Renault Zoe on todiste, että sähköautokriitikot joutuvat keksimään uusia perusteluja

Julkaistu:

Kehitys
Renault Zoe todistaa osaltaan sähköautojen vastustajien kritiikin vaillinaiseksi.
Etenkin sähköautojen vastustajat ovat sitä mieltä, etteivät sähköautot ole kehittyneet niin paljon kuin annetaan ymmärtää.

Vastustajien mielestä sähköautojen suosio voi lähteä kasvuun vasta sen jälkeen, kun keksitään aivan uudenlaisia akkuja.

Renault Zoe on todiste siitä, että kehitystä on oikeastaan tapahtunut jo aika paljon. Kun Zoe tuli markkinoille seitsemän vuotta sitten, sen ajoakku oli 22 kWh ja sähkömoottori kehitti 60 kilowattia. Toimintamatkaksi luvattiin NEDC-normin mukaan 160 kilometriä.

Kolme vuotta sitten akun energiavaraus melkein kaksinkertaistui, jolloin aloitettiin vihdoin Zoen tuonti Suomeen. Reilu vuosi sitten tuli saataville 80 kilowatin tehoisella sähkömoottorilla varustettu versio.

Juuri esiteltyyn uuden sukupolven Zoeen voi valita joko 80 tai 100 kilowatin tehoisen sähkömoottorin. Akun energiavaraus on jo 52 kWh. Sillä toimintamatka on nykyisen, tiukemman WLTP-normin mukaan 390 kilometriä.
Hurjasta parannuksesta huolimatta niin Zoen moottori kuin akkupaketti ovat samankokoiset kuin aikoinaan, eikä niiden painokaan ole merkittävästi noussut.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt