IS-koeajossa uusi Lexus UX 250 h – ylellisen pikku-SUV:n tekniikka on läheistä sukua Toyota Corollalle! - Autot - Ilta-Sanomat

IS-koeajossa uusi Lexus UX 250 h – ylellisen pikku-SUV:n tekniikka on läheistä sukua Toyota Corollalle!

Lexuksen uusi UX-malli tarjoaa isommista luksussisaruksistaan tuttua tunnelmaa kompaktissa katumaasturipaketissa.

Ulkonäössä tarjolla on terävästi muotoiltua erottuvuutta. Maski on suuri, melkeinpä valtava. Yllättävää ehkä on, että Lexus UX:n voimalinja on tasan samaa tavaraa kuin isompikoneisessa Toyota Corollassa!

23.6.2019 6:38

Niin sanottu pienempi eli markkinatermein ilmaistuna kompaktikoko ei ole vanhastaan kuulunut aasialaistyyppisestä ”finessiluksuksestaan” ponnistavien Lexus--katumaatureiden perusominaisuuksiin. Vaan ajat kuitenkin muuttuvat.

Katumaasturimarkkinan yhä vain kiinnostaessa ostajia myös Lexus-valikoimaan on ilmestynyt uusi mielenkiintoinen, totuttua hiukan pienempi UX-mallisto.

Käytännössä kyseessä on noin 4,5-metrinen, tavanomaista ylellisemmäksi brändätty crossover-tyyppinen katumaasturi, jonka voimanlähteenä toimii Toyota Motor Corporationin valmistama kaksilitraisen bensakoneen ja kahden sähkömoottorin hybridiyhdistelmä.

Ylellisen näköinen takaistuin sopii kyllä väliaikaisesti vaikkapa lapsenlapsille, mutta ei esimerkiksi taksikäyttöön.

Vetotapoja UX-mallistossa on kaksi, eli etu- ja nelivedot, joista koeajoon päätyi viimeksi mainittua kolmisen tuhatta euroa halvempi etuvetovaihtoehto.

Ajettavuudeltaan Lexus UX on konsernilleen ja merkilleen uskollisesti ennemmin mukavuus- kuin sporttipainotteinen, vaikkei laitteella missään nimessä muun liikenteen jalkoihin jääkään. Portaaton automaatti toimii jouheasti ja kaikkiaan UX:ää voi kuvailla vaivattomaksi ja eleettömäksi, ehkä ennen kaikkea mielenrauhaa tarjoavaksi luotsattavaksi.

Tavaratila on melkeinpä epäkäytännöllisen matala. No, kyllä tänne pariskunnan viikonloppulaukut silti mahtuvat!

Yllättävää ehkä on, että tasan sama, hybridiksi suorastaan saumattoman hienostuneeksi kuvailtavissa oleva voimalinja on jo ennestään tuttu myös uuden Corollan kuningasversion kaksilitraisen hybridiversion keulilta!

Sisätilojen osalta uusi UX on puolestaan hieman pienempi kuin pikkumuhkea ulkonäkö antaa äkkiseltään ymmärtää.

Laitteen kokoluokka on kaikkiaan samaa tasoa kuin perusluokan viistoperissä, eli ensimmäisenä tila loppuu takaistuimella ja tavaratilassa. Perheautoksi tästä Lexuksesta ei siis varsinaisesti määritelmällisesti ole.

Tietovihteen operointiin tarkoitettu hiukan kömpelö kosketuslevyjärjestelmä ei ihan yllä muun tunnelman tasalle.

Etumatkustajien ei sen sijaan tarvitse valittaa pitkälläkään matkalla, mistä pitävät huolen muun muassa istuinten huomattavan laajat säätövarat. Kuljettajan jakkaran korkeutta voi esimerkiksi muuttaa niin laajalla skaalalla, että ääriasennoissa olo on melkeinpä kuin eri autoissa!

Laatuvaikutelma kuljettajan paikalla on kuten jo melkeinpä todettua erinomaisen hyvä, vaikka kovamuoviakin näkymästä hiukan etsimällä kyllä löytyy.

Laatu huokuu kaikkialta. Luonteeltaan Lexus UX:n tarjoama luksus on kenties parhaiten kuvailtavissa hienostuneeksi.

Tärkeintä uudessa pienemmän pään Lexus-uutuudessa tuntuu olevan viihtyisän laadukas yleistunnelma ja jollain tapaa myös joukosta erottautuminen. Ulkonäön puolesta se onnistuu veistosmaisen terävästi pokattuina ja taatusti myös mielipiteitä jakavina muotoilukikkoina, hallintalaitteissa puolestaan ennen kaikkea (vähän turhankin paljon opettelua vaativana) kosketuslevykäyttöliittymänä.

Tiukkaa pokkausta ja terävää kulmaa aasialaisella otteella. Tätä ulkonäköä ei saksalaisiin kilpakumppaneihin sekoita.

Kaikkiaan Lexus UX:n voi sanoa olevan passeli vaihtoehto laatutietoiselle joka haluaa autoltaan tiettyä erilaisuutta, ja on valmis maksamaan siitä saman verran kuin suunnilleen vastaavasta Mersusta tai Bemarista.

Lexus UX 250h Premium

  • Moottori R4, 1987 cm³, 132 kW (180 hv)/6000 r/min (yhdistetty), 190 Nm/4400-5200 r/min (polttomoottori) 202 Nm/0 r/min (sähkö)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 177 km/h

  • Kulutus 5,3 l/100 km 95E10 (WLTP)

  • CO2-päästöt 120 g/km (WLTP)

  • Voimansiirto A, etuveto

  • Mitat p 4495, l 1840, k 1540 mm, akseliväli 2640 mm, omamassa 1540 kg, tavaratila 320 l, tankki 43 l

  • Hinta 40424 euroa

KIITÄMME:

- Aitoa laadun tuntua

- Kaikkinaista vaivattomuutta

MOITIMME

- Niukahkoa taka- ja tavaratilaa vähääkään suuremmilla matkustajamäärillä

- Muuten hyvän tietoviihdejärjestelmän kömpelöä kosketuslevykäyttöisyyttä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?