Entinen huippuvirkamies kommentoi Rinteen hallituksen suunnitelmia HS:ssa: ”Tarkoittanee kilometripohjaisia tiemaksuja”

Julkaistu:

Liikenteen vero- ja maksu-uudistus
Liikenneministeriön entinen kansliapäällikkö katsoo liikenteen massiivisen verouudistuksen kytkeytyvän vahvasti myös EU-tason lainsäädäntöön.
Tuoreen hallitusohjelman mukaan Suomen liikenneverotus tulee kokemaan täysremontin. Mutta millaisen – sitä ei tarkalleen tiedä vielä kukaan.
Yhden selkeän vihjeen antaa kuitenkin asiaa pitkään läheltä seurannut entinen huippuvirkamies eli Liikenneministeriön entinen kansliapäällikkö Juhani Korpela, jonka laatima kirjoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa eilen.

Korpelan mukaan ”liikenteen vero- ja maksu-uudistus tarkoittanee kilometripohjaisia auton käyttöön ja ominaisuuksiin perustuvia tiemaksuja”.

Tämä johtuu muun muassa siitä, ”ettei polttoaineveroja korottamalla voida ottaa huomioon liikennemelun, ruuhkautumisen ja päästöjen yhteiskuntataloudellisia kustannuksia oikeudenmukaisella tavalla, kun verrataan syrjäseutuja ja kaupunkikeskustoja”.
Korpela myös epäilee, ettei hallitusohjelmassa mainittuja kaupunkiseutujen ruuhkamaksujakaan pian tarvita, sillä Suomen vähäisetkin ruuhkat häviävät, ”jos yksityisautoilua ryhdytään todella vähentämään Sitran tuoreessa selvityksessä (1,5 asteen elämäntavat) osoitetulla tavalla”.

Entisen kansliapäällikön mukaan massiivinen liikenteen verouudistus tulee kytkeä vahvasti myös EU-tason lainsäädäntöön. Siinä projektissa merkittävänä osana on muun muassa Suomen pian alkava EU-puheenjohtajakausi.

Ota kantaa

Uskotko autoilusi kallistuvan rajusti jo lähitulevaisuudessa?

Kyllä 82% En 11% Vaikea sanoa 7%
Ääniä yhteensä 9183

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt