Tiesitkö tämän tärkeästä auton varusteesta? Ei yleensä kuulu määräaikaishuollon piiriin – korjaaminen tulee kalliiksi

Julkaistu:

Mukavuus
Helteet ovat taas pian täällä, ja autojen ilmastointi joutuu koville.
Lähes jokaisessa uudessa autossa on jonkinlainen ilmastointilaite - joko manuaalinen tai automaattisesti toimiva. Auton ilmastoinnin olemassaoloa ei tavallisesti huomaa kuin vasta sitten, kun se ei enää toimi odotetulla tavalla.

Jos auton perushuolloista on huolehdittu säntillisesti, voi tulla yllätyksenä, että ilmastoinnin huollossa pitää itse olla aktiivinen. Auton ilmastointilaite olisi hyvä huoltaa noin kahden vuoden välein, jotta laitteessa on riittävästi kylmäainetta ja kompressori toimii oikealla tavalla.

Ilmastoinnin huolto ei kuitenkaan yleensä kuulu autojen määräaikaishuolto-ohjelmaan, joten siitä huolehtiminen jää auton omistajan muistin varaan.

– Käytetyn auton ostajalle kesä on paras ja luonteva aika tarkastaa auton ilmastoinnin kunto. Ostajan kannattaa testata, miten ilmastointi toimii, miten kylmälle sen saa ja kiertääkö ilma tasaisesti. Auton kuntoa arvioitaessa moni ei ehkä muista tarkastaa ilmastoinnin kuntoa. Se kuitenkin kannattaa, sillä ilmastoinnin korjaaminen voi tulla kalliiksi, kertoo Kamux Malmin myyntipäällikkö Lauri Pennanen.

Kompressori on usein ilmastoinnin kallein yksittäinen osa. Joissakin autoissa uuden kompressorin hinta voi nousta lähemmäksi tuhatta euroa, jopa yli, jos kyseessä on harvinainen auto. Kompressorit ovat usein myös ns. vaihtolaitteita, eli vanha rikkoutunut osa annetaan kaupan yhteydessä kunnostettavaksi.

– Kannattaa myös tutustua auton huoltohistoriaan ja katsoa, onko ilmastointia huollettu tarpeeksi usein ja milloin se on tehty viimeksi, myyntipäällikkö muistuttaa.


Pennanen tähdentää, että huoltamattomassa ilmastoinnissa kylmäaineen vähäinen määrä voi rikkoa kompressorin, mikä tarkoittaa isompaa korjauslaskua. Huonosti toimiva ilmastointi myös lisää polttoaineen kulutusta.

Kylmää hifistelyä

Manuaalisessa ilmastoinnissa kuljettaja säätää itse ilmastoinnin asetukset, kuten lämpötilan, puhalluksen ja suuntauksen. Automaattisessa ilmastoinnissa kuljettajan ei tarvitse välttämättä tehdä muita säätöjä kuin asettaa haluttu lämpötila. Kaksialueisessa automaatti-ilmastoinnissa saa säädettyä etupenkillä istuville muun muassa oman lämpötilan.

Etupenkeille kohdistuvan perusilmastoinnin lisäksi on olemassa myös takapenkille viileyttä suuntaavia ilmastointeja. Etenkin lapsiperheiden matkustusmukavavuutta lisää, kun takapenkkiläisillekin saa valittua sopivan lämpötilan ja puhalluksen suunnan.

Kuumana kesäpäivänä etuistuimen ilmastointi- ja viilennystoiminto on miellyttävä lisäominaisuus, joka pitää selänkin kuivana.

– Uudemmissa käytetyissä autoissakin löytyy jo ilmastointeja, jotka aktivoituvat, kun autoa lähestytään. Joissakin automalleissa taas ilmastointia voi ohjata etänä kännykkäsovelluksella. Tällöin auton voi viilentää miellyttäväksi ennen liikkeelle lähtöä, Pennanen valaisee.

Ota kantaa

Ostaisitko auton ilman ilmastointia?

En todellakaan 76% Ehkä 12% Ilman muuta 12%
Ääniä yhteensä 7793

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt