Kia Xceed - uutta potkua korealaismerkille?

Julkaistu:

Muotoilu
Kia Xceed saattaa saada jykevämpää potkua pellinsä alle.
Ilta-Sanomat on jo tutustunut ja raportoinut uudesta Kia Xceed-mallista, joka on kompaktiluokan crossover. Auto perustuu nykyiseen Ceediin. Xceed on kuitenkin selkeästi sulavalinjaisempi ja matalampi kuin jo tovin markkinoilla ollut Niro. Niro on muodoiltaan selkeästi kulmikkaampi.

Kia mukaan urheilullista muotoilua korostaa Xceedin coupémainen takaosa, ja myös keula on selkeästi raikasta muotoilua viestivä. Xceed asettuu viisiovisen Ceedin ja Sportagen väliin, ja saapuu Suomeen syksyllä. Sekä tavallinen että ladattava hybridimalli seuraavat ensi vuonna.

Xceed on muotoiltu Saksan Frankfurtissa, Kian muotoilukeskuksessa. Mutta mitä auton muotoilun päälinjoista vastannut General Exteriour Manager, Laurent Boulay kertoi auton suunnittelun taustoista?

– Haluan aina painottaa mittasuhteiden tärkeyttä. Ilman oikeita mittasuhteita auto ei vain näytä oikealta... tai no, onhan poikkeuksiakin, kuten Jaguar E-Type, mutta silti. Haen itse linjoihin vaikutteita hieman sieltä täältä, mutta ennen kaikkea Le Mans- ja Laguna Seca-kilpureista, Laurent taustoittaa omaa näkemystään.

Lisää voimaa?

Kia Xceediä tarkastellessa vaikutteita kilpa-autoista on ehkä vaikea havaita. Kialta kuitenkin kerrotaan, että Xceedin konepellin alle saattaisi olla tulossa jopa enemmänkin potkua, kuin merkin tuttu 1,6-litrainen GT-moottori 204 hevosvoimallaan tarjoaa. Voimalinja olisi tässäkin tapauksessa kuitenkin etuvetoinen. Tässä tapauksessa Xceed voisi tehonsa puolesta kilpailla vaikkapa Ford Focus ST:n kanssa, mutta ei kuitenkaan Focus RS:n.

Xceedin tavaratila on 426-litrainen, takaselkänojat käännettyinä 1378 litraa. Selkänojat taittuvat 40:20:40 -suhteessa. Käytännöllinen lisä on myös Xceedin UVO Connect -järjestelmä, joka on uutuudessa Kian ensimmäisistä malleista. Sen idea on, että auton käyttäjä voi saada hyödyllistä informaatiota auton näytölle tai omaan puhelimeensa. Oman, ns. eSIM-liittymän kautta UVO tarjoaa hyödyllistä tietoa liikenteestä, säästä, pysäköintimahdollisuuksista tai vaikkapa matkakohteista. Kuljettaja voi myös lähettää halutun reitin auton navigaattoriin ennen matkalle lähtöä.

Xceed saa kojelautaansa 12,3-tuumaisen HD-teräväpiirtonäytön, joka korvaa niin perinteiset analogiset mittarit kuin tavanomaiset infonäytötkin.

Ota kantaa

Ford vai Kia?

Ford, totta kai! 36% Kia, ilman muuta! 64%
Ääniä yhteensä 3211

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt