Turbo tuo onnea? Ilta-Sanomien koeajossa ahtimella jatkettu Honda HR-V

Julkaistu:

Koeajo
Honda HR-V Turbossa lisäteho parantaa suorituskyvyn lisäksi myös taloudellisuutta.
Kollega Kari Ylänne tutustui kesäkuussa hivenen uudistuneeseen Honda HR-V:hen, jossa muutokset ovat vähäistä ulkonäön ja sisustuksen materiaalien hiomista sekä parempi äänieritys. Nyt koeajossa olevassa mallissa on jo enemmän eroa, sillä mallimerkinnän mukaisesti moottoriin on lisätty ahdin eli turbo.


Jo vertailu paperilla kertoo, että eroa on melkoisesti. Tehoa on Sport-mallissa 38 kilowattia enemmän, ja vielä tärkeämpi vääntömomentti on kasvanut 65 Nm. Parasta tuossa vääntömomentissa on, että se pysyy huipussa melkein koko käyntinopeusalueen eli melkein tyhjäkäynniltä moottorin huippukierroksille.

Muutoksen huomaa ajossa. Enää ei ole ongelmaa puuttuvasta alaväännöstä, vaan voimaa löytyy ihan kevyellä kaasupolkimen kutituksella. En ole portaattomasti toimivien CVT- tai planeettavaihteistojen ystävä, mutta HR-V Turbossa en edes huomannut vaihteiston rakennetta. Tehoa oli aina käytettävissä riittävästi, kun sitä tarvittiin.


Teknisten tietojen mukaan turbolla varustettu HR-V kiihtyy nollasta sataan yli kolme sekuntia vapaasti hengittävää sisartaan nopeammin. Emme mitanneet tuota, mutta muutamat koeajomatkalla tehdyt ohitukset sujuivat livakasti. Tunnelma ohjauspyörän takana oli aivan erilainen kuin HR-V:ssä tähän saakka.

Ja TV Shopin tyyliin: eikä siinä kaikki. Kun tehoa on riittävästi, ei moottoria tarvitse huudattaa. Siitä iloitsevat niin korvat kuin kukkaro. Melutaso pysyy alhaisena, kun moottorin käyntinopeus on maantieajossa alle 2000 r/min, eikä se kiihdytyksissäkään nouse kovin korkealle. Moottorin sijaan melun lähteeksi nousevat, kuten niin usein nykyautoissa, renkaat. Ajaessa kannattaa valita asvaltista vähemmän kulunut osa, sillä se alentaa melutasoa.

Ajoltaan HR-V Sport poikkeaa positiivisesti sisaristaan. Tähän malliin on kehitetty uudenlainen iskunvaimennus, josta Honda käyttää nimitystä ”Performance Damper”. Se vähentää tuntuvasti kallistelua ja vähentää tärinää. Aiemmin tavallisessa HR-V:ssä havaittu jousituksen pintakovuus on tipotiessään.


Lompakko on tyytyväinen ahtimen valinnasta, sillä turbolla varustetun HR-V:n kulutus on alhaisempi kuin vapaasti hengittävän. Tässä nähdään WLTP:n myötä tullut ero laboratorion ja todellisuuden välillä. Virallisesti HR-V Turbo kuluttaa melkein litran enemmän sadalla kuin tavallinen. Koeajossa auton ajotietokone näytti lukemaksi 6,2 l/100 km, ja tankkaamalla päädyttiin kuuteen ja puoleen litraan sadalla eli virallinen kulutus alittui litralla. Eikä lenkki ollut mitään säästöajoa, vaan siihen sisältyi reipasta maantieajoa ohituksineen, moottoritietä ja kaupungissa pyörimistä. Mutta kun sitä kaasupoljinta ei tarvinnut painaa kovin syvälle.
Olemukseltaan HR-V Sport on melkein kuin ”sleeper” eli sellaisen tuunaustyylin edustaja, jossa auton suorituskykyä ei näytetä ulospäin. Ulkoiset erot ovat vähäisiä, eikä ohjaamossakaan ole valtavasti muutoksia sisarmalleihin verrattuna, ellei sellaiseksi lasketa korostetun tummaa väritystä.


Tiloiltaan uutuuteen pätee kaikki se hyvä, mitä HR-V:n tiloista ja monikäyttöisyydestä on aiemmin sanottu. Vaikka HR-V lasketaan jostain syystä kompakteihin tai pieniin katumaastureihin, sen akseliväli ja korin ulkomitat ovat melkein samat kuin suomalaisten suosimassa Nissan Qashqaissa. Tilaa on niin takamatkustajille kuin tavaroille yllättäen enemmän kuin Qashqaissa, vaikkei sitä autoa katsellessa voisi heti uskoa.

Uusi Honda HR-V 1,5 Turbo Sport on ehdottomasti mallisarjansa paras malli. Mutta hyvillä ominaisuuksilla on hintansa, tässä tapauksessa karvan alle 40000 euroa. Se saattaa olla monen mielestä liikaa tämän kokoisesta autosta. Valitsemalla käsivalintaisen vaihteiston selviää toki 3000 euroa halvemmalla. Mutta yllättävän tilavaa ja varsin suorituskykyistä, silti huomiota herättämätöntä autoa etsivälle HR-V Sport voi olla oikea ratkaisu.

Honda HR-V 1,5 Turbo Sport CVT

  • Moottori R4, 1498 cm3, 134 kW (182 hv)/6000 r/min, 220 Nm/1700 - 5500 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 7,8 s
  • Huippunopeus 215 km/h
  • Kulutus 7,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 162 g/km
  • Voimansiirto CVT, etuveto
  • Mitat p 4346 mm, l 1799 mm, k 1605 mm, akseliväli 2610 mm, omamassa 1451 kg, tavaratila 448-1473 l tankki 50 l
  • Hinta 39925 euroa
KIITÄMME

- Turbon tuomaa lisäpotkua

- Kehitystä ajettavuudessa

MOITIMME

- Ohjaamoilmeen turhaa vanhoillisuutta

- Hintaa tässä autoluokassa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt