Käytettyjen autojen tuonti kasvanut räjähdysmäisesti – ”päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi”

Julkaistu:

Käytetyt autot
Käytettyjen autojen tuonnin räjähdysmäinen kasvu merkitsee sitä, että suuripäästöisten autojen osuus Suomen tieliikenteessä kasvaa. Samalla kuitenkin myös ulkomailta tuotujen ladattavien hybridien määrä on voimakkaassa nousussa.
– Autokannan päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi, jotta päästötavoitteet saavutettaisiin, arvioi Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

Tämän vuoden ennuste on, että käytettyjä henkilöautoja tuodaan Suomeen noin 50 000 ja pakettiautot päälle. Tosin alkuvuoden kehitys ennakoi, ettei aivan näin korkeaan määrään päästä. Heinäkuun loppuun mennessä autoja oli tuotu vajaat 25 000.

Viime vuonna käytettyjä henkilöautoja tuotiin 40 000, eli kasvu on todella ripeätä. Vuonna 2014 käytettyjä autoja tuotiin Suomeen alle 20 000.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna hieman päälle 120 000, joten käytettyjen tuontiautojen osuus rekisteröinneistä on noussut varsin merkittäväksi.

Ulkomailta, etupäässä Ruotsista ja Saksasta tuodut käytetyt autot ovat olleet tyypillisesti suuria Mercedes-Benzejä, Volvoja ja BMW:tä, mikä näkyy keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä. Viime vuonna tuotujen käytettyjen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 173 grammaa kilometriltä, kun uusien autojen keskipäästöt ovat 122 grammaa kilometriltä.

 

Hyvistä käytetyistä autoista on puutetta.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin johtavan asiantuntijan Outi Ampujan mukaan Saksassa on monissa kaupungeissa perustettu vyöhykkeitä, joilla ei saa ajaa päästörajat ylittävillä autoilla. Rajat koskevat ilman laatua heikentäviä lähipäästöjä.

– Se laskee vanhempien autojen hintaa, koska niillä ei voi ajaa joka paikkaan. Suomessahan ei ole tällaisia ympäristövyöhykkeitä, Ampuja sanoo.
Alkuvuoden aikana tuoduista käytetyistä autoista 18 prosenttia oli sähkö-, hybridi- ja kaasuautoja. Tammi-kesäkuussa Suomeen tuotiin ulkomailta runsaat 2 600 ladattavaa hybridiä, mikä on miltei kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Myös käytettynä tuotujen täyssähköautojen osuus on kasvanut, mutta määrät ovat edelleen vähäisiä.

Ampuja arvioi, että autokannan uudistamisessa on tekemistä. Hänen mukaansa on kuitenkin myönteistä, että osa käytettyinä tuoduista autoista kulkee sähköllä tai biokaasulla.

– Tämä kertoo myös siitä, että ihmiset ovat kiinnostuneita vaihtoehtoisista käyttövoimista ja haluavat olla vaikuttamassa osaltaan päästöjen vähentymiseen, Ampuja arvioi.

 

Ihmiset ovat kiinnostuneita vaihtoehtoisista käyttövoimista.

Käytettyjen tuontiautojen määrän lisääntymisen taustalla on se, että Suomessa ostetaan uusia autoja liian vähän. Vaihtoautoja ei tule tarpeeksi kotimaasta.

Rinta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi kertoo, että tuontiautoilla täydennetään vaihtoautovalikoimaa.

– Me emme ainakaan saa ostettua Suomesta niin paljon kuin tarvitsemme, Rinta-Jouppi sanoo.

Myös käytettyihin autoihin keskittyvän Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski arvioi, että Suomessa on kymmenen vuoden ajan myyty liian vähän uusia autoja, mikä heijastuu käytettyjen autojen kauppaan.

– Hyvistä käytetyistä autoista on puutetta, Kalliokoski sanoo.

Pörssinoteeratulla Kamuxilla on autoliikkeitä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Saksassa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt