Vaihtaisitko lapsesi mopoauton 720-heppaiseen? Jopa huippunopea McLaren soveltuu nuoren kevytautoksi

Julkaistu:

KEVYTAUTOT
Periaatteessa mitä tahansa autoa voi käyttää kevytautona, kunhan painorajat eivät ylity.
Nuoret, alle 18-vuotiaat pääsevät marraskuusta alkaen kevytauton rattiin. Toisin sanoen he pääsevät ajamaan tavallista henkilöautoa, jonka huippunopeus on rajoitettu elektronisella rajoittimella lukemaan 60 kilometriä tunnissa.

Kevytautoksi soveltuu auto, jonka omamassa on alle 1 500 kiloa. Sähköautolla sama raja on 1 800 kiloa.

Mopoautoja osin korvaavan kevytauton ei välttämättä tarvitse olla pieni eikä halpa.

Kevytautojen nopeudenrajoitinta maahantuovan One-Pro Oy:n tuotepäällikkö Aki Viitanen vahvistaa IS:lle, että mikä tahansa erikoisauto periaatteessa soveltuu kevytautoksi. Rajoitintekniikka ei sitä estä.

Jos jonkun nuoren vanhemmat haluaisivat, että lapsi ajelisi vaikka McLaren 720S -superautolla, niin pystyisikö sen nopeuden rajoittamaan tekniikallanne?

­–Kyllä, mutta sellaista ei ole tehty vielä. Nopeusrajoittimelle tarvitaan vain nopeussignaali auton Can-väylästä, Viitanen sanoo.

McLaren 720S on noin 450 000 euroa maksava superauto, ja sen omamassa on runsaat 1 400 kiloa. Siis periaatteessa kevytauto! Täytyy tosin muistaa, että kyseisen auton 720-hevosvoimainen V8-moottori kiihdyttää sen sadan kilometrin tuntinopeuteen alle kolmessa sekunissa, joten nollasta kuuteenkymppiin auto syöksyy noin sekunnissa!

Kenen tahansa kokeneemmankin kuljettajan käsissä se on todella vaativa peli. Sekunnin aikana nopeuden kiihtyessä voimakkaasti ehtii tapahtua paljon, mihin kuljettaja ei välttämättä osaa eikä pysty reagoimaan.

 

Nollasta kuuteenkymppiin auto syöksyy noin sekunnissa!

One-Pron tuotteen lisäksi markkinoille on tulossa Kaha Oy:n maahantuoma E-Cruise-nopeudenrajoitin. Myös Kahalta vastaus IS:lle on se, että periaatteessa mikä tahansa auto käy kevytautosta, jos Can-väylästä saadaan valjastettua sopiva signaali E-Cruise-laitteelle.

Maailma on siis periaatteessa täynnä autoja, jotka voisivat painonsa mukaan soveltua kevytautoksi. Yllättävää on esimerkiksi, että 7-paikkainen Peugeot 5008 on omamassaltaan alle 1 500 kiloa.
Sähköautoilla kevytauton painoraja 1 800 kiloa ylittyy, jos haaveilee esimerkiksi Teslan Model 3:n käyttöönotosta. Sen omamassa on joitakin kymmeniä kiloja yli kriittisen rajan.

Moni muu sähköauto, kuten esimerkiksi BMW i3 ja Hyundai Ioniq Electric täyttävät painoillaan kevytauton kriteerit.

Ilta-Sanomat kokosi muutamia tavallista erikoisempia, kevytautoiksi soveltuvia esimerkkiautoja

1. McLaren 720S

Omamassa 1 424 kg, hinta noin 450 000 euroa

4-litrainen tuplaturbo V8, 720 hevosvoimaa

2. Caterham Seven 275

Omamassa 540 kg, hinta noin 31 000 euroa

1,6-litrainen bensiinimoottori, 135 hevosvoimaa

3. Lotus Elise Sport

Omamassa 866 kg, hinta noin 59 100 euroa

1,6-litrainen bensiinimoottori, 136 hevosvoimaa


4. Hyundai Ioniq Electric

Omamassa 1 495 kg, hinta alkaen noin 37 000 euroa

Sähkömoottori, 120 hevosvoimaa



5. Peugeot 5008

Omamassa 1 395 kg, hinta alkaen noin 29 000 euroa

1,2-litrainen bensiinimoottori, 130 hevosvoimaa

Kevytautofaktoja

  • Kuuluu ajoneuvoluokkaan T1
  • Auton maksinopeus on rajoitettu lukemaan 60 km/h
  • Ensirekisteröity vuoden 2014 jälkeen
  • Auton omapaino enintään 1500 kiloa, sähköautossa 1800 kg
  • Ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut enintään 10 vuotta
  • Auto tulee muutoskatsastaa kevytautoksi
  • Ajo-oikeus 15-vuotiaalla mopoautokortin suorittaneella

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt