Teemu Selänne testasi Audi R8:aa Alpeilla – paljasti, miksi ei nuorena hankkinut urheilu­autoa Suomeen

Julkaistu:

ALPPITESTI
Ilta-Sanomat istui kyydissä, kun jääkiekkoilijalegenda Teemu Selänne kurvaili Audin urheiluautolla Alppien mutkaisilla teillä.
Autobrändien asiakkailleen järjestämistä ajoista on tullut suosittuja tapahtumia. Elämyksiä myydään ja niille on tilausta. Ilta-Sanomat osallistui kolmen päivän roadtrip-retkeen Itävallan Alpeilla avonaisella Audi R8:lla.

Vapaasti hengittävä V10 kiertää kauniisti ylös asti, kierrokset ovat kahdeksan tuhannen nurkilla. Kuski vaihtaa ratin lavoista isompaa vaihdetta silmään. Keltainen avonainen kaunotar ampaisee eteenpäin. Kierrokset ovat saman tien taas yli kuudessa tuhannessa. Moottorin äänet ovat paljon puhuvat. Kone ikään kuin kysyy kuskilta, joko mennään, joko mennäääään, joko mennnäääääääään? Ja miksi ei mentäisi. Kuskin paikalla istuu Teemu Selänne. Hän ohjastaa autoa varmoin ottein serpentiinitien mutkasta toiseen.


– Tää on mulle eka kerta Alpeilla. Upeita teitä. Ja nää maisemat… Mulla oli aikoinaan V8-moottorinen R8, se oli vähän nuhainen. Tää V10 on parempi, autolla on italialaisempi sydän. Olen positiivisesti yllättynyt.

Kun puhutaan italialaisista sydämistä, yksi auto on Teemulle ylitse muiden.

– Ferrari on ollut mulle aina ykkönen urheiluautoissa. Se on jotenkin spesiaali merkki: ne äänet, auton muodot ja historia… 550 oli mun eka Ferrari. Mulla oli myös vähän aikaa F12. Sinne mahtui golfbagit ja tavaraa. Keskimoottorisiin Ferrareihin ei oikein mahdu mukaan mitään. Vähän sama kuin tämän Audi R8:n kanssa. Mukaan mahtuu vain pari pientä reppua.


Teemulla on ollut myös Lamborghini.

– Se oli vuoden 2007 avonainen Murciélago ja Doug Levin Motorsportin virittämä. Se oli ensimmäinen Lambo, johon tehtiin tuplaturbot. Tehoa oli 1030 heppaa. Se auto löytyy vieläkin Youtubesta. Ja jos puhutaan nopeista ja väärissä käsissä vaarallisista autoista, se Murciélago oli juuri sellainen. Mulle tuotiin kerran viikossa 100 gallonan tynnyri 110-oktaanista bensaa. Itse jouduin sitä pistoolilla tankkaamaan. Se haisi ihan kauhealta. Eikä se auto ollut mitenkään hyvä ajaa, se oli raskas ja jäykkä. Jos renkaat eivät olleet suorassa, kun lähdit kiihdyttämään, auto oli heti poikittain. Ja kattoa ei ollut lainkaan, tai oli sellainen pala, mutta se oli niin ruma, ettei sitä viitsinyt käyttää lainkaan. Myin sen lopulta Meksikoon, kun sillä ei ollut mitenkään nautinto ajaa. Ostin sen tilalle SLS-Mercedeksen.

– Kokeilin aikoinaan myös SLR:ää, mutta se ei ollut mitenkään erityinen auto. 63 AMG on sen sijaan yksi onnistuneimpia juttuja, mitä he ovat tehneet. Se kone on hieno ja ne soundit, todella makeat.


Myös BMW on Teemulle tuttu brändi.

– Mulla on ollut sekä M-viitosia että parikin Z-kasia. 2000-luvun alussa BMW teki hyppäyksen eteenpäin, ja Mersu jäi vähän kuin paikoilleen. Nyt taas Mersu on mennyt eteenpäin, kun BMW jäi vähän paikoilleen. On pakko mennä koko ajan eteenpäin – kuten Audinkin. Kehitys on huimaa. Ei tarvitse katsoa kovinkaan vanhaa autoa, kun tekniikka näyttää lähes lelulta nykyautoihin verrattuna.

Yhtenä käyttöautona Kaliforniassa Teemulla on Audi A8, mutta hän vaihtaisi sen heti RS6 Avantiin.

– Se olisi makea auto. Siinä olisi käyttöauto ja urheiluauto samassa paketissa. Olen yrittänyt saada sellaista itselleni, mutta se ei ole onnistunut. Amerikkalaiset eivät ymmärrä farkkujen päälle, kaikki ajavat vain SUVeilla.

 

Yksi auto on Teemulle ylitse muiden.

Toki myös amerikkalaiset autot ovat aina olleet lähellä Teemun sydäntä.

– Yksi rakkaimmista autoistani on yhä avonainen vuoden 1961 Lincoln Continental, jonka hommasin jo Jokeri-aikoina. Myös vuoden 1971 avonainen Plymouth Cuda oli hieno. Olen omistanut myös useamman 1970-luvun Corvetten.

– Enimmillään autoja oli yli 40, oisko nyt 18. Tykkään ajaa, joten autoja on hyvä olla sen verran, että niitä kaikkia tulee ajettua. Ajan paljon, mutta iso osa ajoista on golfklubille ja takaisin tai ravintolaani ja takaisin. Otan mahdollisimman usein aina eri auton. Joskus viikonloppuisin otan 59 Cadillacin ja kruisailen sillä.


Teemun ura on vienyt hänet jo nuorena USA:han, jossa autoilukulttuuri on tunnetusti erilainen kuin Suomessa.

– En edes kehdannut ostaa nuorena poikana urheiluautoa Suomessa. Autoihin liittyy niin paljon kateutta Suomessa. Sen takia mäkin harrastin alussa vanhoja jenkkejä – kaikki rakastivat vanhoja Corvetteja.

– Kaverillani oli K-kauppa Espoossa. Hän painoi pitkää päivää; puoli viisi herätys aamulla ja päivä jatkui pitkälle iltaan. Hän haaveili aina autoista. Vihdoin hän hankki itselleen unelmiensa auton, Corvetten. Olin kerran käymässä siellä kaupassa, kun hän oli sulkemassa. Hän pyysi minut heittämään hänet kilsan päähän, missä se auto oli parkissa. Hän sanoi, ettei kukaan tule enää hänen kauppaansa, jos pihassa seisoo Corvette. Menee liian hyvin. Sairasta. Jenkeissä naapurit tulevat innoissaan katsomaan, jos sulla on uusi auto. Sehän on vain tavoite, että joskus itselläkin voi olla samanlainen. Tuollainen kulttuuri puuttuu Suomesta ihan kokonaan.


Keltainen R8 etenee vauhdikkaasti mutkateillä, Teemusta näkee, että hänellä on vauhti veressä. Mutta ei siihen ajamiseen iloon tarvita aina vauhdin hurmaa...

– Ehkä parhaiten ovat jääneet mieleen ne ensimmäiset kesäkruisailut sillä Lincolnilla. Saattoi olla vähän kylmä, mutta vähänkin kun aurinko tuli esiin niin katto laskettiin heti. Se oli makeeta. Me käytiin varmaan viisi vuotta juhannuksena Virtasalmella. Kavereilla oli kanssa Jenkkejä. Ajettiin letkassa. Se oli makeaa aikaa, ei ollut mihinkään kiire. Se oli oikeaa harrastamista.

Audi R8 V10 Performance Quattro Spyder

  • Moottori V10, 5 204 cm3, 456 kW (620 hv)/7 900 r/min 580 Nm/6 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 3,2 s huippunopeus 331 km/h
  • Kulutus 13,5 l/100 km 98E5
  • CO2-päästöt 306 g/km
  • Voimansiirto A7, neliveto
  • Mitat p 4 429 mm, l 1 940 mm, k 1 242 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 770 kg, tavaratila 112 l
  • Hinta Ei Suomen hinnastossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt