Ruuhkamaksut puhuttivat SuomiAreenassa: ”Kättä ei sieltä kukkarosta enää pois saada”

Julkaistu:

Autoilun kulut
Ruuhkamaksujen pelätään muuttuvan pysyväksi lisäkuluksi autoilijalle.
Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että Suomeen säädetään laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton. Autoilijoita uudet maksut eivät innosta, ja myös monien ns. kehyskuntien johtajat vastustavat niitä.
– Ruuhkamaksujen ongelma on, että kun kunnat päästetään autoilijan kukkarolle, niin sitä kättä ei sieltä kukkarosta enää pois saada, totesi Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio Autoliiton paneelikeskustelussa SuomiAreenassa viime perjantaina. Asiasta uutisoi ensimmäisenä verkkouutiset.fi .

Ruuhkamaksut esimerkiksi pääkaupunkiseudulla olisivat ongelmallisia myös siksi, että hyvin monet saapuvat omilla autoillaan kauempaa yksinkertaisesti siitä syystä, ettei muuta toimivaa ratkaisua ole. Osalle auto on osa työntekemisen edellytystä, esimerkiksi rakennusalalla. Muita vastaavia aloja ja ammatteja on paljon, eikä joukkoliikenne tahdo aina toimia jouheasti edes kehäteiden sisäpuolella, esimerkiksi poikittaisliikenteessä.

SuomiAreenalla kallion kanssa samoilla linjoilla oli Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Ruuhkamaksu ei ole oikeastaan maksu vaan vero. Ja kun puhutaan liikenteen verosta, niin tilanne on vähän juuri niin kuin Tero kuvasi. Kun hana on kerran avattu, virta tulee vain vuolaammaksi ja verotus vain kiristyy, Pasi Nieminen kommentoi paneelissa.

Hänen mukaansa monissa paikoissa ruuhkamaksut ovat jo käytännössä olemassa. Suomessa kerättiin viime vuonna ennätysmäärä erilaisia veroja ja maksuja tieliikenteen ja autoilun kautta. Siksi on ymmärrettävää, etteivät arjessa välttämättömän edessä liikkuvat autoilijat tahdo enää yhtään lisää kuluja arjen elämiseensä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt