Huollossa olleella autolla ajettiin viikonloppuna 200 km:n koeajo – näin korjaamopäällikkö perusteli

Julkaistu:

HUOLTO
Autokorjaamon työntekijä ajoi huollossa olleella autolla viikonlopun aikana noin 200 kilometrin koeajon. Onko tavanomaista, että korjauksen laatu pitää varmistaa noin pitkällä koeajolla?
Pääkaupunkiseudulla toimivan yrityksen toimitusjohtaja vei autonsa huhtikuun lopussa huoltoon Vantaalla sijaitsevaan Audi Center Airportiin. Audi Q7 e-tronin hybridiakku kaipasi korjausta.

Iso maasturihybridi olisi ollut toimitusjohtajan noudettavissa 3. toukokuuta, mutta ulkomaanmatkansa takia hän ei voinut hakea autoaan tuolloin.

Huoltoneuvoja oli Audi Centerin mukaan tiedustellut, ”olisiko mahdollista ajaa autolla viikonlopun aikana pitempi koeajo, jotta varmistutaan auton toiminnasta ja korjauksen laadusta.”

Audi Centerin mukaan akku vaihdettiin uuteen. Audi Centeristä oli IS:n haltuunsa saaman viestinvaihdon perusteella painotettu, että kyseessä on korjaamon ensimmäinen, vastaavan kaltainen korjaus, ja tästäkin syystä olisi tarpeen riittävän pitkä koeajo.

Toimitusjohtajan autolla todella ajettiin viikonlopun aikana pitkä koeajo. Noin kahdensadan kilometrin koeajon paljasti autoon sijoitettu GPS-tallennin. Ajotiedot käyvät ilmi toimitusjohtajan IS:lle lähettämistä dokumenteista.

Toimitusjohtajan mukaan hänen kanssaan ei ollut koskaan puhetta, että hänen autollaan ajetaan noin 200 kilometriä.

Ilta-Sanomat kysyi Audi Center Airportin huoltopäälliköltä Rolf Rehtoselta kommenttia koeajon pituudesta.

– Emme valitettavasti voi ottaa kantaa asiakkaan tapaukseen suoraan, koska häntä suojaa tietosuoja. Yleisesti voimme todeta, että täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen akun vaihdon yhteydessä on normaalia tehdä koeajo, ja se kuuluu perushuoltotoimenpiteisiin. Koeajon pituus voi vaihdella tapauksesta riippuen.

Ilta-Sanomat kysyi kahdelta autoalalla pitkään eri tehtävissä toimineelta henkilöltä käsitystä 200 kilometrin koeajosta huollon yhteydessä. Heidän mukaansa on vaikea arvioida sen tarpeellisuutta tuntematta tapauksen kaikkia yksityiskohtia.

– Mutta kovin pitkältä matkalta se tuntuu, heistä toinen kommentoi IS:lle.
Audinsa huoltoon vieneen toimitusjohtajan murheet eivät rajoittuneet koeajon pituuteen. Koeajon aikana auton puskuri vaurioitui. Audi Center tarjoutui korjaamaan vaurion. Toimitusjohtaja vastasi, että sattuneesta syystä auto pitää korjata merkin toisessa korjaamossa Espoossa.


Yritys lupasi tarjota asiakastyytyväisyyden nimissä seuraavan määräaikaishuollon veloituksetta. Sen arvoksi Audi Center määritteli noin 970 euroa.

– Se lähinnä nauratti ja itketti, toimitusjohtaja sanoi IS:lle.

Toimitusjohtaja vaati Audi Centerilta 5 000 euroa tapahtuneesta aiheutuneen mielipahan ja vaivan takia. Tähän Audi Center ei suostunut.

Ota kantaa

Tuntuuko noin 200 km:n koeajo huollon yhteydessä liioittelulta?

Kyllä se pitkältä vaikuttaa 63% Vaikea arvioida 18% Ei, ihan asiallista toimintaa 19%
Ääniä yhteensä 76433

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt