EU-määräyksillä suitsitaan autojen pakoääniä – Mercedes-AMG: Aitoa ääntä kaiuttimien kautta matkustamoon!

Julkaistu:

ÄÄNI
Tulevat EU-määräykset pakottavat autonvalmistajat tekemään uusista malleistaan hiljaisempia.
Esimerkiksi Mercedes-AMG:n hienoimpiin piirteisiin ovat kuuluneet sen äänet, jotka eivät jätä kylmäksi. Joko niitä on rakastettu tai sitten autoja vastustajat ovat kauhistelleet mokomaa jylinää. Kuten niin monelle hauskalle asialle, myös tuntuvat pakoäänet pannaan aisoihin.

Vaikka uudet määräykset koskevat vain Eurooppaa, vaimenevat Mercedes-AMG:n äänet myös muualla maailmassa. AMG:n pienempien autojen tuotesuunnittelija Bastian Bogenschutz kertoi Motoring-lehdelle uusien A 45 - ja CLA 45 -mallien esittelyssä, että kaikkiin autoihin tulee samanlaiset pakoputkistot. Bogenschutzin mukaan olisi mahdollista tehdä Euroopan ulkopuolelle toisenlaisen (lue: äänekkäämmän) pakoputkiston, mutta se tulisi liian kalliiksi.

Uusien määräysten mukaan automallien äänet mitataan Euroopassa siinä ajotilassa tai sillä ohjelmalla, millä ne ovat voimakkaimmat. Toisin sanoen, vaikka lähes kaikilla ohjelmilla auton äänet olisivat ihan alhaiset ja sivistyneet, se ei enää kelpaa EU:lle. Nyt ääni mitataan sillä ohjelmalla, missä pakoputkiston kaikki venttiilit ovat avoimina.

Bogenschutz lupaa, että ajaja ja autossa matkustavat pääsevät jatkossakin nauttimaan auton äänistä. Sitä otetaan pakoputkistosta ja voimistetaan kaiuttimien kautta matkustamoon. Näin ääni on aitoa ja muuttuu kierrosten mukaan.

Tulevat ääniä koskevat määräykset tarkoittavat, että uuden Mercedes-AMG:n ja muiden urheiluautojen ostajien on käännyttävä pakoputkistoja valmistavien yhtiöiden, kuten Akrapovičin puoleen saadakseen autoonsa muhkeat äänet. Tai niin ainakin siihen saakka, kunnes jälkiasennuspakoputkistojen asennus kielletään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt