta tuskin on, mutta selvää on myös se, että käytetyn auton arvon arviointi on erittäin vaikeaa.

Frick lienee kuitenkin oikeassa. Kun kuluttajat ovat alkaneet hylkiä dieseleitä, automyyjien on pakko reagoida. He luonnollisesti haluavat mahdollisimman kannattavaa kauppaa, johon muun muassa kuuluu varaston kierto.

Automyyjien vaihtohyvitys vaihtelee esimerkiksi sen mukaan, kuinka hyvin he arvelevat kyseisen autoyksilön liikkuvan eteenpäin. Jos vaihdossa tuleva auto nähdään sellaiseksi, että se ei pitkään rivistössä vanhene, hyvityshinta voi olla hyväkin, jolloin myyjä on valmis tinkimään hieman jopa omasta katteestaan.

Esimerkiksi otettiin lokakuussa 2016 rekisteröity Seat Leon ST -farmari, jonka arvoa lähdettiin arvioimaan. Auto on niellyt kilometrejä sen ikään nähden kohtuullisen paljon, eli 120 000, mutta dieselautoillahan yleensä ajetaan paljon.

Varustetaso on FR. Lisäksi autossa on myös led-ajovalot, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä vetokoukun esikytkentä. Vetokoukkua autossa ei kuitenkaan ole. Autossa on kaksilitrainen, 150-hevosvoimainen diesel sekä manuaalivaihteisto. Lisäpitoa tarjoaa 4Drive-neliveto.

Autovex valittiin yhdeksi väyläksi, koska sen kautta saman auton voi samanaikaisesti kilpailuttaa monien eri autoliikkeiden kanssa.

Kun tarjouksen lähettää Autovexin kautta, se päätyy yhteen laariin, jossa yli 200 eri yritystä – kaikkiaan noin 400 autoliikettä – sen pystyy näkemään. Se, ovatko autoliikkeet kiinnostuneita kyseisestä autosta, on eri asia. Tässä tapauksessa ilmeisesti eivät, sillä vain kahdesta liikkeestä saatiin tarjous.

Autovex-palvelussa mukana ovat muun muassa Metro-Auto, Laakkonen, Veho, Delta, Länsiauto, Vaihto+, Vaihtokaara, J. Rinta-Jouppi, Saka, Auto-Suni, Auto-Bil sekä Autoverkkokauppa.fi.

– Suurin osa autoliikkeistä käyttää Netwheels Oy:n GT-X:ää tai AutoVistan hinnoittelutyökalua, jotka antavat suositellun osto- ja myyntihinnan jokaiselle autolle. Laskuri käyttää laskelmien pohjana samankaltaisten autojen toteutuneita myyntihintoja sekä vallitsevaa markkinatilannetta, eli kuinka monta samantyylistä autoa on nyt markkinoilla, niiden hintataso, keskimääräiset myyntipäivät jne. Tämä auttaa autoliikkeitä ostamaan ja myymään autoja oikeaan hintaan, Frick selventää.

Kun kuluttajat ovat alkaneet hylkiä dieseleitä, automyyjien on pakko reagoida.

– Seatistasi saamasi korkein tarjous siis ylitti tämän suositellun ostohinnan, jolloin monen autoliikkeen mielestä hinta oli niin sanotusti tapissa, eivätkä tämän takia lähteneet enää tarjouksia korottamaan, Frick jatkaa.

Autovexin kautta Seatista tulleet tarjoukset tulivat pääkaupunkiseudulta. Tarjouksen antanut autoliike selviää vasta siinä vaiheessa, jos tarjouksen hyväksyy. Tarjoukset olivat 14 700 ja 14 800 euroa – eroa siis sata euroa.

Esimerkiksi Saka on mukana myös Autovex-palvelussa. Tiedossa ei ole, tuliko Autovexin kautta tarjous Sakaan. Siksi sitä kysyttiin vielä erikseen. Sakasta tuli soitto muutama minuutti tarjouspyynnön lähettämisen jälkeen, ja lyhyen puhelinkeskustelun jälkeen saapui vielä sähköposti mahdollisesta 14 500 euron ostohinnasta.

Saka ei aikaillut tarjouksen antamisessa – puhelu tuli muutama minuutti tarjouspyynnön jättämisestä. Tarjoushinta oli kuitenkin alhaisin.

Saka ei aikaillut tarjouksen antamisessa – puhelu tuli muutama minuutti tarjouspyynnön jättämisestä. Tarjoushinta oli kuitenkin alhaisin.

Lisäksi hinta-arviota autolle lähdettiin hakemaan Autoteddyn ja If-vakuutusyhtiön tarjoaman Nettix-palvelun kautta.

Autoteddyn ansaintalogiikka perustuu siihen, että se ottaa auton myyntilistoilleen, ja jos Autoteddy saa auton kaupaksi, siitä veloitetaan 1 240 euron palkkio. Jos auto ei mene kaupaksi, palkkiota ei veloiteta.

Autoteddy olisi lähtenyt myymään hintapyynnillä 14 970–15 970 euroa. Kun tuosta summasta vähennetään myyntipalkkio, kaupan toteutuessa hintapyynnin mukaan, käteen olisi jäänyt 13 730–14 730 euroa.

Kolmantena auton arvon määrityksenä käytettiin vakuutusyhtiö Ifin Autoilijan myyntiapua; jos vaikka autosta laittaisi ilmoituksen nettiin hyvillä kuvilla ja myisi sen itse. Ifin sivuilla olevan lomakkeen kautta kerrotaan auton tiedot. Hinta-arvion autosta saa saman tien, palvelu käy noukkimassa ne Nettiauto.comin tilastoista. Siellä hinta-arvio Seatista oli 14 232 euroa ja myyntiaika noin pari kuukautta.

J. Rinta-Jouppi Oy:n ostotoimisto sijaitsee Helsingin Taka-Töölössä.

J. Rinta-Jouppi Oy:n ostotoimisto sijaitsee Helsingin Taka-Töölössä.

Lisäksi autosta pyydettiin tarjous sen alun perin myyneeltä myyjältä eli Seat Centeristä Helsingin Herttoniemestä. Seat Centeristä saatiin vain hyvityshinta vaihdossa toiseen. Se oli peräti 16 500 euroa. Toisaalta summaa voi pitää hyvin loogisena, sillä automyyjän motiivina on myydä uusi auto ja saada asiakassuhteelle jatkuvuutta. Lisäksi pitää muistaa, että kysymyksessä oli vaihtohyvitys, joka on eri asia kuin se, että liike olisi ostanut auton. Vaihtohyvityksen kautta auton kate muodostuu asiakkaalle myydystä seuraavasta autosta.

J. Rinta-Jouppi Oy:ssä auto haluttiin nähdä ennen tarjouksen antamista. Yksi yrityksen ostotoimisto sijaitsee Helsingin Töölössä. Sisäänostaja teki autosta kattavan kyselyn ennen kuin hän antoi siitä ostotarjouksen.

Kun ostotarjous saatiin, se oli 13 000 euroa. Kun asiakas ei ollut siihen tyytyväinen, sisäänostaja oli valmis korottamaan tarjousta. Siirryttiin perinteiseen kaupankäyntiin, tinkimiseen. Hän nosti tarjouksensa samaan tasoon kuin muut.

Vaihdossa kalliimpaan autoon J. Rinta-Jouppi Oy:stä olisi saatu myös 16 500 euron vaihtohyvitys. Kun tarjouksenpyyntötilanteessa siirryttiin asiakkaan roolista toimittajan rooliin, sisäänostaja Jyrki Korpela J. Rinta-Jouppi Oy:stä sanoi myös, että kiteytettynä kyseinen Seat on markkinoilla hieman epäkiinnostava.

Alle kolme vuotta sitten uutena ostetun 35 000 euron auton arvo voi laskea lähes 600 euroa kuukaudessa.

– Seat on dieselautoksi hieman ”pieni” tällä hetkellä. Dieselautoja ostavat hakevat tällä hetkellä isompia autoja tai siirtyvät jopa hybrideihin.

Korpela kertoi, että autoa eteenpäin myytäessä pyyntihintaa ei voi nostaa korkeaksi, koska silloin myyntiaika pitkittyy.

Myyntiin Korpela olisi laittanut auton 16 900 euron hintaan, jolloin se olisi selvästi edullisempi kuin tarjolla olevat muut vastaavat ja saattaisi päätyä kiertoon lyhyemmässä ajassa.

Korpelan mukaan vastaavat Seatit, noin 18 000 euron hintapyynnillä ovat olleet myynnissä 150, jopa yli 365 päivää.

Kun netissä olevien autonmyyntipalveluiden tarjontaa tarkasteltiin, myynnissä oli kolme kappaletta vastaavia Seat-autoja. Yksi oli 40 000 kilometriä pienemmällä mittarilukemalla kuin esimerkkiautomme, kaksi muuta vastaavaa lähes samoilla kilometreillä. Niiden hintapyynnöt 17 890–18 800 euroa, kun vähemmän ajetun hintapyynti on lähes 22 000 euroa.

Yksi totuus on kuitenkin kylmä: Seatin arvo on laskenut alle kolmessa vuodessa lähes 19 000 euroa – tarkalleen 569 euroa kuukaudessa. Näin siis, kun tässä laskelmassa otettiin huomioon autosta saadut 16 500 euron hyvitystarjoukset.

Korjattu Sebastian Frickin nimi. Nimi oli alun perin kirjoitettu väärin muodossa Sebastian Frisk.

Tuoreimmat osastosta