Henkilöautojen päästöjä aletaan mitata yhä tarkemmin – saattaa tulla omistajalle entistä kalliimmaksi

Henkilöautojen päästöjen mittaustapa tarkentuu jälleen kerran syyskuussa.

EU ottaa ensi kuussa ensimmäisenä maanosana käyttöön laboratoriossa tehtävää päästömittausta täydentävän, liikenteessä ajaen tehtävän RDE-mittauksen (Real Driving Emissions). RDE-testissä mitataan ajon aikana syntyvien typen oksidien ja pienhiukkasten määrää.

Uutta RDE-mittausta edellytetään kaikilta ensirekisteröitäviltä henkilöautoilta syyskuun 2019 alusta alkaen, ja pääosa autovalmistajista onkin jo varautunut lähestyvään tilanteeseen järjestämällä omat testinsä hyvissä ajoin.

Käytännössä RDE-testi edellyttää, että aiempien pakokaasupäästöjä vähentävien laitteistojen lisäksi uusiin dieselautoihin asennetaan typen oksideja vähentävä SCR-laitteisto. Uusiin bensiinikäyttöisiin autoihin autonvalmistajat puolestaan asentavat hiukkassuodattimet.

Uudet tekniikat ovat oikein toimiessaan hyvin tehokkaita ja vähentävät em. päästöjä todella tehokkaasti. Asian kääntöpuolena ne ovat suhteellisen kalliita ratkaisuja, ja auton vanhentuessa vikaantuessaan voivat aiheuttaa omistajalle merkittäviä korjauskuluja, jotka voivat pahimmissa tapauksissa nousta tuhansiin euroihin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?