Nyt autoilijoilta halutaan tonni lisää – Yle: lakimuutos kaupunkien ruuhkamaksuista jo aluillaan

Julkaistu:

Maksut
Tuore hallitus haluaa sallia kaupunkien ruuhkamaksut.
Suomen laki ei nykyisin salli tienkäyttömaksujen keräämistä, mutta tuore hallitus haluaa muuttaa tilanteen nopeasti, kertoo Yle. Taustalla on kova poliittinen paine liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) haluaa muistuttaa, että nykysuuntauksen myötä sekä liikenteen määrä että päästöt ovat kasvamassa. Näin siitä huolimatta, että Suomessa ostettujen uusien autojen päästöt ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana laskeneet huomattavan tasaisesti, vuosi vuodelta.

– Uudessa hallitusohjelmassa todetaan, että haluamme lainsäädännöllä mahdollistaa sen, että kaupungit voivat halutessaan ottaa ruuhkamaksut käyttöön, Mikkonen sanoo.

Ruuhkamaksuilla haluttaneen ohjata autoilijoita julkisen liikenteen käyttäjiksi. Tavoite on ymmärrettävä, mutta samalla unohdetaan, että hyvin monissa kaupungeissa ja jo pk-seudun kehyskunnissa julkinen liikenne ei toimi sillä tasolla, jotta autoilijat voisivat sitä tehokkaasti hyödyntää.

Lisäksi Suomi on edelleen pitkien etäisyyksien maa, jossa esimerkiksi läpivuotinen pyöräily ei ole suurelle osalle perheistä realistinen vaihtoehto arjen liikkumisen toteuttamiseksi.

Lisää maksuja arkeen?

Oma auto on yksinkertaisesti tavallisen arjen mahdollistaja, ei muuta. Hyvin harva autoilee huvikseen. Suomen hiilidioksidipäästöistä viidennes syntyy liikenteessä, mutta vain noin kahdeksan prosenttia yksityisautoilusta.

Kaavaillut ruuhkamaksut tulisivat tietenkin autoilijoiden maksettaviksi - kaiken nykyisen maksutaakan lisäksi. Suomen valtio keräsi autoilijoiden ja tieliikenteen pussista viime vuonna ennätysmäärän – noin 8,4 miljardia euroa – verotuloja lukuisissa eri muodoissa.
Tästä huolimatta Suomen teiden kunto ei ole kehuttava, ja tiestön korjausvelkaa ei ole saatu merkittävästi pienennettyä.

Ruuhkamaksut pian totta?

Ministeri Mikkosen mukaan nykyhallituksen ajatuksena on, että jatkossa kaupunkiseudut voisivat halutessaan veloittaa autoilijoilta tienkäyttömaksuja.

Lakihankkeen valmistelu on tarkoitus toteuttaa yhteistyössä eri ministeriöiden kesken. Valmistelun aikataulusta Mikkonen ei vielä osaa sanoa.

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän (HSL) selvityksen mukaan esimerkiksi Helsingin tienkäyttömaksut nostaisivat autoilun kustannuksia noin 700–1 000 euroa vuodessa. Ylimääräinen tonni on nykytason lisäksi oletettavasti monille jo kynnyskysymys – ja se lienee tarkoituskin.

Ei siis ole ihme, että etenkin Helsingin kehyskunnissa kaavaillut ruuhkamaksut herättävät vastustusta. Tilanne olisi varmasti suurin piirtein sama myös muissa sellaisissa kasvukeskuksissa ja niiden kehyskunnissa, joihin ruuhkamaksuja on ehdotettu otettavaksi käyttöön. Yksi tällainen kaupunki on nykyisin elinvoimainen Tampere.

Pääkaupunkiseudulla kehyskuntien johtajat ovat tiukkoina. Noin 40 prosenttia Helsingissä työssäkäyvistä liikennöi Helsingin ulkopuolelta.

– Ruuhkamaksut heikentäisivät kehyskuntien kilpailukykyä ydinpääkaupunkiseutuun verrattuna, Kirkkonummen kaupunginjohtaja Tarmo Aarnio huomauttaa Ylen haastattelussa. Aarnion mukaan auto on monille työmatkaliikenteessä tärkeä.

Aarnio on oikeassa. Ja kun työssäkäyntiä aletaan hankaloittaa, toimeliaisuus ja sitä kautta myös verotulot laskevat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt