Uusi hybridi-Toyota muotoiltiin rohkeasti – näin 25-vuotias SUV-malli on muuttunut

Julkaistu:

Hybridi
Toyota RAV4 2.5 Hybrid tarjoaa tuttuja eväitä uudessa pakkauksessa.
Henkilö, jota saamme kiittää tai torua uusimman Toyota RAV4:n muotoilusta, on Tatsuya Sonoda. Hän on designjohtaja, jonka tehtävänä on ollut luoda jo 25 vuoden ikään ehtineelle RAV4:lle aivan uusi ilme. Siinä Sonoda on myös onnistunut: kun neljännesvuosisata sitten syntynyt RAV4 oli vielä alle 3,8-metrinen, söpö kolmeovinen SUV-poikanen, on nykyinen viisiovinen malli 4,6 metrin pituudellaan ja samurai-katanoiden kalsketta kaikuvine suorine linjoineen aivan toista maata.


Rohkeasta otteesta Toyotaa on syytä onnitella. Liian kauan saimme nähdä varovaisen ilmeen peruskulkineita, jotka hukkuivat massaan. Toyotalla vedenjakajana toimi kolme vuotta sitten esitelty C-HR, joka on menestyksellään osoittanut Toyota-asiakkaiden hyväksyvän myös erottuvan designin.
Nyt uuden RAV4:n muotoihin on haettu inspiraatiota kivistä ja jäästä. Ja niitähän Suomessakin riittää, eli uusi RAV4 lienee meillä kuin kotonaan. Vai onko?

Villin kuoren alla on varsin tavanomaista tekniikkaa, siis juuri sitä, jollaista Toyotalta saattaa odottaa. Tärkein uutinen RAV4:ssä on tietenkin uusimman hybriditekniikan soveltaminen, ja juuri hybridthän toimivat Toyotan myyntivetureina.


Koeajoon otimme RAV4 Hybridistä aluksi etuvetoisen keskitason Style-varustellun version, nelivetoiset seuraavat nopeassa tahdissa perässä. Hybridijärjestelmä on täysin uudistettu, ja on perustaltaan täsmälleen sama kuin esimerkiksi talvella koeajamassamme Lexus ES 300h:ssa. Tämähän on varsin järkevää ja samaa harjoittavat kaikki muutkin autovalmistajat: kopiointi kannattaa.
RAV4 hybridin sydän on Toyotan täysin uudistama ja valmistajalle tyypillinen, 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka yhteydessä ahkeroi entistä kevyempi, kompaktimpi ja energiatehokkaampi sähkömoottori. Sama perusvoimanlähde esiintyy monessa muussakin uudessa Toyota- ja Lexus-tuotteessa.


Mikäpä siinä, kokonaisuus on viimeisen päälle harkittu ja varmasti myös kestävä, onhan kyseessä Toyotan osaamisen ydinalue, hybridi. Sen kantava ajatus on "itselatautuvuus", eli autoa ei voi ladata itse, vaan kaikki liike-energia synnytetään faktisesti fossillisella energialla. Hukkaenergiaa kun ei voi ottaa talteen, ennen kuin on ensin päästy liikkeelle polttomoottorin voimin.

Sama koskee RAV4:n perusrakennetta, sillä sekin on sama TNGA-rakenne kuin monessa muussa Toyotassa. Lopulta ydinkysymykseksi muodostuukin, kuinka hyvin eri autotyypit on saatu luotua toimimaan samalla perustalla?


Perusasiat ovat kyllä kunnossa. Tilaa on sisällä hieman entistä enemmän, sillä RAV4:n akseliväli on kasvanut kolme senttimetriä. Myös auton painopiste on aiempaa alempana ja raideleveydet kasvaneet reilusti niin edessä kuin takana. Tämä kaikki tekee ajo-ominaisuuksille mannaa; alusta toimii asiallisesti ja jousitus nielee epätasaisuuksia moitteitta.

Ohjaustuntuma on SUV-autoon tarpeeksi tarkka, ja mutka-ajo sujuu vähäisestä kallistelusta johtuen huolettomana. Suorilla osuuksilla RAV4 etenee lähes junamaisella vakaudella, ilman tarvetta ylimääräiseen ohjailuun. Sivutuulelle auto on kuitenkin herkkä. Erityistä ajamisen juhlaa ei ole tarjolla, sillä kiihdytys sataseen kestää reilusti yli kahdeksan sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 180 km/h. Maltti on valttia Toyotalla. Auton teholuokka huomioon ottaen suorituskyky on laimeaa.


Hyviin uutisiin kuuluu etenkin se, että RAV4:ssä on aina vakiona Toyota Safety Sense -paketti. Siihen kuuluvat niin tärkeä mukautuva vakionopeudensäädin kuin nopeudenseurantakin.

 

Ota kantaa

Onko uusi RAV4 mielestäsi onnistuneesti muotoiltu?

On 62% Ei ole 29% En osaa sanoa 9%
Ääniä yhteensä 9069

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Style

  • Moottori R4, 2 487 cm³, 131 kW (176 hv)/5 700 r/min, 221 Nm/3 600–5 200 r/min, sähkömoottori 48 kW (120 hv), 121 Nm, järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv)
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 5,7 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 129 g/km
  • Voimansiirto A, etuveto
  • Mitat p 4 600, l 1 855, k 1 685 mm, akseliväli 2 690 mm, omamassa 1 590 kg, tavaratila 580–1 690 l, tankki 55 l
  • Hinta 44 022 euroa
KIITÄMME

Varmaa hybriditekniikkaa

Mutkatonta käytettävyyttä

MOITIMME

Niukasti avautuvia ovia

Laimeahkoa suorituskykyä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt