Hyundai Sonata ei aikoinaan menestynyt Suomessa, nyt auto on kehittynyt tyylikkääksi – entä ajo-ominaisuudet?

Julkaistu:

Ensitesti
Hyundai Sonatasta on kehittynyt tyylikäs ajokki, jonka ominaisuudet eivät ainakaan IS:n testaamassa korealaisversiossa vastaa ulkonäköä.

Hyundai Sonata ei ole suomalaisille täysin vieras automalli, sillä sitä myytiin meillä kahden vuosikymmenen ajan vuodesta 1990 alkaen. Mikään jättimenestys Sonata ei ollut, sillä parhaimmillaan vuonna 2007 se löysi 467 ostajaa. Sen jälkeen myynti laski tasaisesti, kunnes malli korvattiin Euroopassa i40:llä.

Hyundai ei usko menestyvänsä Euroopassa ylemmässä keskiluokassa, sillä i40:n seuraajan kohtalo on edelleen vaakalaudalla. Konsernin sisarmerkki Kia sen sijaan laskee Optiman myyntiin jatkossakin.

Sonata on kuitenkin valmistajalleen tärkeä malli, jota myydään vuodessa satojatuhansia kappaleita. Hyundain kotimaassa Sonata oli viime vuonna rekisteröintitilastossa sijalla seitsemän, ja tänä vuonna tavoitellaan hurjaa kasvua. Uusi Sonata on vain kolme senttiä lyhyempi kuin Etelä-Korean eniten myyty automalli Hyundai Grandeur, joten ostajia odotetaan siitäkin suunnasta.


Kotimaan ohella Sonataa pidetään merkittävänä tekijänä sekä Yhdysvaltojen että Kiinan markkinoilla. Yhdysvalloissa perinteiset nelioviset henkilöautot menettävät merkitystään. Sonataa myytiin kuitenkin siellä viime vuonna yli satatuhatta kappaletta.

Uusi kahdeksannen sukupolven Sonata tarjoaa ostajille virtaviivaisen vaihtoehdon. Niin korin kuin sisätilojen muotoiluun ja tyylin on panostettu toden teolla. Auto on tehty täysin uudelle perusrakenteelle, jonka akseliväli on kasvanut 35 millimetriä edeltäjäänsä verrattuna. Niinpä 4,9 metriä pitkässä korissa on hyvät tilat edessä ja takana – lukuun ottamatta takamatkustajien pääntiloja.


Kun silmäilyn jälkeen siirrytään ajajan paikalle, odotukset ovat korkealla. Valitettavasti tunnelma latistuu nopeasti. Ajossa oli Etelä-Koreassa myytävä malli, jossa on kaksilitrainen vapaasti hengittävä moottori. Sen voima riittää maltilliseen menoon, mutta turboaikakautena vääntö tuntuu vaisulta.

Upealta näyttävän Sonatan alusta aiheuttaa seuraavan pettymyksen. Ohjaus on hiukan epämääräinen. Pahinta on epämukavuus, joka korostuu tien saumoissa ja kuopissa. Yhtenä syynä tunnelmaan ovat varmasti auton alla rullaavat, sinänsä komeat 45-sarjan renkaat, mutta ne eivät ole oikein sopusoinnussa alustan ominaisuuksien kanssa. Hidastustöyssyt jousitus sen sijaan nielee yllättävän hyvin.

Hyundai Motor Groupin kehitysjohtajaksi BMW:n M-ryhmästä siirtynyt Albert Biermann ymmärtää kritiikin ja myöntää alustan puutteet. Hän korostaa ajamiemme autojen olevan paikalliseen makuun viritettyjä. Hän lupaa, että esimerkiksi Yhdysvaltoja varten niin ohjaus kuin jousitus säädetään uudelleen. Lisäksi tulossa on uusia moottoreita, joissa on paljon enemmän vääntöä ja voiman tuntua.


Varusteiltaan ajamamme, kaikilla mahdollisilla järjestelmillä kuorrutettu Sonata on huippuluokkaa. Esimerkiksi vilkun kytkeminen tuo mittaristoon kamerakuvan takaviistoon, mikä tekee kaistanvaihdon turvallisemmaksi. Ahtaalla pysäköintipaikalla Sonatan voi ajaa ruudusta eteen- tai taaksepäin auton mitan verran virta-avaimella kauko-ohjatusti.


Lisäksi Hyundain digitaalisen avaimen pystyy asentamaan älypuhelimeen. Silloin ovet voi avata ja lukita sekä moottorin käynnistää tai sammuttaa puhelimella.

Kun auto tunnistaa puhelimen, se säätää henkilökohtaiset asetukset, joihin kuuluvat istuimen säädöt, ajotila, navigaattorin tiedot ja tietenkin musiikkivalinnat. Sovelluksen avulla avaimen voi antaa myös muiden henkilöiden käyttöön.

Hyundai Sonataa ei ole suunniteltu eurooppalaisille. Ulkonäöltään ja sisustukseltaan se on samaa tasoa jopa premium-merkkien kanssa. Siitä eteenpäin Sonata on tehty hinta edellä, mikä tuntuu tekniikassa.

Ota kantaa

Pitäisikö Hyundai Sonata saada takaisin Suomeen?

Ehdottomasti 48% Enpä osaa sanoa 18% Ei maksa vaivaa 34%
Ääniä yhteensä 5761

Hyundai Sonata

  • Moottori R4, 1 999 cm3, 118 kW (160 hv), 196 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,1 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Kulutus (Korean mittaustapa) 7,6 l/100 km
  • CO2-päästöt 128g/km
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 900 mm, l 1 860 mm, k 1 445 mm, akseliväli 2 840 mm
  • Hinta Koreassa 20 400–28 600 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt