Uutuus IS:n ensitestissä ainoana Suomessa: tämän merkkisen auton Marilyn ja Elviskin halusivat

Julkaistu:

Mukavuus
Cadillac CT6 Platinum nojaa legendan perinteisiin.
General Motors vähensi radikaalisti läsnäoloaan Euroopassa jo 2010-luvun puolivälissä, kun Chevrolet poistui meikäläisistä autokaupoista. Sen jälkeen GM myi vielä Opelin ja Vauxhallin PSA:lle. Eihän GM:lta näin ollen ole jäänyt vanhalle mantereelle kuin Camaron ja Corvetten kaltaiset urheiluautot?

Arvaus menee väärin. GM:n johtoportaassa on nimittäin ajateltu, että on kuitenkin parempi pitää hieman jalkaa myös Euroopan oven välissä kuin kääntää selkänsä koko laatutietoisella asiakaskunnalle. Siksi GM:lla on edelleen Euroopassa saatavilla Cadillac.

Sen tarjonnassa on useita malleja, ja niitä on itse asiassa tulossa vielä lisää. Mallistossa on tällä hetkellä XT5, ATS-V, CTS-V, Escalade sekä tuore CT6-sedan. Kompaktin XT4:n huhutaan saapuvan Eurooppaan ensi vuonna. CT4 korvaa nykyisen ATS-V:n piakkoin.


Cadillac ei pidä itsestään suurempaa meteliä, sillä sen markkinointistrategiaan kuuluu pysyä premium-ryhmän erityisenä vaihtoehtona laatutietoisille kuluttajille. Cadillac-asiakkaille halutaan tarjota erityistä löytämisen ja omistamisen riemua. Uusi CT6 sopii tähän muottiin kuin nenä päähän. Neliovinen edustusluokan sedan on oikea auto niille asiakkaille, joille perinteet ovat yhä arvossaan. Nykyistä ”mukamaasturi”-tulvaa ihmetellessä sopiikin välillä kysyä, että miksi eivät olisi? Ai että tällaisiakin vielä valmistetaan?


Lisäksi Cadillacin nimessä ja historiassa on jotakin sellaista karismaa, jota on vaikea ohittaa. Jo vuonna 1902 perustettu automerkki on ollut esimerkiksi monien tähtien valinta: muun muassa Marilyn Monroe ja Elvis Presley halusivat autokseen Cadillacin. Tämän auton ratin takana voi oikeasti ajatella olevansa osa jotakin suurempaa, legendojen ajan jatkumoa.

CT6 kuuluu siihen yhä harvenevaan suurten premium-sedan -autojen ryhmään, jossa kilpailu on tunnetusti kovaa. Vastatakseen haasteeseen Cadillac on muun muassa suunnitellut CT6:een nykyaikaisen ja tehokkaan moottorin, jota ei toistaiseksi ole missään muussa Cadillacin mallissa. Nykymuodossaan tämä kaksin turboin ahdettu V6-voimanlähde tuottaa jo 417 hevosvoimaa ja 555 Nm vääntöä. Mitään ylimääräisiä sähköviritelmiä autoon ei ole Euroopassa haluttu ympätä.


Ulkoisesti CT6 on linjakkaan terävine ja tuoreine muotoineen onnistunut kokonaisuus: noin 5,2-metrinen maantielaiva näyttää kokoistaan pienemmältä. Keulalla on jenkkityyliin paljon kromia, mutta silti auton etuosa on nuorekkaan raikas. Takaa katsoen voi ihailla takakannen taidokasta yhdistämistä lähes hatchback-muotojen virtaviivaisuuteen ja huomiota herättäviin takavaloihin.

Sisällä CT6 tarjoaa silkkaa premiumia, joka paikoin kääntyy selkeästi luksuksen puolelle. Etenkin ensitestissä olleen Platinum-varustetason listaus on niin mykistävää luettavaa, että heikompaa hirvittää: valmiiksi oletetun korkean varustelun lisäksi autossa on muun muassa huippuluokan erityisnahkaverhoilu, hierovat erillisistuimet, -ilmastointi sekä infotainment-näytöt takana, Bosen Panaray-audiojärjestelmä sekä vakiona vielä neliveto ja nelipyöräohjaus. Jenkit osaavat varustelun taiat. Takaistuintilat ovat muutoin erinomaiset, mutta pääntilaa on hieman odotettua vähemmän.


CT6:n ohjaamossa on sivistynyt ja levollinen tunnelma siitäkin huolimatta, että reilun 400 hevosen potku linkoaa yli kahden tonnin järkäleen sataseen tarvittaessa vain 5,7 sekunnissa. Vieläkin vakuuttavampaa on auton ohituskiihtyvyys vielä yli satasenkin vauhdista: lapikasta lattiaan tuupatessa CT6 syöksyy eteenpäin kuin liituraitaan sonnustautunut pörssihai iltapäivän ostokiimassa.

Ohjaustuntuma CT6:ssa on hienostuneen täsmällinen ilman turhaa hermostuneisuutta. Ohjauspyörää käsitellessä ei välity tippaakaan vanhaa jenkkityylistä velttoutta, ja palautuskin toimii asiallisesti.


Nelipyöräohjaus tekee kaistanvaihdoista täsmällisiä, ja mikä parasta, melutaso sisällä pysyy hyvin kurissa. Veekuutonen käy keulalla lähes äänettömästi. Jousitus on säätyvän iskunvaimennuksen ansiosta kyvykäs, mutta kuitenkin mieluummin tiukka kuin mukavuuspainotteinen.


Suomesta Cadillacia ei voi uutena ostaa, mutta naapurimme Ruotsi on lähin maa, jossa homma onnistuu. Tässä onkin yksi CT6:n mielenkiintoisimpia piirteitä: hinnoittelu on auton tekniset ominaisuudet ja kokoluokka varsin järkevällä tasolla. Nykyisellä kruunun kurssilla ja pakolliset auto- sekä arvonlisäverotkin mukaan laskien CT6:n voisi käydä hakemassa Tukholmasta hieman reilulla 82 000 eurolla. Se ei ole paljon, kun alleen saa kuitenkin uuden ison Cadillacin.

”My baby drove up in a brand new Cadillac...”, lauloi Vince Taylor jo 60 vuotta sitten. Renegades ja monet muut komppasivat hieman myöhemmin.

Mitäpä siihen lisäämään.

Cadillac CT6 Platinum

  • Moottori V6, 2 997 cm³, twin turbo, 307 kW (417 hv)/5 700 r/min, 555 Nm/5 100 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 9,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 223 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 5 184, l 1 880, k 1 472 mm, akseliväli 3 109 mm, omamassa 2 025 kg, tavaratila 433 l, tankki 73 l
  • Hinta alkaen noin 82 450 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt