Volkswagen T-Crossin voi räätälöidä oman maun mukaan, runsaasti varusteita kohtuuhintaan

Julkaistu:

Koeajo
Volkswagen lähti katumaasturimarkkinoille kilpailijoitaan myöhemmin, mutta nyt T-Crossin myötä kaikki aukot on tilkitty.
Kilpailu pienten katumaastureiden luokassa on kiristynyt nopeasti. Kuusi vuotta sitten luokassa oli vain neljä kilpailijaa. Nyt asiakkaista kamppailee yli kaksikymmentä vaihtoehtoa.

Volkswagen antoi kilpailijoilleen etumatkaa eli suomennettuna se myöhästyi ensimmäisestä katumaasturiaallosta. Nyt tilanne on sen kannalta kunnossa, kun pienin T-Cross on myynnissä.

Uutuuden pahimmat kilpailijat löytyvät omasta leiristä, sillä niin Seatilla kuin Škodalla on samalle perusrakenteelle tehdyt vaihtoehdot. Samalla varustetasolla ja moottorilla Seatin Arona on vajaat kaksituhatta euroa T-Crossia halvempi. Škoda Kamiqia ei ole vielä hinnoiteltu.

Kilpailijoita pohtiessa ei voi unohtaa pykälää kookkaampia Seat Atecaa ja Volkswagen T-Rocia. Ne ovat noin 4 000 euroa T-Crossia kalliimpia eli ostaja voi valita koeajoyksilömme lisävarustetun tai numeroa suuremman perusvarusteisen auton. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on tavallinen Polo, jonka saa koeajamamme T-Crossin hinnalla 1,5-litraisella, 110 kW:n tehoisella moottorilla ja DSG-vaihteistolla varustettuna.


Entä millaiset eväät T-Cross tarjoaa? Kun istuutuu uuden Volkswagen T-Crossin ohjauspyörän taakse, on oitis kuin kotonaan. Kaikki hallintalaitteet ovat tutuilla paikoilla. Siis niillä samoilla sijoilla kuin ne ovat olleet Volkswageneissa jo parin vuosikymmenen ajan. Siinä ei ole mitään pahaa – päinvastoin.

Ennen ajoon lähtöä riittää istuimen ja peilien säätäminen, kun viiksiä ja vipstaakeja ei tarvitse alkaa opiskella käyttöohjekirjan kanssa. Myös perinteisessä analogisessa mittaristossa on tiettyä yksinkertaisuutta, mikä tarkoittaa selkeyttä ja helppolukuisuutta.

Suurin muutos aiempiin malleihin on ulkonäön ja sisustuksen raikas tyylikkyys. Siihen on toki osittain päästy koeajoyksilössä olleilla lisävarusteilla, mutta myös muotoilu ja suunnittelu ovat onnistuneet. Ei siis ihme, että T-Crossia on odotettu. Sillä onkin ollut heti alusta alkaen paljon ottajia.

Innokkuuteen on kaksi hyvää perustetta. Volkswagenit ovat olleet vuosikausien ajan varmoja valintoja. Ne toimivat hyvin, niillä on helppo ajaa, eikä mukavuudessa tai tiloissakaan ole ollut suuremmin valittamista. Kovin sykähdyttäviä ne eivät ole olleet.


Tähän on tullut muutos tuoreimpien katumaastureiden, T-Rocin ja T-Crossin myötä. Lisäksi hinnoittelu on maltillinen lähtökohtana olevaan henkilöautoon (tässä tapauksessa Polo).

Litrainen, kolmesylinterinen bensiinimoottori liikuttaa T-Crossia riittävän ripeästi ainakin kevyellä kuormalla. Ajossa oli sen kahdesta viritysasteesta tehokkaampi. Kolmantena vaihtoehtona on 70 kilowatin teholla varustettu turbodiesel. Jostain syystä tätä mallia ei kuitenkaan tuoda Suomeen 1,5-litraisella bensiiniturbolla, joka sopisi mainiosti auton henkeen.

Moottorin lisäksi pikkuautomaisuutta on alustan toiminnassa. Siihen ei olisi ehkä muuten kiinnittänyt huomiota, mutta edellinen koeajoauto oli DS 3 Crossback. Kaksikon alustan mitat ovat lähes millilleen samat, mutta näistä kahdesta DS tuntui luokkaa suuremmalta ja vakaammalta. Havainto oli sikäli hämmästyttävä, että Volkswagenit ovat yleensä hyviä tässä suhteessa.

Kovin suuresta ongelmasta ei ole kysymys. Taajamassa T-Cross nostikin oitis pistesaldoaan. Lisäksi monipuoliset kuljettajaa avustavat järjestelmät mukautuvaa vakionopeudensäädintä myöten helpottavat ajamista ja auttavat välttämään ylinopeussakkoja.


Volkswagenin pienin katumaasturi vaikuttaa kaupungissa puikkelehtiessa positiivisella tavalla kokoaan pienemmältä. Myös pysäköinti onnistuu kohtuullisen helposti, sillä ainakin pitkä ajaja pystyy arvioimaan korin kulmien sijainnin varsin hyvin. T-Crossin todellinen koko valkenee, kun alkaa lastata tavaroita mukaan tai matkustajia kyytiin. Tilaa on 4,1 metriä pitkässä korissa kiitettävän paljon.

Suuri ero Volkswagenin aiempaan ajatteluun on siinä, että T-Crossia voi räätälöidä aika vapaasti mielensä mukaan. Aiemmin erikseen hankitut yksittäiset lisävarusteet on WLTP-hinnoittelun takia (jokainen varuste mitattava erikseen, sillä ne voivat vaikuttaa CO2-päästöihin ja sen myötä autoveroon) yhdistetty erilaisiksi paketeiksi. Niissä saa aika paljon varusteita kohtuuhintaan, ainakin T-Crossin tapauksessa.

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI Style

  • Moottori R3, 999 cm3, 85 kW (115 hv)/5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 10,2 s
  • Huippunopeus 193 km/h
  • Kulutus 5,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 133 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 108 mm, l 1  760 mm, k 1 584 mm, akseliväli 2 551 mm, omamassa 1 250 kg, tavaratila 385–1 281 l tankki 40 l
  • Hinta 21 618 euroa
Kiitämme

Helppokäyttöisyyttä

Runsaita tiloja

Moitimme

Kulkua takapenkille

Pikkuautomaisuutta maantiellä


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt