Edeltäjäänsä etevämpi – uusi Renault Clio ei päästä kovimpia kilpailijoitaan helpolla

Julkaistu:

Ensiesittely
Ranskalainen menestystarina saa jatkoa. Jo lyhyen tutustumisen perusteella

Renault Clio pysyy firman myyntiveturina.
Symbolinen ja ikoninen auto, ei pelkästään Renault’lle vaan koko alalle.

Ranskalaiset osaavat olla tarpeen tullen mahtailevia. Äänessä on Renault’n pienten autojen markkinointijohtaja Frédéric Clermont ja tarkastelun kohteena uusi, viidennen mallipolven Clio.

Jos Clion ikonista asemaa tarkastelee pelkästään numeroita vasten, niin onhan ranskalaisten puheissa perää. Vuodesta 1990 alkaen Clioa on myyty 15 miljoonaa kappaletta. Samalla Clio on Renault-ryhmittymän myydyin automalli.

Erityisen paljon valmistaja panee painoa myös sille, että Clio nousi B-segmentin autoluokan ykköseksi 2013 Euroopassa.

Lisäksi Clion myynti on kasvanut vuosi vuodelta alkaen 2012.

Vakuuttavia lukemia, eikä vastaisuudessakaan Clio näytä jäävän sutimaan paikoilleen. Pääsuunnittelija Laurens van den Acker auttaa tässä:

– Viidennen sukupolven Clion sisällä vallankumous näkyy hämmästyttävän selvänä. Täysin uudistettu sisustus on saanut inspiraationsa korkeamman tason segmenteistä niin laadussa kuin teknologiassakin.

Sisätiloja on suunniteltu uusiksi sillä periaatteella, että mistä tahansa voi nipistää muutaman millimetrin, se näkyy ja tuntuu lopputuloksessa.

Esimerkiksi uusitun ohjauspyörän konsoli on aiempaa kapeampi, mikä antaa kuljettajan polville muutaman millimetrin lisätilaa.

Millimetrit ovat toki vain millimetrejä, mutta pienikokoisessa autossa minimalistisetkin muutokset tuntuvat.

Toinen päämäärä suunnittelussa on ollut se, että mihin tahansa matkustamossa koskee, sen täytyy tuntua hyvältä – tai ainakin paremmalta kuin ennen.

Kojelaudan aaltomaiseksi suunniteltu muoto luo leveyden vaikutelmaa. Kuljettaja voi valita eteensä joko 7- tai 10-tuumaisen digitaalisen mittariston, jonka sisältöä ja ulkonäköä voi muokata tunnelmasta toiseen.

Kojelaudan keskipisteenä on vakiona 7-tuumainen pystysuuntainen ja aavistuksen kaareva kosketusnäyttö.

Lisävarusteena saa 9,3-tuumaisen kosketusnäytön, joka on suurempi kuin missään Renault’ssa aiemmin. Easy Link -käyttöliittymä toimii hyvin, mutta tarkkapiirtoisen näytön alareunasta löytyvät myös vaakasuunnassa painettavat, fyysiset näppäimet. Sisustuksen voi valita kahdeksasta eri teemasta.


Myös istuimet ovat saaneet osansa uudistusvimmasta. Ne ovat aiempaa kevyemmät, ohuemmat sekä koko ylävartaloa tukevat.

Reisituen 15 millimetrin pidentyminen auttaa enemmän kuin mittanauhaa katsomalla luulisi.

Tällaiset olivat istuimet R.S. Line -varustetason autossa.

Intense-varustetason autossa istuin antoi sen sijaan yläselälle miellyttävämmän ja leveämmän tuen.

Jos edessä on mukava istua ja matkustaa, se ei takaa toiselle riville istuutuneelle aikuiselle vielä mitään.

Lyhyellä matkalla tilanteeseen sopeutuu, mutta jäykkäpolvinen hyytynee tunnin jälkeen.

Matkustamon etuosassa on suunniteltu myös säilytystilat uudelleen. Aiemman 22 litran sijasta pikkuesineitä, kirjoja ja kolikoita mahtuu nyt 26 litran verran. Varsinaiseen tavarasäiliöön mahtuu kolme lentolaukkua hyvin, jos laskee välipohjan kontin pohjatasolle.

Lisätilaa kuljetettaville tavaroille on syntynyt myös, kun äänentoiston ammattilaiset ovat suunnitelleet uudenlaisen bassokaapin. Bosen asiakaspinnassa markkinointia johtava Claire Gaudefroy näyttää subwooferia, joka on kooltaan mitätön verrattuna takavuosina autojen tavaratilan täyttäneisiin alataajuuskaiuttimiin. Pienikokoinen se on myös siksi, että laitteen voi asentaa vasemman takapyöräkotelon yläpuolelle.

Renault Clio TCe 130

  • Moottori R4, turbo, 1333 cm³, 96 kW (130 hv)/5 000 r/min, 240 Nm/1600 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 200 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km, bensiini
  • CO2-päästöt 119 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 050, l 1 798, k 1 440 mm, akseliväli 2 583 mm, omamassa 1 248 kg, tavaratila 381–1 069 l, tankki 42 l
  • Hinta ei tiedossa

Renault Clio TCe 100

  • Moottori R3, turbo, 999 cm³, 74 kW (100 hv)/5 000 r/min, 160 Nm/2750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 187 km/h
  • Kulutus 4,4 l/100 km, bensiini
  • CO2-päästöt 100 g/km
  • Voimansiirto M5, etuveto
  • Mitat p 4 050, l 1 798, k 1 440 mm, akseliväli 2 583 mm, omamassa 1 078 kg, tavaratila 381–1 069 l, tankki 42 l
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt