Sähköautojen uusi ilmiö – pistetään sähkömoottori ”Kusiaiseen”

Julkaistu:

Konversio
Pieni klassikkoauto syntyi uudelleen.
Suurimmalle osalle vähän vanhemmasta väestöstä Fiat 600 oli nuoruudessa todella tuttu auto. Tämä ei ole ihme, sillä se oli aikoinaan jopa aivan Suomen myyntitilastojen kärkikahinoissa. Tosin elinkaarensa loppuaikaan se ei enää ollut oikeasti italialainen Fiat 600, vaan Espanjassa lisenssillä valmistettu Seat 600. Tuotiinpa samaa autoa meille 1960-luvulla myös Neckarina ja vielä 1970-luvulla Zastavana.

Hyvin pieni italialaisauto sai nopeasti maassamme lempinimen ”Kusiainen” olemuksensa, lähinnä kokonsa ja ketterän sekä eloisan luonteensa vuoksi.
Nyt pieni takamoottorinen neljän hengen auto on kokenut uuden tulemisen. Skopjessa, Makedoniassa toimiva BB Classic Cars on alkanut muuntaa vanhoja Zastava 750 -autoja sähköllä toimiviksi. Maa haluaa osaksi EU:ta, jonka takia sen on otettava tosissaan tiukkenevat päästömääräykset. Niinpä klassikkoautojen entisöintiin erikoistunut yritys antaa ilman puhdistamiseen oman panoksensa.

BB Classic Carsin johtaja Milorad Kitanovskin mukaan sähkömoottorisen Zastavan suorituskyky on parempi kuin alkuperäisen Serbian Kragujevacissa valmistetun.

– Moottori antaisi paljon suuremmankin huippunopeuden, mutta olemme rajoittaneet sen 120 kilometriin tunnissa, Kitanovski kertoo. Näin on toimittu lähinnä siksi, että auton ajo-ominaisuudet eivät yllä suurempiin nopeuksiin.

Hinnassa järkeä

Moottori on saksalaiselta Kessleriltä, jolla on tehdas myös Makedoniassa. Toimintamatkaa autolle luvataan 150 kilometriä, minkä jälkeen lataus kestää kotona kolme tuntia ja pikalatauksessa vain varttitunnin.
Kitanovski ei kerro muutostöihin tarvitun investoinnin suuruutta. Hintaa uuden sydämen saaneella Zastavalla (Fiat 600:lla) on noin 20 000 euroa ja tähtäimessä ovat ennen kaikkea vientimarkkinat. Makedoniassa Volkswagenin e-Upin saisi 25 000 eurolla ja e-Golfin 37 000 eurolla.

Espanjassa puolestaan Seatin opiskelijat Madridissa ovat tehneet samanlaisen muutostyön vanhaan 600-malliin. He eivät tehneet pelkästään moottorinvaihtoa, vaan myös rakensivat itse sähkömoottorin. Autoa on päivitetty muiltakin osin vaihtamalla siihen kosketusnäyttö ja automaattisesti toimivat valot.

Projektia vetänyt opettaja Manuel Amor kertoo valinnan päätyneen Seat 600:aan sen keveyden takia.

– Kun auto on kevyt, siihen riittää vähemmän virtaa eli kevyempi akku ja myös moottori voi olla pienempi, Amor laskeskelee.

Opiskelijat pohtivat tulevaisuuden autoa ja toteuttivat sen vanhan mallin perustalle. Koska projektissa käytettiin vanhoja osia uudelleen ja kierrätettiin osia, se on myös hyvä käytännön esimerkki kierrätyksestä.

Ota kantaa

Sopiiko sähköistäminen klassikkoautoihin?

Miksipä ei? 83% Ei, miksi sopisi? 17%
Ääniä yhteensä 9295

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt