Arvaisitko, kuinka monta kilometriä erilaisia johtoja S-sarjan Mercedes-Benzissä on

Julkaistu:

TEKNOLOGIA
Nykyautojen sähköistyminen ja erilaiset uudet tekniset ratkaisut saavat osan autoilijoista kaipaamaan menneitä aikoja.
Ilta-Sanomat kysyi viime viikolla päästömittausuutisen yhteydessä lukijoiltaan, ovatko nykyautot liian teknisiä. Lähes 24 000 vastauksesta 87 prosenttia piti nykyautoja liian teknisinä.

Jotain tulevasta, alati kiihtyvästä kehityksestä antaa viitteitä Mercedes-Benzin uusi testikeskus. Noin 50 miljoonaa euroa maksanut laitos on sijoitettu valmistajan teknologiakeskuksen yhteyteen Sindelfingeniin. Uusi testikeskus varmistaa muun muassa Mercedes-Benzien sähkömagneettisen yhteensopivuuden.

Mercedes-Benzin nykyisissä henkilöautoissa on yli 200 anturia ja sensoria, ja esimerkiksi S-sarjan autoissa yli viisi kilometriä erilaisia johtoja, merkin maahantuoja Veho kertoo tiedotteessaan.
Sähkömagneettisten häiriöiden varalta erityisesti moottorin ohjausyksikkö sekä turvajärjestelmät on suunniteltava niin, että niiden toiminta ei vaarannu.

Autojen sähkömagneettinen yhteensopivuus (EMC) on tärkeä edellytys ajoneuvojen yhteistoiminallisuudelle, kommunikoinnille, autonomiselle ajamiselle, yhteiskäytölle ja sähköiselle liikkumiselle.

Auton on toimittava luotettavasti omassa ympäristössään, mutta se ei myöskään saa aiheuttaa sähkömagneettisia häiriöitä ympäristöönsä.


Keskuksessa tehdään sekä EMC-testejä että antennijärjestelmien herkkyys- ja suuntaustestejä. Tavoitteena on minimoida ajoneuvon itse aiheuttamat ja sen saamat elektromagneettiset häiriöt sekä matkustajiin mahdollisesti vaikuttavien sähkömagneettisten kenttien voimakkuus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt