Vantaalainen Jari ällistyi: Katsastaja hylkäsi BMW:n katkenneiden takajousien takia – auto olikin täysin ehjä

Julkaistu:

Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton katkenneiden takajousien takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät.
Vantaalainen Jari Enckell koki kesäkuun lopussa todellisen yllätyksen, kun hänen vuosimallia 2013 oleva BMW-autonsa hylättiin vuosikatsastuksessa.

Hylkytuomio tuli katkenneiden takajousien takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät.

Tapauksesta uutisoi ensin Helsingin Sanomat.

– Alle satatuhatta kilometriä ajetun BMW:n piti mennä moitteitta läpi katsastuksesta, mutta toisin kävi. Katsastaja teki silmämääräisen tarkastuksen ja totesi, että molemmat takajouset ovat selvästi poikki.

Hylkytuomion myötä auton sai ajaa vain korjaamolle. IS on saanut tarkasteltavakseen tapaukseen liittyvät asiakirjat.

– Kysyin katsastajalta, että jos molemmat jouset ovat poikki, niin eikö sen pitäisi tuntua silloin ajossa. Vastaus oli, että ei sitä nykyautoissa välttämättä huomaa.

Enckell soitteli korjaamoita läpi ja sai jousienvaihtoajan viikon päähän. Auto seisoi viikon käyttämättömänä Enckellin kotipihassa.

– Kun auto lopulta päätyi korjaamolle, niin sieltä soitettiin ja kerrottiin jousien olevan täysin ehjät. Jouset kuitenkin vaihdettiin, koska renkaat oli jo irrotettu ja katsastusmääräyksen vuoksi uudet jouset tilattu ja maksettu. Olisi ollut hölmöä jättää ne vanhat paikoilleen kun kerran uudetkin oli jo hankittu.

Hylkytuomion saaneet jouset kuvattiin ja merkattiin punaisella tussilla ennen irrotusta.


Asennuksen jälkeen Enckell vei autonsa uudelleen samaan A-Katsastuksen konttoriin.

Auton tarkasti toinen katsastaja, jolle Enckell kertoi tapahtuneesta ja näytti vanhoja jousia.

– Katsastaja katsoi vanhoja jousia ja totesi niiden näyttävän hyvältä. Sanoin, että nämä ovat nyt ne poikki olevat jouset. Hän oli myös vähän ihmeissään.

Katsastaja pahoitteli tapahtunutta ja antoi Enckellille kaavakkeet valitusta varten.

Enckell vaati A-Katsastukselta yhteensä 295 euron korvausta: 270 euroa turhasta jousien vaihdosta ja 25 euroa jälkikatsastuksesta.

Katsastuskonttori maksoi lopulta Enckellille jousiasennuksen työn osuuden ja jälkikatsastuksen, yhteensä 145 euroa.

Jousien hintaa ei korvattu, koska katsastuskonttorin mukaan jouset on vaihdettu turhaan.

– Enhän minä niitä olisi tilannut ja vaihdattanut jos katsastusasemalta ei oltaisi näin määrätty. Minusta tämä on härskiä toimintaa.

Enckell ilmoitti katsastuskonttorille, että hän tulee vaatimaan korvausta jousista lakiteitse tai jotain muuta kautta.

Hän kertoo, että loppusumman takaisinmaksu on nyt käsittelyssä A-Katsastuksessa. Enckell arvelee, että taustalla on tapauksen saama mediahuomio.

– Taloudellinen vahinko ei ole suuri, mutta katsastusaseman toiminta harmittaa. En ole vaatinut esimerkiksi mitään käyttövoimaveron tai vakuutusmaksujen palautuksia noilta turhilta ajokieltopäiviltä, joita väärä diagnoosi aiheutti. Ihan vaan näitä suoria kustannuksia.

Kyseinen BMW on pääasiassa Enckellin vaimon käytössä. Vaimo sattui jäämään lomalle samoihin aikoihin, kun auto hylättiin katsastuksessa. Enckell kertoo, että vaivaa ja ongelmia olisi tullut enemmän, jos auto olisi hylätty esimerkiksi viikkoa aiemmin.


Epäonninen katsastuskokemus sai Enckellin huolestumaan katsastusten laadusta.

– Nyt moitteeton auto hylättiin. Voisiko sama tapahtua niin päin, että jokin auto, joka ei ole ajokuntoinen, saakin leiman.

Hän toivoo, että tapauksesta nousisi keskustelua ja toimia, jotta vastaavat tapaukset voitaisiin jatkossa välttää.

– Autoilu koskettaa niin monia suomalaisia, että olisi hyvä saada oikeus ja kohtuus tähän asiaan. On hyvä että autoja katsastetaan, mutta myös pelisäännöt pitää olla olemassa.

A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka sanoo, että Enckellin auton katsastuksessa on tapahtunut inhimillinen virhe. Se on tapahtunut, koska katsastaja tarkastaa kyseisen kohdan silmämääräisesti.

– Lähtökohta on se, että katsastuksessa ei pureta mitään, eikä osia irrotella. BMW:n rakenne on sellainen, että tukivarressa on kuppi, jonka sisään jousi menee. Katsastaja on nähnyt jousessa jonkun murtuman tapaisen, joka viittaa siihen, että jousi on poikki. Hän on yrittänyt tutkia sitä peilinkin avulla ja tullut siihen johtopäätökseen, että jousi on murtunut kupin sisällä olevalta osalta.

Pellikan mukaan katsastuksesta aiheutuneet vahingot yleensä korvataan, ja kyseisen tapauksen korvausten selvittely on kesken.

Hän sanoo, että virhetulkintoja tapahtuu vuositasolla 10–20 kappaletta.

– Meillä tehdään vajaa miljoona katsastusta vuodessa, ja reklamaatioita tulee siihen nähden todella vähän. Ne katsastuksen osiot, jotka tehdään silmämääräisesti tai tunnustelemalla, ovat joskus hankalia.

Pellikka toteaa, että katsastuksen taso Suomessa on korkealla tasolla ja siihen voi luottaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt