Ylimielisyys lomamatkalla voi kostautua – Autoliitto: Pahimmillaan auto voidaan takavarikoida

Julkaistu:

Automatkailu
Euroopan yhdentyminen on tehnyt rajojen ylittämisestä helppoa ja nopeaa, mutta tähän tuudittautuneena matkalla voi sortua kalliisiin virheisiin, Autoliitto muistuttaa.
Autoilijoita koskevat määräykset muuttuvat vauhdilla ja esimerkiksi erilaiset ajokieltoalueet ja ympäristövyöhykkeet sanktioineen lisääntyvät koko ajan. Esimerkkinä tarkkaavaisuuden herpaantumisesta käy Ilta-Sanomien viime viikolla siteeraama uutinen.

Autoilijoiden asioita ajavan Autoliiton mukaan joissakin maissa maksullisille moottoriteille on helppo ajaa vahingossa maksamatta, kunnes virhe selviää kotona postia avatessa.


Ongelmia autoilijoille aiheuttavat usein vieras kieli ja suomalaisittain erikoiset kiellot. Etenkin Italiassa ja Saksassa lisääntyneet keskustojen ajokiellot saattavat jäädä huomaamatta, mistä seurauksena on sakko.

Tarkkana Italiassa

Italiassa poliisilla on 360 päivää aikaa lähettää sakko ja sakon perimiseen on aikaa viisi vuotta sakon langettamispäivästä alkaen. Italiasta tulleisiin sakkovaatimuksiin on syytä suhtautua vakavasti erityisesti, mikäli aikoo palata maahan. Uhkana on jopa auton takavarikointi, jos Italiassa käy ilmi, että sakot ovat maksamatta.

Viranomaiset eivät kaikkialla tarjoa edes mahdollisuutta jättää sakkoa maksamatta, vaan matka jatkuu vain lompakkoa kaivamalla. Varsinkin pienempiä sakkoja voi joutua maksamaan heti, mutta joskus puhutaan satojen eurojen summista, mikä tekee ikävän loven matkakassaan.

Esimerkiksi Puolassa poliisilla on oikeus periä sakot paikan päällä. Sakot voi maksaa myös luottokortilla tai matkapuhelimella. Jos ei maksa heti, asia viedään maistraattiin ja sakko on maksettava kolmen päivän kuluessa. Latviassa poliisilla ei ole oikeutta periä sakkoja paikan päällä, mutta sakko on maksettava 30 vuorokauden kuluessa.


Joissakin Euroopan maissa on käytössä sähköinen e-vinjetti -tiemaksujärjestelmä, jossa auton tiedot rekisteröidään nettipalvelussa. Maksuja valvotaan moottoriteiden ohella myös liittymissä ja ohikulkuteillä. Autoliitto muistuttaa, että on erittäin tärkeää tarkastaa vinjettiä ostettaessa, että voimassaoloaika, auton rekisteritunnus sekä kansallistunnus ovat oikein.

Viranomaiset tarkistavat ajoneuvojen maksut elektronisesti kameravalvonnan avulla ja tutkivat ajoneuvon rekisteröintitunnuksen, maksetun maksuluokan ja sähköisen tiemaksun voimassaolon. Kyseessä on tien laiton käyttö, jos on laiminlyönyt maksun tai maksu ei ole vielä tai enää voimassa. Tällöin on maksettava jälkimaksu, jonka suuruus vaihtelee ajoneuvoluokan mukaan.

Sakko seuraa perässä

Suomalainen autoilija voi saada sakkoja ulkomailta joko EU:n puitepäätöksen nojalla Oikeusrekisterikeskukselta tai CBE-direktiviin nojautuen suoraan muiden EU-maiden viranomaisilta.

CBE-direktiivillä 2011/82/EU (CBE tulee sanoista Cross Border Exchange) säädellään toisessa jäsenvaltiossa rekisteröidyn ajoneuvon ja ajoneuvon omistajien ja haltijoiden tunnistamista ja tietojen vaihtoa. Haltijatietojen vaihtodirektiivin piiriin kuuluvat muun muassa ylinopeus, turvavyön käytön laiminlyönti, punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen ja matkapuhelimen tai muun viestintävälineen laiton käyttö ajon aikana.

Esimerkiksi Viron viranomaiset lähettävät ylinopeussakkoja kaikkiin EU-maihin suoraan rikkeen tehneille ja saa ajoneuvojen omistaja- ja haltijatiedot Euroopan-laajuisen Eucaris-järjestelmän kautta.

Monien maiden tiemaksuja perivät tieyhtiöt sekä lukuisten kaupunkien pysäköintiorganisaatiot ovat antaneet jälki- tai rangaistusmaksujen perimisen brittiläiselle Euro Parking Collection plc:lle. EPC perii mm. seuraavien maiden maksamattomia tiemaksuja: Irlanti, Unkari, Norja, Portugali ja Iso-Britannia. EPC:n laskut eivät siis ole huijauksia vaan perustuvat maksurästeihin.

Lähde: Autoliitto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt