Kannattaako hankkia oma auto vai liisata? – ”Omistamisen kulttuuri on Suomessa syvällä selkärangassa”

Julkaistu:

Leasing
Leasingyhtiö korostaa autoilun vaivattomuutta ja riskittömyyttä, mutta omistamisen kulttuuri on syvällä suomalaisten selkärangassa.
– Omistamisen kulttuuri on Suomessa syvällä selkärangassa, oli kyse asunnoista tai autoista, arvioi ALD Automotiven myyntijohtaja Anssi Rinne.

– Rekisteriotteessa on pitänyt lukea oma nimi. Se on ollut kunnia-asia, mutta nyt maailma muuttuu, Rinne kuvailee.

ALD Automotive tarjoaa autojen leasingiä yrityksille ja yksityishenkilöille. Leasing tarkoittaa pitkäaikaista vuokraamista. Autoissa yksityisleasing ei ole ottanut Suomessa tulta, toisin kuin muissa Pohjoismaissa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 561 autoa yksityisleasingiin. Toissa vuonna määrä oli 335, joten kasvua kertyi 67 prosenttia. Rinteen mukaan tänä vuonna yksityisleasing on kasvanut 200 prosentin vauhtia, ja vauhti kiihtyy koko ajan.

– Odotan vuoden loppuun mennessä erittäin merkittävää kasvua. Voidaan mennä jopa yli 500 prosentin verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan, Rinne arvioi.

Kasvusta huolimatta yksityishenkilöille liisattujen autojen määrä on kuitenkin mitätön verrattuna koko autokauppaan, sillä viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yli 120 000 uutta henkilöautoa.

Arvonlisävero haittaa leasingiä

Omistamisen kulttuurin ohella yksityisleasingin tiellä on hinta. Syynä on arvonlisävero, sillä Suomessa leasing tulkitaan palveluksi.

– Meillä on leasingissä alv-haitta verrattuna osamaksuun, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Suomessa leasing tulkitaan palveluksi, jota arvonlisävero koskee. Sen sijaan osamaksukauppaa alv ei koske.

Autotalli.comin esimerkkilaskelmien mukaan leasing tulee näin kuluttajalle kalliimmaksi kuin auton osto velaksi osamaksulla. Volkswagen Golf Variantin kuukausikustannus on leasingillä 569 euroa ja osamaksulla 532 euroa. Kalliin Tesla Model S:n kustannus on puolestaan leasingillä 1 795 euroa ja osamaksulla 1 224 euroa kuukaudessa. Esimerkit eivät ole ALD:n leasingautoja.

Yksityisleasing solmitaan tavallisesti 2–4 vuodeksi, ja auto palautuu liikkeelle, kun sopimuskausi päättyy. Sopimukset sisältävät ennalta sovitun 10 000–30 000 kilometrin ajomatkan vuodessa.

ALD:n leasingsopimukseen kuuluvat muun muassa huollot, talvirenkaat, vakuutukset ja sijaisautot. Rinteen mukaan osamaksukauppaan kuuluvasta jäännöserästäkään ei koidu riskiä, vaan auton vaihto tapahtuu sujuvasti.

Ruotsissa voimakkaassa kasvussa

Autotalli.comin esimerkkilaskelmat sisältävät auton kokonaiskulut. Leasingmaksut ja osamaksuerät ovat vain osa niistä. Volkswagen Golf Variantilla leasingin kuukausierä on 309 euroa ja osamaksuerä 350 euroa. Se, miksi osamaksuauto tulee lopulta halvemmaksi, johtuu siitä, että auto ja sen arvo jäävät itselle, kun leasingissä auto palautuu rahoitusyhtiölle.

Muissa Pohjoismaissa yksityisleasingin suosio on noussut 30 prosentin tasolle. Rissan mukaan Suomessa yksityisleasingiä haittaa autovero. Ruotsissa autoveroa ei ole.

– Tämä on pääsyy, miksi se (yksityisleasing) ei ole Suomessa valtaisasti yleistynyt, kun Ruotsissa yksityisleasing on lähtenyt todella voimakkaaseen kasvuun, Rissa arvioi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt